Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 600mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är en EF600mm mobil nog att släpa runt på i öknen för att fotografera Vapen i IRAK?

Man vill ju hålla sig på behörligt avstånd från Terror mm.

Några tankar?

Vill någon följa med är det bara att ringa
Snackare undabedes,

OBS! lånad mejl, ring istället.

Hua... låter jobbigt... 600/4L väger i runda slängar 5.5kg! Plus din 5D som väger ~1kg...

6,5kg du ska släpa runt med i dom där ödemarkerna...
ska du ha stativ?

Hua... kan se hur det där börja växta kilon...

Går unt med det där i 1h kanske inte är så svårt.. men en hel dag... nädu.. det låter otymligt och jobbigt.

Sedan vet jag inte riktigt hur långt ifrån du kan vara med ett 600mm objektiv... tycker inte mitt 400 är tillräckligt för att inte komma förnära terrorister.. då skulle man ju ha kanske ett 10 000mm objektiv....

Nja.. fundera ett varv till på det där... vill du spara vikt så är ju ett fast 300/2.8 + konverter x2 både betydligt billigare och avsevärt lättare...

För mellanskillnaden kan du ju köpa ett 30D hus. Då får du ju x1,6 ytterligare...

Min spontana reaktion ialla fall

Eller ett 500/4L + 1.4x. En del av de naturfotografer som ägt 600:at har bytat det mot en 500mm, eftersom de tyckte det var för tungt att släpa runt på. Annars funkr Kalles combo oxå. Då får du, förutom en mindre investering, även tillgång till en kortare brännvidd. Kostnaden är att du måste blända ner till f/8 för att få tillbaka lite av den kvalité som går forlorad med en 2x extender. Men samtidigt kanske det inte behövs så hög kvalité, om det rör sig om nyhetsbilder?

Hur viktig är bildkvaliteten ?

Jag skulle nog välja ett 300 f/4 IS samt ett canon minidv XL1 hus.. då kan du multiplicera 300mm med över 7ggr.. blir ca 2000mm.. men med sämre kvalitet i stillbild såklart. Med ett 500mm+1,4=700 så blir det nära 5000mm..;)

Kom ihåg att du måste vara nära också med ett 600a.. värmedaller och skit i atmosfären ställer till det för att detaljer skall framträda tydligt.

Lycka till!

MVH Niclas,

Ps, vill du arbeta smidigt så kör på iso 400 och kör handhållet eller med stöd på bil, grannens axlar eller likn. Stativ som matchar stativet ser nog ut som ett vapen på dina axlar på långt (inom skott) avstånd. Risken är väl att också ett 600 f/4 gör det;)!!

Med den prislappen så är det stor vinst i att köpa färdigtagna kort! Det räcker att man köper de fina med bra skärpa...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar