Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 400 2,8L IS eller 1DsMark? och Ef400 5,6L

Produkter
(logga in för att koppla)

The Mike

Aktiv medlem
Sitter här och funderar lite över några inköp, det jag först och främst vill ha är en fast 400 glugg men har även hört rykten om att 1Ds MarkIII är på gång så frågan i sin korthet är väl!

Ska man köpa ett Ef4002,8LIS och behålla 20D:n eller skall man köpa ett Ef4005,6L och en 1Ds MarkIII när det kommer eller ev. ett 1Ds MarkII?

Vart lite grinig förut när jag beställde min 550, fick vänta på den i 4 månader och efter 3 månaders väntan så lanserades 580:n.

Hur säkert eller troligt är det att 1Ds MarkIII släpps inom en 12 månaders period?

Många är övertygade om att det kommer en ny 1Ds (men kanske först i oktober+väntan).
Men om du tänkt dig fågelfoto så har väl din 20D ungefär samma pixeldensitet/räckvidd?
Brusmässigt lär den vara ungefär lika på pixelnivå så det du vinner är väl bättre AF och vädertålighet.

Var själv nära att köpa en 400/2.8 till min 5D men tycker det verkar tungt med 5,4 kg så jag sneglar på 3,8 kg 500/4 IS istället. Det finns ju en lättare 400 DO men den verkar få blandad kritik.

Det går även rykten om 400/5.6 IS men det vet jag inte hur troligt det är. /5.6 verkar praktisk och skarp men kanske inte så mycket att ha kvällstid på rörliga motiv..

Lycka till !
/Kalle

Ja vad skall fotas.. beHOVet styr ju valet.. som vanligt:)

Jag hade rent instinktivt valt 400 2,8.. det är ju ett fantastiskt objektiv och många har ju 500 4 IS idag.. då skiljer 400 2,8 sig ut med sitt korta skärpedjup..

Vill du vara rörlig så ligger 500 4 IS ruggigt bra till..

MVH Niclas,

Vad som ska fotograferas!?!?!?

Ja, fågel bland annat men även arkitektur, båtar, havsmotiv, månen, mm.

Mestadels kommer den att stå på stativ och jag har en 2X extender som jag kommer att använda på den, dock vet jag att autofokusen ryker runt bl.8.

Det där med skärpedjupet i bilderna hade jag dock inte tänkt på än så det var tur att man kan lägga det till listan.

Men ärligt, är kombinationen 20D/400 2,8LIS verkligen bättre än 1Ds Mark2 eller ev. 3/400 5,6L

Re: Vad som ska fotograferas!?!?!?

The Mike skrev:
Men ärligt, är kombinationen 20D/400 2,8LIS verkligen bättre än 1Ds Mark2 eller ev. 3/400 5,6L
Det skiljer inte mycket i skärpa, kontrast, färger osv mellan de två objektiven. Båda är urskarpa och har snabb AF. Ska du alltid använda stativ och aldrig bära långt är ju 400mm f/2,8 kanon. Men det går ju knappast att handhålla och du behöver ett gediget stativ och gärna ett Wimberley-huvud, så lägg till ca 12-15000kr till kostnaden. Vill du fotografera t ex flygande fågel handhållet är ju 400mm f/5,6 en klassiker. 1Ds MkII har ju den bästa autofokusen, om du ska mestadels fotografera snabba fåglar osv, men samtidigt har du stor nytta av beskärningsfaktorn med 20D på stillsittande fågel på långt håll. Och sedan beror det ju på hur många pixlar du behöver. Vill du kunna beskära hårt i efterhand? Ska du göra 50x70cm förstoringar och titta på dem med lupp?

Jag skulle personligen inte välja f/2,8 framför f/5,6 bara för att kunna fotografera i något sämre ljus eller med lägre ISO. Största vinsten med stor maxbländare är ju möjligheten till extremt kort skärpedjup, ljusare sökarbild och ännu något snabbare/säkrare autofokus, samt att kunna använda konvertrar.

/Pontus

400 2,8 är det lite som slår vad gäller skärpan..

Mitt 500 4 har en skärpa som är i klass med det 300 2,8L USM jag ägde innan... MEN med det korta skärpedjupet som 2,8 gav tillsammans med den kortare närgränsen genererade i att upplevelsen (OBS upplevelsen och den är viktig!!!) av skärpan var högre (läs:vassare) !!! Detta överses ofta av många..

Stativet är viktigt. Viktigare än IS,en menar jag, om man inte fotar mycket handhållet. Jo 400 2,8 går finfint att handhålla med vissa uppenbara begränsningar. Under ideella förhållanden så tror jag en halvtimme vid ögat kan gå finfint. Klarar väl ca en timme med 500 4IS. Har inte testat längre än 50min handhållet i sträck... blev less..

Har investerat i ett stativ.. Ett sachtler. Dessa objektiv (spec med converter) kräver det bästa stödet du kan hitta. Sachtler ligger bäst till.,. bland de bästa... ;)

Kom ihåg att kameran uppdateras oftare än objektivet.. ett sådant objektiv är oftast tänkt att vara länge.. överlever de flesta kameror!! Det är mitt bästa argument i din sakfråga !!!

Själv använder jag 1D (mark I ) och klagar inte.. det är objektivet som räknas först, i MINA ögon..

MVH Niclas,

Summa summarum!!

Tackar och bockar för era synpunkter och återkommer med min slutsats.

Det bir ett 400 5,6 L och en uppgradering av min 17-40 till en 16-35 till att börja med för jag vill inte köpa den nya 16-35 som kommit ut pga att den har 82 mm filterdiameter, det skulle generera en kostnad om ca 4-5 tusen bara att köpa nya filter till den.

Sen verkar ju ryktena om EOS 1Ds Mark III inte vara helt sanna, ryktena gjorde ju gällande att den prismässigt skulle hamna kring 45k men det gjorde ju EOS 1D Mark III så nu blir det bara till att vänta och se.

Re: Summa summarum!!

The Mike skrev:
Tackar och bockar för era synpunkter och återkommer med min slutsats.

Det bir ett 400 5,6 L och en uppgradering av min 17-40 till en 16-35 till att börja med för jag vill inte köpa den nya 16-35 som kommit ut pga att den har 82 mm filterdiameter, det skulle generera en kostnad om ca 4-5 tusen bara att köpa nya filter till den.

Sen verkar ju ryktena om EOS 1Ds Mark III inte vara helt sanna, ryktena gjorde ju gällande att den prismässigt skulle hamna kring 45k men det gjorde ju EOS 1D Mark III så nu blir det bara till att vänta och se.
Den nya EOS 1Ds Mark III lär hamna en bra bit över 50 000 o annars vore det ju knappast någon Ide att skaffa ett billigare alternativ. Jag funderar lite på varför just 1Ds Mark 3 är så intressant för dig. Du skall fota fåglar och då är det ju knappast fel med den hastighet som 1D Mark III genererar. jag tror inte att s-modellen kommer överstiga 5 bilder per sekund, åtminstone inte om man höjer upp pixelantalet. Måste till en sjutusan till processor för all den informationen. Jag tror att nya s-modellen möjligtvis kommer releasas till hösten men att leverans blir först till våren. Eventuellt ytterligare vänta uppå det. Alltså 12 månaders väntan om allt går som på räls annars ytterligare ett halvårs dreglande. Själv tycker jag att den nya modellen som väntas in här om ett par veckor borde vara fågelfotografens dröm. 10 bilder i secunden med 10 mp, samt ca 20000 kr prisskillnad jämfört med s-modellen. Kan knappt bli bättre och då kanske du får råd med en 400 2,8 också.

Helt rätt!

Mitt primära mål med hela utrustningen är inte fågel/djur fotografering! Hade det varit det hade jag helt klart varit intresserad av 1D huset med dess 10bps upp till 110 Jpeg!

Det primära målet med min fotografering är att få ihop bra lanskapsfoton från min hemort och för att med dem kunna marknadsföra den på bästa sätt, jag sitter och håller på med en hemsida som skall marknadsföra den(www.jungfrukusten.com)(skall vara klar innan sommaren) och fågel/djur fotograferingen skall bara vara en liten del av den, det är bland annat därför jag inte är beredd att kasta ut så mycket pengar på tele objektiv!

Anledningen till att jag är intresserad av 1Ds Mark III är ju dess FF sensor och dess upplösning och skulle den ta 5bps skulle jag vara klart nöjd med det.

När jag är klar med hemsidan hade jag tänkt köra igång lite med produkt / porträtt och bröllopsfoto och då vill man ju ha upplösning snarare än hastighet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar