arnstar
Medlem
Jag har plåtat med en 50D och en 7D med ett Sigma 150-500 f4-6,3 och en EF 400 f5,6L .
Det blir mest surfbilder och oftast i solsken vid havet.
Allt har funkat bra tlls jag lånade en Nikon D3s med en Nikon 600mmf4 med gitzostativ 6x och wimberlyhuvud.
Jag höll på att ramla av stolen när jag fik upp bilderna på skärmen.
Skillnaden var som att titta ut genom en skitig bilruta och sen ta bort rutan.
Jag har provat att köra samma iso (400) samma apreture (F8) samma slutare (<1000) och RAW på alla 3 kamerahus (50d 7d och D3s) .
Hur jag än gör så kan mitt canon kitt inte ens komma i närheten av Nikon kittet
Nu har jag lite problem med bildkvaliteten på mina bilder och vet inte om det är sensorbrus eller dåligt glas.
Tyvär kan jag inte prova mina canon hus på Nikon 600mm och heller inte D3s på mina objektiv.
Canon ef400 f5,6 L skulle vara rätt skarp på f8 (sigma är lika skarp men mer flexibel) men jag kommer inte i närheten av bilderna tagna med Nikon kittet.
Jag vet inte om det är mina hus eller objektiverna som är dåliga.
Nu vet jag inte om jag ska satsa på nyt objektiv eller hus
Jag har tittat på ef400/2,8 L is och 500/4L is båda kostar ca 35-45000kr
Nytt objektiv eller nytt hus vad tycker ni ?
Det blir mest surfbilder och oftast i solsken vid havet.
Allt har funkat bra tlls jag lånade en Nikon D3s med en Nikon 600mmf4 med gitzostativ 6x och wimberlyhuvud.
Jag höll på att ramla av stolen när jag fik upp bilderna på skärmen.
Skillnaden var som att titta ut genom en skitig bilruta och sen ta bort rutan.
Jag har provat att köra samma iso (400) samma apreture (F8) samma slutare (<1000) och RAW på alla 3 kamerahus (50d 7d och D3s) .
Hur jag än gör så kan mitt canon kitt inte ens komma i närheten av Nikon kittet
Nu har jag lite problem med bildkvaliteten på mina bilder och vet inte om det är sensorbrus eller dåligt glas.
Tyvär kan jag inte prova mina canon hus på Nikon 600mm och heller inte D3s på mina objektiv.
Canon ef400 f5,6 L skulle vara rätt skarp på f8 (sigma är lika skarp men mer flexibel) men jag kommer inte i närheten av bilderna tagna med Nikon kittet.
Jag vet inte om det är mina hus eller objektiverna som är dåliga.
Nu vet jag inte om jag ska satsa på nyt objektiv eller hus
Jag har tittat på ef400/2,8 L is och 500/4L is båda kostar ca 35-45000kr
Nytt objektiv eller nytt hus vad tycker ni ?