** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 35mm 1.4L

Produkter
(logga in för att koppla)
det finns inga 35/1.4 att leverera till de pris som bla Japan Photo tar.
det verkar just nu var svårt att få tag i en massa Canongluggar, alltså inte bara 35/1.4.

Klart att Canon inte vill skicka nogåt till Sverige med den kronekursen. Zimbabwanska förhållanden går inte att handla under. T.

Ehhh? Matematikgeni eller?

Det är väl ingen skillnad om du handlar i Tyskland/England eller var du nu kan tänkas handla och betalar i euro/pund? Slutpriset i kronor blir ju ändå nästan detsamma.... Någonstans sker valutaväxlingen i vilket fall som helst....

Du kan i och för sig ha tur och hitta prylar som köpts in av en handlare till en annan växelkurs som var mer fördelaktig. Nu brukar i och för sig aktörerna på marknaden vara snabba att dra nytta av en valutaförändring. Dvs höja priserna även på tidigare importerade prylar. IE tänk på våra kära oljeföretag som höjer bränslepriser bara någon nyser valutakursförändring....

Ja, jag har läst en hel del matematik, men intresserar mig även för ekonomi (och stundtals fotografi). Har du sett att allting som importerats (datorer, BMW, platt-TV, kameror) blivit 10-20 procent dyrare sedan i höstas. Nej knappast, handlarna (förutom kanske bensinhandlarna) vill endast motvilligt höja priserna på kort sikt då det kan skada omsättningen. Köparna får ju inte motsvarande mer i plånboken bara för att kronan faller.

Jag spekulerar dock endast på att Canon, som ju haft svårt att hänga med efterfrågan, väljer att skicka sin produktion dit man tjänar flest yen. Matematik, ja. Men tack för att du frågade.

T

Då är vi överens, nästan i alla fall :).

Problemet som jag ser det är att om jag handlar utomlands så åker jag ju på samma sketna kronkurs i alla fall. Du har säkert rätt att vissa handlare in i det längsta försöker undvika att ta ut prishöjningen för att motverka valutakursförändringarna. Det går en tid sedan måste de justera precis på det sätt som nu hänt. Visserligen är den stora boven just nu Yenkursen jämfört med euro och dollarn men även kronfallet drar sitt strå till stacken.

Alla de stora japanska kameratillverkarna har höjt sina priser dramatiskt på senare tid över hela klotet. Eller egentligen är det importörerna som höjt priserna men de ägs ju oftast från Japan. Priserna i US har tex gått upp med 15-20% eller något sådant. Under de år jag arbetade inom detaljindustrin så prissattes lagret per individ. Dvs olika batcher av inkommande gods fick olika LCP. LCP = Landing cost price (eller inköpspris på ren svenska.) Givetvis påverkade det prissättningen ut mot distributör eller slutkund när vi var tvungna att justera påläggen för att hålla marginalerna. Det var oftast slutleverantören/butiken som fick ta smällen, inte importören

Kan någon förklara varför kronan sjunkit så pass mycket relativt dollarn och euron? Den svenska ekonomin är ändå bland de bättre i världen. Speciellt om vi jämför med den amerikanska ekonomin....Jo jag vet att marknadskrafterna tenderar att dras mot de stora valutorna i kristider och de överger således de små som den svenska. Ett gäng kärringar som sitter och spekulerar eller :-D

Senast ändrad:
Jo, det verkar som en rimlig förklaring.

En förklaring jag hört till kronfallet, förutom kärring-teorin som nog är ganska korrekt, så var det att minskat export (Saabar och Volvor) gjorde att färre vart tvungna köpa kronor att betala med. Därmed föll efterfrågan och så också priset naturligtvis.

En annan effekt kommer från att man, i motsats till Danmark, valt låta kronan flyta fritt. Man har då kunnat sänka räntan i snabbare takt vilket mildrar krisen (kissa i byxorna för att hålla värmen, som vi säger), vilket gör att folk hellre parkerar stålarna i Danska kronor då det ger mer ränta där.

I slutänden handlar det ju också om förväntningen till hur det skall gå. Priset får vi betala på semestern eller när vi skall köpa et 35/1.4.

Precist som med priset på objektiv så vänjer man sig så smått med nya prisläget efter ett tag, och vi får nog därför fortsätta betala mera än 10 kr/euro. Vem tycker till exempels inte att 11 kronor för en liter bensin är billigt?

T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar