Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 300/2,8 L Is Usm / Ef 70-200/2,8 L Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan !!

Har planer på att investera i nya objektiv under sommarens lopp.. Ett Canon EF 300/2,8 L IS USM och ett Canon EF 70-200/2,8 L IS USM !! Som ni alla kanske redan vet så är detta inte precis dom billigaste alternativen men jag har kollat på priserna i USA och dom är ju som många redan vet nästan 50% billigare där. Men problemet är ju hur man skall göra för att slippa pröjsa tull skatt och annat skit !! Va har ni för erfarenheter av detta ?? Någon som känner till va det kostar att handla i Saud Arabien då ? Någon länk till butiker där osv.. Tack för alla tips !!

Mvh Glenn
 
Senast ändrad:
Åk dit och köp dem när det är såpass mycket pengar, då kommer du undan med 8% sales tax i butiken och får en fin semester på köpet. Sen får du smuggla in grejena i sverge och skicka kartonger och manualer med post.

Betänk dock att även om du inte åker fast så är det smuggling.
 
Damocles skrev:
Åk dit och köp dem när det är såpass mycket pengar, då kommer du undan med 8% sales tax i butiken och får en fin semester på köpet. Sen får du smuggla in grejena i sverge och skicka kartonger och manualer med post.

Betänk dock att även om du inte åker fast så är det smuggling.


Men resan kostar ju också en del !! Att smuggla objektiv vore inget som jag skulle få dålig samvete av !! Finns dom som smugglar värre saker :)
 
Polaren åkere lite då och då, runt 5 lax ToR brukar det vara. Och då får du en en fet weekend i USA också.
 
Damocles skrev:
Polaren åkere lite då och då, runt 5 lax ToR brukar det vara. Och då får du en en fet weekend i USA också.

Precis.. Men då slösar man ju bara mera pengar då man åker dit :) Är bara intresserade av objektiven .. Inte att resa dit !!
 
Ring Zebramedia, dom kan plocka in dyra Canonobjektiv billigt. Vet en som köper 600/4 genom dem och spar en rejäl slant.
 
StudioG skrev:
Precis.. Men då slösar man ju bara mera pengar då man åker dit :) Är bara intresserade av objektiven .. Inte att resa dit !!

Men du, har du räknat på det?
Bara som exempel:
cyberphoto's summa: 61 179 SEK
adorama's summa: $5,599 + 8.62%(NY) ~ $6081,6338
Vilket ger ungefär: ~43 470,49 SEK

Det är ju iof olagligt MEN det handlar om en besparing på ca: 10.000kr (om räknar med 8000:- i omkostnader för resan).

I slutändan är det ju ändå dina pengar, och ditt samvete som styr hur du ska göra.....
 
froderberg skrev:
Ring Zebramedia, dom kan plocka in dyra Canonobjektiv billigt. Vet en som köper 600/4 genom dem och spar en rejäl slant.

Tjenare.. Ja ska kolla me dom på Månda. Ett 300/2.8 Is kostar ca 5200 euro i Finland där ja bor och i Tyskland är dom ca 1000 euro billigare medan man får dom för ca 3000 euro i USA !! 70-200/2,8 Is är ca 1000 euro billigare i USA !!
 
stebo skrev:
Men du, har du räknat på det?
Bara som exempel:
cyberphoto's summa: 61 179 SEK
adorama's summa: $5,599 + 8.62%(NY) ~ $6081,6338
Vilket ger ungefär: ~43 470,49 SEK

Det är ju iof olagligt MEN det handlar om en besparing på ca: 10.000kr (om räknar med 8000:- i omkostnader för resan).

I slutändan är det ju ändå dina pengar, och ditt samvete som styr hur du ska göra.....

Bättre att spara 18.000 istället för 10.000 ;)
 
StudioG skrev:
Bättre att spara 18.000 istället för 10.000 ;)

Mitt tips aer att spara lite till, sitta hemma paa soffan (ev jobba lite extratid,,) och sedan faa prylarna direkt hem till dorren.

Mvh Niclas, som inte har ilande hast och som aer lite smaalat lat. Och som ofta tenderar att bli kollad i tullen,,
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Ring Zebramedia, dom kan plocka in dyra Canonobjektiv billigt. Vet en som köper 600/4 genom dem och spar en rejäl slant.

Tjenare..

Kollade in deras hemsida. Priset på ett 300/2,8 är dettsamma som i Tyskland.. Har du någon koll på vad de handlar om för priser i Saud Arabien då ??
 
Jag köpte mitt 300/2,8 IS i Bangkok för ett par månader sen. Strax under 29.000 kr kostade det. Ett 70-200 IS kostar knappt 12.000 i samma affär
 
Lars Johnsson skrev:
Jag köpte mitt 300/2,8 IS i Bangkok för ett par månader sen. Strax under 29.000 kr kostade det. Ett 70-200 IS kostar knappt 12.000 i samma affär

Hejsan !!

Perfekt.. Var du på besök där eller hur fick du hem dom utan tull osv ..
 
StudioG skrev:
Hejsan !!

Perfekt.. Var du på besök där eller hur fick du hem dom utan tull osv ..

Jag bor där en del av året. När jag åker hem så tar jag alltid med mig objektiv och annan kamera utrustning som jag köper där.
Tullen är inte intresserad när du kommer med grejorna själva. De har viktigare saker att titta efter. Eftersom 300mm objektivet är stort i väskan som man får till objektivet så hade jag den i handen när jag passerade tullen. Plus 6 andra objektiv. Och det gör jag två gånger om året och har gjort länge.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag bor där en del av året. När jag åker hem så tar jag alltid med mig objektiv och annan kamera utrustning som jag köper där.
Tullen är inte intresserad när du kommer med grejorna själva. De har viktigare saker att titta efter. Eftersom 300mm objektivet är stort i väskan som man får till objektivet så hade jag den i handen när jag passerade tullen. Plus 6 andra objektiv. Och det gör jag två gånger om året och har gjort länge.

Låter ju perfekt juh !!
Min polares bror bor och driver en bar nere i Thailand. Undar ifall man borde snacka me honom. Kanske dom har rätt vettiga priser där me ...
 
Är de någon som känner till priser på dessa prylar nere i Saud Arabien då ? Har polare som åker ner dit och jobbar nu som då. .
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.