Annons

EF 28mm 2.8 ger Err99 på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibis

Aktiv medlem
Köpte nu i veckan ett begagnat 28mm 2.8 i en nätbutik. Dock fungerar det inte riktigt som tänkt. Jag får Err99 på alla bländare förutom vidöppen. På just 2.8 fungerar det dock perfekt. Försöker jag blända ner med knapp så man kan förhandsgranska skärpedjup i sökaren så surrar objektivet, men bländaren rör sig aldrig.

Okej, objektivet är trasigt tänkte jag, då alla mina andra objektiv (EF 50mm 1.8 mkII, EF 100-200mm, EF-S 18-55mm IS) klarar att blända ner.
Fick dock idag chansen att testa ett annat 28mm 2.8 (Tack Jimi!)... det beter sig exakt likadant. Err99 på allt utom vidöppen bländare.

Är mitt hus sönder, eller har jag extremotur med objektiv, eller finns det som för vissa Sigmaobjektiv kompabilitetsproblem med äldre varianter av EF-objektiven och nyare digitala hus? Har sökt här och googlat där, men hittar inget som tyder på det, stöter endast på info om just Sigma, samt att personer som recenserat 28:an här på sidan kör den på 30D. Har inte haft chansen än att testa det på annat hus, men det andra jag fick testa skall iaf. fungera på ett analogt hus.

Vad tror ni?

Jag kan bara svara för att mitt 28/2,8 har fungerat blända ner med två generationer 5D. Verkar vara bara ditt hus, annars är det lite skandal att man inte upptäckt det än. 30D har ju nåt år på nacken.

Man tackar, känns som om 5D klarar det så bör 30D också klara det. Skumt som tusan är det. Mitt 28mm jag har nu är enligt stämpel tillverkat oktober 1987, mitt EF 100-200 är tillverkat december 1988, det sistnämnda klarar kameran av att blända ner perfekt utan problem, inte kan de ha ändrat så i systemet mellan de åren?

Utan att vara expert skulle jag tro det var fel på objektivet. Err 99 får man väl om det är kommunikations problem mellan kamera och objektiv. Börja med att göra ren kontakterna med lite sprit på en vatpinne. /T

Utan att vara expert skulle jag tro det var fel på objektivet. Err 99 får man väl om det är kommunikations problem mellan kamera och objektiv. Börja med att göra ren kontakterna med lite sprit på en vatpinne. /T

Tog och testade det, bra idé (T-röd och tops). Rengjorde även kontaktytorna i kameran, för säkerhets skull, ingen skillnad tyvärr.

jag hade error99 då och då på en 40d med ett gammalt EF 75-300 II. Övertygad om att det är något i elektroniken i gamla objektiv som gått fel, utan att riktigt veta.

Det låter som om din bländare har fastnat, även vid mekaniska fel brukar Err 99 dyka upp (har en själv 50/1.4 där fokusmekaniken har låst sig).

Skulle rekommendera ett besök på något av Canons serviceställen.

/Sara

Det låter som om din bländare har fastnat, även vid mekaniska fel brukar Err 99 dyka upp (har en själv 50/1.4 där fokusmekaniken har låst sig).

Skulle rekommendera ett besök på något av Canons serviceställen.

/Sara
Du har nog rätt, har fått mitt objektiv testat på en väns 400D, ger samma problem där, förutom att han faktiskt kan ta bilder på f/22, dock så blir de rejält överexponerade, vilket nog säkerställer att bländaren är låst.

Skall se om jag kan få pengarna tillbaka, så köper jag ett nytt istället.

Tack så mycket för hjälpen!

Jag kan bara svara för att mitt 28/2,8 har fungerat blända ner med två generationer 5D. Verkar vara bara ditt hus, annars är det lite skandal att man inte upptäckt det än. 30D har ju nåt år på nacken.

Som Jonne skriver så funkar det att blända ner monterat på sin 5D.

har haft en sigma 14 f/3,5 som betedde sig likadant monterat på en 40D.
killen som hade det tidigar hade det monterat på en 1DS MK I där det funkade utan problem.
provade det på en 1D MK I där den gick att blända ner till ca f8 utan problem och upp till ca f13 gick det emellanåt men bländade man ner mera fick man err99. såld det sedan till en som hade en 5D och där funkade det utan problem.

Slutsattsen:
vissa äldre objektiv, sigma i detta fall funkar endast med FF
troligen något med elektroniken i objektiven och sensorstorleken att göra.

Senast ändrad:
Trasigt

Mitt 28/2,8 har funkat ok på 10D, 40D och nu på en 5Dm5II. Inget problem alls så din glugg är säkert trasig.

Som Jonne skriver så funkar det att blända ner monterat på sin 5D.

har haft en sigma 14 f/3,5 som betedde sig likadant monterat på en 40D.
killen som hade det tidigar hade det monterat på en 1DS MK I där det funkade utan problem.
provade det på en 1D MK I där den gick att blända ner till ca f8 utan problem och upp till ca f13 gick det emellanåt men bländade man ner mera fick man err99. såld det sedan till en som hade en 5D och där funkade det utan problem.

Slutsattsen:
vissa äldre objektiv, sigma i detta fall funkar endast med FF
troligen något med elektroniken i objektiven och sensorstorleken att göra.

Mitt 28/2,8 har funkat ok på 10D, 40D och nu på en 5Dm5II. Inget problem alls så din glugg är säkert trasig.

Det tror jag knappast har hört om flera äldre objektiv som ha olika kompatibels problem.

dok ver jag inte hur det är i det här fallet med EF 28
men som trådskaparen skrev:
"Mitt 28mm jag har nu är enligt stämpel tillverkat oktober 1987"

vilket år är ditt i från och finns det inte MKI och MKII ?

blev också skraj ...

ta ett sud gummi och polera lit nätt på kontakterna
jag fick det du beskriver med min 30 D och ett av mina
gluggar , blev också skraj .. mvh Jan ..

Jag är mycket tveksam till att storleken på sensorn har nogåt med saken att göre. Kunde lika väl vara tal om att det handlade om att kameran har inbyggd blixt, eller inte...

Lämna in gluggen för lagning, forsök sälja den till nån annan stackare eller släng den i soptunnan.

T

Jag är mycket tveksam till att storleken på sensorn har nogåt med saken att göre. Kunde lika väl vara tal om att det handlade om att kameran har inbyggd blixt, eller inte...

Lämna in gluggen för lagning, forsök sälja den till nån annan stackare eller släng den i soptunnan.

T

"har haft"

innebär väll ändå att man inte har det längre..

Vet inte exakt

Kommer inte ihåg när detta köptes men det har serienummer 125999. Jag tror att det i alla fall är tio + år gammalt.
Det tror jag knappast har hört om flera äldre objektiv som ha olika kompatibels problem.

dok ver jag inte hur det är i det här fallet med EF 28
men som trådskaparen skrev:
"Mitt 28mm jag har nu är enligt stämpel tillverkat oktober 1987"

vilket år är ditt i från och finns det inte MKI och MKII ?

Men detta låter precis som en dålig bländare eller rutten elektronik. Jag har et gammalt telezoom som fungerar om man "mjukar upp" bländaren med DOF-preview knappen 10 gånger och sedan kan man ta bilden - Jag tror att det händer bländaren blir för långsam möjligen beroende på smutsiga/oljiga bländarlammer och skcikar inte objektivet "jag är klar" tillräckligt snabbt så larmar huset med err99. Det går ju demontera objektivet och felsöka också om man har tid och lust. Frågan är om det är värt besväret på ett 900 kronors objektiv dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar