Annons

Ef 28-300/3,5-5,6 L Is Usm ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena alla fotofantaster!

Någon som använder 28-300 idag, eller har tidigare fotat med det? Vad tycker ni om det?
För-nackdelar?

Det står och väger mellan 28-300 och 100-400

Objektivet skall sitta på 5D.

// Marcus
 
Är också nyfiken på denna. Ingen som har något att säga om den?
 
MarcusOlsson skrev:
Tjena alla fotofantaster!

Någon som använder 28-300 idag, eller har tidigare fotat med det? Vad tycker ni om det?
För-nackdelar?

Det står och väger mellan 28-300 och 100-400

Objektivet skall sitta på 5D.

// Marcus

Jag har varit stolt ägare till denna pjäs vid namn 28-300.
Den är tung, mycket tung, 1680g om jag inte minns fel och har man då en FF så blir det sina stadiga kilon. Fördel tycker jag då jag föredrar tung kamera och ett tungt ovjektiv, men det tar ett tag innan man lär sig att kunna ha den kombon på t.ex en festival eller längre sportevenemang.

Jag fastnade direkt för detta objektiv när jag fick det in handel och det var väl tur eftersom jag köpte ett utan att ha provat. Lite ovant var det att objektivet har skjutzoom och om det är att jag måste säga något negativt om 28-300 så är det det. Genom att man använder skjutzoom blir det lite långsammare att hantera än en vanlig vridzoom. En ytterligare sak att sätta på minuslistan för mig är att det inte var en 2.8 rakt över hela registret och det var det som gjorde att jag bytte 28-300 mot en 70-200/2,8. Hade det inte varit för att jag fotar mycket spelningar i dunkelt ljus ofta så hade jag fortfarande haft 28-300:an kvar.

Om jag sätter det här objektivet på en 5D så skulle nog jag fundera på att även använda ett batterigrepp till kameran för att ge bättre balans. Det blir mer vikt, men du återfår en del av den förskjutning i viktförhållandet som det här objektivet skapar på en förhållandevis lätt kamera som 5D är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.