Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 28/2,8 med kärvande bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Gluggen är en av mina favoriter och dessutom billig så det blir en ny med stor sannolikhet.

Det vore dock synd att lägga denna åt sidan utan att åtminstone ha tittat i den.
Jag har mekat en hel del manuell optik men är det här är det första med AF och elektrisk bländare.
Dessutom ser jag inte nånting som ens liknar det fett som brukar krypa omkring och orsaka de här problemen i manuella (läs gamla) gluggar?

Finns det några "dos and donts" eller är det bara att ta fram småverktygen och köra igång?

Leta på nätet - många av dessa gamla EF objketiv finns det både sprängskisser och instruktioner att hitta på nätet. Det bör inte vara så svårt att få isär optiken om man är van att skruv optik, men frågan är vad som är fel och om det går att laga enkelt. Kostar inget att försöka dock för ett vidvinkelobjketiv som fastnat fullt öppet är inte så kul...

Ungefär så jag tänkte.
Den är oanvändbar för allt seriöst fotande som den har blivit nu så öppna och kolla är ingen förlust.
Tänkte mest om det fanns nån klassiker man kunde undvika utifall det fanns räddning.
Två tusen är ju pengar det med, även om i sammanhanget små pengar.

Tittade nu en gång till på reservdelslistorna jag funnit på nätet och det ser faktiskt ut som hela linspaketet med bländare är limmat ihop som en enhet.
Det är inte orimligt med tanke på pengarna gluggen kostar.
Slit o släng med andra ord.

Jag tror jag skruvar isär skräpet på en gång :)

I vilket läge har den fastnat? Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag hade ett objektiv som legat ett tag vilket lett till att bländaren fastnat i största läge.

Jag ställde in minsta bländare på kameran. Ett antal tryck på DOF-knappen fick det att lossna, så det kanske kan vara något värt att prova innan du skruvar isär?

Mvh,
Fredrik

Det var vad jag trodde också.
Att det hade "legat till sig" och jag motionerade med skärpedjupsknappen.
Fungerade inte.
Bländaren gör rätt i tre fall av fem kanske.
Resten är för stor bländare och/eller osymmetri.

Jag plockade isär och kunde konstatera att bländaren kommer man inte åt på de här gluggarna.
Det är limmat och därmed är det ivf i mina ögon skrot.

Så nu har objektivet varit en tiltglugg en liten stund mha silvertejp.
Det blev inte värst bra men objektivet fick i alla fall karaktär.

Hmm, jag har lagat bländaren på just detta objektiv, det är inte limmat.
I fronten på objektivet så sitter det en plastring, se vad mitt finger pekar på, den "randiga" närmast själva glaset, här: http://www.andreas-skoglund.se/dump/28mm.jpg

Sprätt bort den med en platt skruvmejsel, jag lade en bit tunn papp eller om det var plast, på glaset, och bände mot det. Denna är nog iofs limmad,men sitter också med några interna plastpiggar, så sitter fortfarande bra för mig även om jag kanske pajade lite limpunkter. Så länge sedan dock, så minns inte exakt
Där under skall du, om jag minns rätt, finna tre skruvar. Skruva bort dem och främre gruppen av linser går att få ur, ramlar ur av sig själv om du håller det upp och ner, så att säga.

Där under så har du sedan själva motorn för bländaren, den går att skruva bort, sen var det något annat, som håller fast själva bländaren.
Mitt problem var att bländarbladen hade fallit om varandra och låste sig. Efter mycket om och men, en jäkla massa svordomar och pill, så lyckades jag lägga dem tillrätta. Använder objektivet nu, utan några problem :)

Hoppas det kan vara till någon hjälp. Jag hade själv turen att finna en service-manual, men den försvann i en hårddiskkrash.

Ah, tackar!

Sprättade bort frontplasten och där fanns ju en lös linsgruppering.
Nu kommer jag åt bländaren som sitter kvar i huset.
Att jag trodde glaset var limmat berodde på att jaginte hittade tillstymmelse till montage nånstans.
Å andra sidan försökte jag ju förlösa gluggen i fel ände... om man säger.
Montaget satt alltså under plasten.

Kul att ha fel ibland...

Nu återstår att få bländaren smamarbetsvillig igen.

Det var ju inte så farligt egentligen...

... om man bara skruvar fast allt som låg löst därinne.
Bländarmotorn låg och red på topparna av kuggarna och knuffade runt medbringaren till lamellerna, därav osymmetrin.
Rikta upp och skruva åt var medicinen.

Gluggen sitter på och är sig själv igen!
Utan hempulad tiltfunktion.

Tack för råd och dåd, speciellt den med att bända loss plastringen var det som löste problemet.
Underhållande och lärorik eftermiddag.

Härligt att höra att det löste sig!

Vill minnas att jag också var och petade i fel ände av objektivet, innan jag snubblade över servicemanualen.

Väldigt trevligt objektiv det här :)

ANNONS