Annons

EF 24-105mm f/4L IS USM. Rätt för 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hberg

Avslutat medlemskap
EF 24-105mm f/4L IS USM. Rätt för 400D?

Hej!

Undrar om detta kan vara ett bra allround objektiv till en 400D.
Tappar lite vidvinkel men tänkte på sikt även köpa EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM.
Tror ni det blir ett jäkla bytande var femte minut med tanke på den sämre vidvinkeln.
Har tänkt använda för natur, gatufoto, landskap, porträtt mm.
Tack på förhand.
/Rikard
 
Jag hade hellre valt 17-55/f2.8IS för det arbetet, mest för den har mer vidvinkel, bättre ljusstyrka och ger snyggare bokeh, sen hade jag kompletterat den med ett 70-200/f4IS om jag haft din kamera.

Ett normalobjektiv utan vidvinkelläge är inte ett normalobjektiv i mina ögon, 24-105'n är en normalglugg för fullformat inte APS-C.

kent.
 
Jag ser 24-105 IS som absolut rätt objektiv till en 1,6x sensor. Då går vissa negativa aspekter bort som vinjettering och hörn/kant-skärpan.

Om man dessutom gillar att plocka utsnitt så är man helt på rätt spår om man värderar det objektivet! Det är ett otroligt starkt och mångsidigt objektiv. Smidigt och nätt är det också, jämfört med motsvarande f/2,8.

För generella motiv så kommer man långt med det zoomomfånget.

Men vi tänker ju alla lite olika.

Jag själv är ingen vidvinkelfotograf,, jag har inget behov för 20mm på en sådan kamera.. 24-70/24-105 hade vairt mitt val till det huset. Jag tror dessutom att de passar rättså fint tillvarandra rent fysiskt...


MVH Niclas,
 
Andreas S Eriksson skrev:
Ursäka mig, men vad är "bokeh" inom fotovärlden?

Bokeh är den okärpa som man i vissa fall eftersträvar framför eller bakom motivet. Uppnås vanligtvis med stora bländaröppningar, ex. 2.8 på en 300mm blir extremt kort skärpedjup och det som då hamnar utanför är bokeh.

Man pratar också om fin bokeh, vilket betyder att bländaröppningen ska vara rund för att det ska bli så mjukt och snyggt som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.