Annons

EF 16-35/2.8 II USM - bakfokusering?

Produkter
(logga in för att koppla)

chb

Avslutat medlemskap
Hej, skrev under kamerahus, men fick ingen respons där. Någon som läser här som kanske kan ge mig lite tips?

Har en 400D som tjänat mig länge och som jag inte varit helt försiktig med ibland (med kitlinsen då). Nu har jag på sistone mest bara använt min 16-35/f2.8 II USM och för ett tag sedan tog jag lite foton som vanligt och tyckte att de inte blev skarpa. Började misstänka att mina linser (testat med en del andra) eller om det var huset som strulade.

Hänger bakfokusering på hus eller på objektiv?

Nu har jag tagit lite närstudiebilder av detta med min 16-35/f2.8-glugg (se länk: http://photo.barnekow.com/backfocus16_35.jpg 800x4100 pixlar).

Ingen av exponeringarna ligger rätt med skärpan. Fotona är tagna med cirka 30-40 cm till motivet.

Är detta som att klassa som bakfokusering? Och om det är det, hänger det på huset eller linsen? Ska försöka få tag i ett annat hus i veckan för att testa med min lins där på.

Var nere i en fotobutik tidigare idag och testade min lins med ett 40D hus för att kolla. Då tog jag bara foton på plana motiv. Testade med min 16-35:a och med ett EF-S17-85 f/4-5.6 IS USM våde på mitt hus och 40D-huset. Bilderna med 16-35:an blev suddiga både på mitt och deras hus. Tog dock inga skärpedjups-bilder som de som visas på länken. Ska ner och göra det på måndag med ett annat hus och min lins, för att ta reda på om det verkligen sitter i linsen eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.