Advertisement

Annons

ED- glas hit och dit!

Produkter
(logga in för att koppla)

Emeleus

Aktiv medlem
Jag står på tröskeln att köpa ett 80-200 mm zoom och här finns ju en del att välja mellan.

Jag funderar på den nästnyaste AF eller senaste AF-S linsen.

En annan sak jag hittar på nikons hemsida är att AF-versionen har tre ED-GLAS element medan AFS versionen har 5 ED-GLAS element.
Prisskilnaden på de olika versionerna för mig kommer bli ca 4000 kr (begagnat). Vilket borde man satsa på?

AFS-zoomen är ju snabbare och det står mycket om det på nätet så ingen disskussion om det behövs väl här.

Jag undrar mer om ED-glas elementen. Vad är ED-glaselement och vad blir skillnaden på 3 resp 5 ED-glas element? Har någon tips om infosidor om ED-glas på nätet eller är jag ute och klampar i Nikons affärshemligheter tro?

Det är inte bara nikon som använder sig av ED-glas, så gör även Olympus och Pentax m.fl.

ED är ett specialglas som minskar kromatisk aberration, förbättrar kontrast och skärpa.

Så specialglas är inte specifikt för olika tillverkare? Jag tycker mig ha jag läst att Nikon har egna typer av glas.

Jag tycker däremot att man läser överallt på nätet att AF och AFS- versionen av linsen har exakt samma optik. Hur mycket påverkar 3 resp 5 ED-glas bildkvalliteten. Är ED-glas kompakta glas eller är det någon ytbehandling? Jag har inte kunnat jämföra AF-versionen med AFS-versionen av 80-200 mm linsen så jag har inte kunnat jämföra bilder. Vore intressant om någon har upptäckt skillnader på bildkvallitet på dessa två objektiv.

Är det värt att betala 4000 kr extra för AFS-linsen om det bara handlar om en snabbare zoom? Det är förståss helt individuellt.

Senast ändrad:
Nikons ED-glas är specialtillverkat i egna glasbruk. Nikon är en av få tillverkare som har egna glasbruk. De tillverkar fler än 200 olika sorters glas. ED glas (Extralow Dispersion - extralåg färgspridning) ser ut som vanligt glas med har den egenskapen att ljus av olika våglängd bryta lika mycket. Det ger skarpare bilder.

AF-S versionen har en annan optiskt konstruktion än de andra versionerna. Förutom betydligt snabbare och tystare autofokus är AF-S versionen något vassare på full öppning.

läs detta innan du köper!!

http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Denna länk övertygade mig att köpa ett 80-200 utan afs. Jag hade kännt på af-s:en först, och blev aldeles "vill - ha- sjuk!" men sedan tänkte jag om. Jag köpte mitt 80-200 nytt på BH för 900$ och fick 200$ tillbaks i mailin rebait, dvs 700$ ( typ 5000:). rådet är att aldrig köpa begagnat, man vet ju inte vad som har hänt med optiken på vägen. Trisst att pröjsa 8-10 000 för ett schysst afs också är det strul som man upptäcker nån månad senare....surt.

AFS objektivet är ju klart coolare, men det är både tyngre och dyrare. Eftersom jag alltid släpar på mitt 80-200 i princip varje dag, så vore det skönt om man kunde göra det lite lätter....
Att AF är skarpt, det råder det ingen som helst tvekan om.(även på 2.8!)

Ja jag har också läst den länken och jag står och väger vilken jag ska köpa. Skillnaden är att man kan använda nikons konvertrar till AF-S:en. När du köpte linsen från nätet, var det inte tullavgifter mm? B&H är ju bekant.

Jag ser inget som helt samband mellan den fullständigt onyanserade Ken Rockwell och det faktum att jorden är rund (bortsätt från att jorden är något platt vid polerna).

Ken Rockwell är och förblir en fullständigt onyanserad kritiker, helt utan verklighetsförankring.

Just att AF-S optik - i vilket fall från 200mm och uppåt - tillåter att man använder Nikons TC14E, TC17E och TC20E tycker jag är en anledning att välja AF-S versioner.

Jag bytte mitt AF 300/4 mot AF-S av den anledningen.

Observera dock att Nikonkonvertrarna inte passar på all AF-S optik. Konvertrarna är anpassade för längre brännvidder. Gluggen måste ha utrymme i bakre delen så att konvertern får plats att komma in en bit i gluggen.

Re: tull avg.

supermax_fred skrev:
Nej. Jag bad en bekant som bor där köpa den till mig över nätet. Då slapp jag alla avg. och skatter.

Nej du slapp inte dessa avgifter, du undanhöll dem bara för Nuder (eller om det var Ringholm på den tiden).

mail in rebate

Det är så att min mor ska åka över i slutet på April och jag tänkte be henne plocka med en d70 med lite olika tillbehör.
Men... Mail in-rebaten funkar tydligen bara till sista Mars. Är det troligt att de kommer att starta en ny kampanj då, eller kommer det helt enkelt en uppföljare till d70 inom en väldigt snar framtid?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar