Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-PL7 manuella inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Offside

Aktiv medlem
Hej! Är relativt oerfaren att fotografera med manuella inställningar men har börjat experimentera lite.
Har en E-PL7 och ett par frågor ang inställningar. Fråga 1: När jag fotograferar i M-läget och ställer in slutartid och bländare manuellt så lever exponeringskompensationen sitt eget liv och anpassar sig automatiskt. Ska det vara så? Kan man inte styra den parametern också manuellt? Eller tänker jag fel? Det kanske ska vara så.. ?
Fråga 2: Låsa ljusmätningen, spotmätningen på smidigaste sätt. Tacksam för tips och råd angående detta. Med vänlig hälsning Magnus

Utan att ha testat kameran ifråga så skulle jag nog tro att det om du tror är exponeringskompensationen, i själva verket är exponeringsmätaren i manuellt läge.

Ok, det är möjligt att du har rätt. Dock ser gränssnittet på skärmen lika ut som den ställbara exponeringskompensationen i övriga programlägen. Men i M-läget kan man inte ställa in den.. Tack för svaret dock. /Magnus

Rätt svar har du redan fått ovan. Jag förklarar det lite bara, om det är oklarheter om hur det hänger ihop.

När du fotar automatiskt eller halvautomatiskt så sätter ju kameran en genomsnittlig exponering. Om du inte är nöjd med den utan vill ha ljusare eller mörkare så gör du det med exponeringskompensationen, och kameran ändrar de parametrar den genom automatiken har möjlighet att ändra. (Ex halvautomatik om du bestämt tiden men lämnar till övrigt till automatiken och vill ha ljusare bild så ändrar kameran automatiskt bländare och/eller ISO för att nå den exponering du via exponeringskompensationen sagt att du vill ha.)
När du fotar helt manuellt så är ju inte automatiken inkopplad alls. Där har ju du bestämt, och vill du då ha ljusare eller mörkare så får du ju ändra någon av de tre parametrarna (Tid/Bländare/ISO).

Ok, stort tack för förklaringen. Började misstänka att det var ungefär så det hängde ihop. Har även hittat AEL- funktionen nu.. :) /Magnus

Rätt svar har du redan fått ovan. Jag förklarar det lite bara, om det är oklarheter om hur det hänger ihop.

När du fotar automatiskt eller halvautomatiskt så sätter ju kameran en genomsnittlig exponering. Om du inte är nöjd med den utan vill ha ljusare eller mörkare så gör du det med exponeringskompensationen, och kameran ändrar de parametrar den genom automatiken har möjlighet att ändra. (Ex halvautomatik om du bestämt tiden men lämnar till övrigt till automatiken och vill ha ljusare bild så ändrar kameran automatiskt bländare och/eller ISO för att nå den exponering du via exponeringskompensationen sagt att du vill ha.)
När du fotar helt manuellt så är ju inte automatiken inkopplad alls. Där har ju du bestämt, och vill du då ha ljusare eller mörkare så får du ju ändra någon av de tre parametrarna (Tid/Bländare/ISO).

Siffran visar vid M hur mycket automatiken anser att du över eller underexponerar. Den är en ledning, men ofta använder man M just för att hel eller halvautomatik inte klarar av situationen, tex motsol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar