Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-PL2 och Dörr DAF-42...

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag köpte en Dörr DAF-42 för ett bra pris (inte mycket pengar, värt att chansa) till min E-PL2. Problemet jag har är att kameran underexponerar rätt kraftigt om man kör i blixtens autoläge (TTL). Sätter man blixtkompensation till +2 så blir det oftast bra, men hur som helst så funkar den inte helt automatiskt som jag skulle vilja att den gjorde. Exponeringskompensation på kameran spelar ingen roll alls.

Kameran går aldrig över ISO200 heller med blixten monterad. Inte för att jag tycker att det borde behövas i de lägen jag anänt blixten, med kompensation så blir det ju bra exponering ändå.

Någon som använt den här blixten med någon m43 kamera och som har några tankar kring detta? Kamerans manual beskriver inte mycket om hur den kommunicerar med externa blixtar och blixtens manual är minst sagt knapphändig också.

Senast ändrad:
Nu vet jag ingenting om din Dörr-blixt, men det låter som om den inte är helt kompitabel med din kamera, dvs TTL fungerar inte. Du blir istället tvungen att köra blixten manuellt.

Nu vet jag ingenting om din Dörr-blixt, men det låter som om den inte är helt kompitabel med din kamera, dvs TTL fungerar inte. Du blir istället tvungen att köra blixten manuellt.

Det ligger ju när till hands att tro det. Jag har iof läst att den skulle vara kompatibel med E-P1 och E-PL2 och då tänker man ju att det borde funka medmin också.

Samtidigt så zoomar den som den skall, den verkar hänga med när bländaren ändras också, så om den inte är kompatibel så är den iaf delvis kompatibel.

Min erfarenhet är att de enda tredjepartsblixtar som brukar funka hjälpligt är Metz bättre modeller. Taiwanesiska 'plastskrållor' typ SunPak, Soligor, Sigma, Dörr (och Metz enklare modeller) mm mm bla bla brukar sällan jobba fullt ut med husens automatik. Det har jag lärt mig den hårda vägen ;)

"If yoy buy quality you only cry once" ;P

Min erfarenhet är att de enda tredjepartsblixtar som brukar funka hjälpligt är Metz bättre modeller. Taiwanesiska 'plastskrållor' typ SunPak, Soligor, Sigma, Dörr (och Metz enklare modeller) mm mm bla bla brukar sällan jobba fullt ut med husens automatik. Det har jag lärt mig den hårda vägen ;)

"If yoy buy quality you only cry once" ;P

Jag inser det även om det inte hjälper direkt. Jag har haft tredjeparts till Sony och det har funkat sådär men inte på det här rätt konstant likartade sättet. Då har det handlat om plötslig överexponering för att i nästa bild ge perfekt exponering. Här får jag i princip alltid lika mycket underexponering.

Jag var egentligen ute efter en Olympusblixt men det fanns ingen till salu om man inte var beredd att slå till på ett större paket med typ E-520 plus lite objektiv till. Nytt är inte heller ett alternativ.

Jag inser det även om det inte hjälper direkt. Jag har haft tredjeparts till Sony och det har funkat sådär men inte på det här rätt konstant likartade sättet. Då har det handlat om plötslig överexponering för att i nästa bild ge perfekt exponering. Här får jag i princip alltid lika mycket underexponering.

Förstår dig...ursäkta för lite nedklankande ton! ;) Bara att jag blivit less genom åren efter att ha gett det ena efter det andra tredjepartsmärket 'en chans'...tänkte det kunde vara av nytta för andra som läser tråden så de kanske tänker efter 'en extra gång' innan de slår till.

Det är ju åtminstone skönt för dig att DÖRR-blixten är konsekvent...blir ju lättare att hantera då...bara att kompensera som du säger :)

mvh / Matti

Förstår dig...ursäkta för lite nedklankande ton! ;) Bara att jag blivit less genom åren efter att ha gett det ena efter det andra tredjepartsmärket 'en chans'...tänkte det kunde vara av nytta för andra som läser tråden så de kanske tänker efter 'en extra gång' innan de slår till.

Det är ju åtminstone skönt för dig att DÖRR-blixten är konsekvent...blir ju lättare att hantera då...bara att kompensera som du säger :)

mvh / Matti

Ja, det är det som är konstigt. Det blir nästan alltid bra om man kompenserar, men det jag undrar är ju varför, om någon har någon idé om det. Någon inställning jag missat? Annars är jag rätt nöjd faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar