Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-M10 - Brusreducering + andra inställningar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hur är det egentligen när man fotograferar i råformat på E-M10, är det så att de inställningar jag gör, i fråga om brusreducering, skärpa, mättnad etc appliceras som inställningar på råfilen när jag kör in bilderna till Lightroom - eller har det noll betydelse vad jag ställer in i kameran? Är det i så fall andra inställningar som appliceras på samma sätt? Trodde nämligen att det var främst när man fotograferar i jpeg.

Märker nämligen att när jag fotograferat på högt iso, låt säga 1600 - så läggs ingen som helst brusreducering på per automatik i Lightroom. Nu minns jag kanske dåligt, men jag har för mig att råfilerna från min Nikon D7000 blev lite "autojusterade" i fråga om brusreducering.

Har (enligt tips på många forum) valt att helt ta bort brusreduceringen i kameran. Trodde dock inte att det skulle påverka hur Lightroom jobbar. Eller så är det kanske så att Lightroom inte försöker ta bort brus från råfiler "per automatik"?

Gäller detta även den där skuggjusteringen som man kan välja att kamera ska använda: auto, normal, hög? Har alltid haft den normal, dvs ingen justering direkt. Trodde även där att detta främst gällde jpeg-filer.

Sist men inte minst: En gång för alla...om jag väljer att fotografera både med raw + jpeg, vilka är fördelarna med det? Är det att jpeg inställningarna appliceras direkt på råfilen, så jag får en mer "färdig" look på bilden, men men råfilens fördelar om jag vill fortsätta justera? Tycker nämligen att jag måste jobba hårt med mina råfiler för att få bra "stuns" i dessa, och hade gärna förenklat den processen. Vet att det finns kamerakalibrering i LR, men är detta ett alternativ till det?

Finns det någon trevlig förinställning / preset att köra med E-M10 och olika gluggar i LR? Vet att det fanns någon som gällde för E-M5 (gamla) som jag hittade på nätet. Får inte ihop en bra preset själv, tyvärr.

Ha en go helg! =)
 
Jag har bara haft min E-M10 hemma i lite mer än en vecka och varit sjuk större delen av tiden så jag har inte orkat göra så mycket.
Men generellt RAW+JPG så brukar inte RAW-bilden skilja.
Fördelarna är att har du fått alla inställningar rätt och har en perfekt JPG ut ur kameran så sparar du tid och behöver inte framkalla RAW.
Du kan snabbt få iväg okej bilder, sedan kan du framkalla perfekta ur RAW när du har tid.
Ställer du in kameran på svartvit, sepia eller andra filter får du dem på JPG, men RAW-filen är som vanligt och därifrån kan du få fram en vanlig bild utan dessa filter.
 
Råfilen i sig påverkas inte av inställningarna du gör i kameran, utan det är den jpeg man spar som framkallas efter inställningarna som har gjorts.

När man importerar filen i en råomvandlare kan den importeras endera utan att kamerans inställningar används, men det finns också möjlighet att använda kamerans inställningar som grundinställning då man startar. De har inte påverkat råfilen, men de finns lagrade i metadata, EXIF, så att råomvandlaren kan använda dem.

Hur råomvandlaren hanterar filen med hjälp av metadata varierar, och den enda råomvandlare man kan vara ganska säker på att den ger liknande resultat som kamerans inställningar är den som följer med kameran, fabrikantens egen råomvandlare. Olympus Viewer 3

Ett skäl att använda den egna omvandlaren är att den är programmerad för att ta hand om objektivens felteckning och kromatisk aberration, så att man får mindre inflytande från de felen än om man använder en främmande omvandlare. Man märker det särskilt på kitzoomen, som har ganska rejäl distorsion i den kortare änden av zoomomfånget. Lightroom må vara en "bra" omvandlare, men den är inte direkt strömlinjeformad, och det är en himla massa inställningar att göra innan man får den att närma sig resultatet man kan få utan att direkt anstränga sig med SilkyPix eller Olympus Viewer 3.
 
Aha! Bra och matnyttig information. Vi tackar. Trodde att man kunde köra raw + jpeg och få en råfilen med jpeg-utseendet. Men detta funkar bara (?) i Olympus Viewer då alltså? Ett program som tyvärr känns rätt slött och tråkigt när man kommer ifrån LR 5. Vet att det finns kameraprofiler (Vivid, Normal etc). Men de är ju inte optimerade på något sätt för filerna från e-m10.

Har hört att det finns kamerprofiler som användare har gjort, unikt för olika kameror. Ni vet möjligtvis inte om någon sådan finns till E-M10?

Nu ska jag försöka förstå varför min nya Nissin i40 inte vill fyra av. Har ni några tips i den frågan, så är ni välkomna med råd. =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.