Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

e-520 exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

XantART

Medlem
Jag har precis köpt en e-520 olympus digital system kamera och min fråga är ..
Hur ändrar man exponeringsvärdet i det manuella läget ?

Jag vill kunna hålla in en knapp eller dylikt och skruva på ratten för att ändra värdet upp och ner men jag hittar tyvärr inget sådant. Det men kan göra är att trycka på en knapp för att ändra om det är bländaren eller slutartiden som ska ändras

I manuellt läge kan du inte ändra exponeringskompensation, då ändrar man kamerans mätta värde upp eller ner.
När du är i manuellt läge så mäter inte kameran upp något värde utan då får du hålla dig till att ändra slutartid/bländare.

hmm

Jag provade på en Nikon d70 och det gick att ändra exp. värdet när den stod på manuelt läge men jag tycktes inte se någon skillnad alls så vi slänge in bilderna i datorn och kollade .. Var en liten skillnad men jag är osäker på om det bara är en tillfällighet.

Kan man ändra exponerings värdet i manuellt läge på vissa kameror ?

Har du valt en specifik tid och bländare kan du egentligen inte ändra exponeringen (exponering = tid + bländare + iso), det du möjligen skulle kunna göra är att justera vad som är korrekt exponering för exponeringsmätaren (men bilden förändras alltså inte). Canons kameror som jag själv använder har inte denna möjlighet, hur det är med Olympus vet jag inte.

Ps. Ett råd i all väl mening är att du läser på lite om sambandet mellan exponering, tid och bländare. Exempelvis Fotosidans serie om Fototeknik:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Jag har precis köpt en e-520 olympus digital system kamera och min fråga är ..
Hur ändrar man exponeringsvärdet i det manuella läget ?

Jag vill kunna hålla in en knapp eller dylikt och skruva på ratten för att ändra värdet upp och ner men jag hittar tyvärr inget sådant. Det men kan göra är att trycka på en knapp för att ändra om det är bländaren eller slutartiden som ska ändras

???

När du ändrar bländaren = håller +/- knappen nere och vrider kommandohjulet, alternativt bara vrider kommandohjulet utan att ytrycka in +/-, då "ändrar du "exponeringen" genom att ha koll på var på skalan markören hamnar.
Antar du vet men ändå.

Anta att du vill exponera ett steg under kamerans "önskning": då vrider du tills markören kommer på minus ett steg.

Du gör så att säga kompensationen direkt utan att ställa in någon kompensation "per se".

Kamerans egna referens för vad som är "noll" oavsett läge "P/A/S/M" är dock fastlagd av Olympus, så är det den saken du vill justera är svaret nej (se nedanstående 'brask-parentes')

---------------------------------

På E-620 kan man ställa så att kamerans mätare "från början" har en dragning uppåt eller nedåt från vad Olympus kalibrerat som nollreferens.Det gör att man sedan kan använda +/- knappen för egen justering i given situation, och gäller som underliggande referens även vid manuell exponering.

Denna "exposure shift" finns alltså (= vad jag vet) inte på E-520.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar