Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-510 i skymningen, en besvikelse

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har nyligen fotograferat ett evenemang som var under kvällstid. Körde i vanlig ordning med E-510, kitgluggarna och blixten FL36 som jag gillar skarpt och har använt mycket under dagtid. Men huvaligen vad slö fokusen var i skymningen, missade många givna bilder vilket var väldigt frustrerande.

Frågan är om det räcker med att inhandla bättre optik(14-54 etc) för att få snabbare fokushastighet eller om man måste fundera på E3an eller ett eventuellt systembyte?

Jag har nyligen fotograferat ett evenemang som var under kvällstid. Körde i vanlig ordning med E-510, kitgluggarna och blixten FL36 som jag gillar skarpt och har använt mycket under dagtid. Men huvaligen vad slö fokusen var i skymningen, missade många givna bilder vilket var väldigt frustrerande.

Frågan är om det räcker med att inhandla bättre optik(14-54 etc) för att få snabbare fokushastighet eller om man måste fundera på E3an eller ett eventuellt systembyte?

Har i stort sett samma problem med samma setup fast en 14-54. Blev kanske lite bättre än med kitgluggen...

/Stefan

Om man siktar mot starka kontraster så får kameran mkt hjälp, men det kanske inte är det som är grejen här ioförsig.

Använder du fokushjälpen på blixten?
Jag kan utan problem ta bilder oavsett ljus med hjälpbelysningen, både med 500'an och 520'n.

Läste i senaste Kamer&Bild om E-520. En av de stora förbättringarna ska tydligen vara just af-hastigheten vilket enligt artikeln varit 510:an största minus.

Läste i senaste Kamer&Bild om E-520. En av de stora förbättringarna ska tydligen vara just af-hastigheten vilket enligt artikeln varit 510:an största minus.

Jag har inte testat E-510, men väl 410, och ja, 520 är märkbart snabbare. Men E-500 är betyligt långsammare än både 520'in och 410'an men jag har inga problem med den heller.

Jag tror inte på att det alltid är kameran det beror på då jag har bekanta som har problem med mina och sina kameror men jag har varken proble med mina eller deras. Men självklart kan det vara fel på kameran, men det är nog i undantags fall.
I min hall har jag inga problem att få fokus med kit objektivet på max zoom (f 5.6) iso 1600 1.3sek slutartid. Men det måste finnas kontrast.

Testa ställ kameran på utlösningsprioritet PÅ. Halvtryck, titta när den röda lampan lyser och tryck helt ner. 9/10 så är det skarpt fast kameran inte riktigt är säker.

Tack för era synpunkter. Jag tror inte att det är fel på kameran, fokusen är helt enkelt slö när det skymmer.

Mina inställningar är oftast en fokus punkt, bländarprioritet, afhjälpbelysning på. Kanske finns det några smarta inställningar som kan snabba upp fokusen när ljuset är lite sämre?

Skulle även vara tacksam om någon ville förklara vad utlösningsprioritet är.

Ska vi kalla det för slutarprioritet istället?

Det betyder att kameran tar en bild utan att skärpan är låst.
Det omvända kallas af-prioritet, dvs en bild tas först när skärpan är låst på ett motiv.

Oops... kanske skulle censurera mitt inlägg :) Slutarprioritet är ett bättre namn!

När du märker att kameran jagar fokus är det inte pga av att kameran inte kan fokusera, det beror på att kameran inte är säker på att den verkligen hittat fokus. Om du ställer in kameran på Slutar Prioritet AV (alltså fabriksinställningen) så gör kameran så här:
1 Leta fokus
2 Kanske hittat (rött blink)
3 kolla efter för säkerhets skull
Och om 3'an är JA så
4 Bilden tas.
Om däremot 3 är NEJ, eller VET EJ så börjar den om vid steg 1

Om du däremot ställer in kameran på Slutar Prioritet PÅ så händer detta:
1 Vid helt nedtryck tas bilden
eller
1 Halvt nedtryck Letar fokus
2 Kanske hittat (rött blink)
3 Tryck helt = Bilden tas, kanske i fokus (9/10 = Ja)
eller
3 Fortsätt hålla halva nedtrycket och samma som föregående inställning.

Alla kameror BÖR vara 100% säker på att bilden är i fokus innan bilden tas OM du ställt in kameran så. Men ibland så är det bättre med en kvalificerad gissning, särskilt om det är mörkt.

Testa!
Som sagt, jag missar inga bilder pga att det är mörkt, ingen digital systemkamera som jag testa är FÖR långsam för att ta mingel, festbilder eller vad ni vill, bara du kan kameran och kan ställa in den rätt :)

Tack för era tips. Har satt kameran på slutarprioritet och fått hyfsade resultatet under test fotografering i min mörka hall. Tror nog det blir att inhandla ett ljusstarkare objektiv, det kan nog påverka en hel del.

1) FL-36R / FL-50R ■ 2) ljusstarkare optik ■ 3) AF-känsligare kamerahus

Med en blixt på kameran, som har en rödljus lampa för AF-assistans, så kan du med den lilla blixten typiskt fokusera i totalt mörker upp till 5m avstånd, samt med den större upp till 7m.

Använder du dessutom ljusstarka objektiv, såsom Leica D 25mm/F1.4, Sigma 24mm/F1.8 eller Sigma 30mm/F1.4, så ökar dina förutsättningar betydligare.

Med den nya AF-sensorn i E-3, så har även dess arbetsområde utvidgats nedåt:
AF luminance range EV -2 to 19 (at 20°C, ISO 100)

De kameror med bara tre mätpunkter har ett snävare arbetsområde på:
AF luminance range (TTL phase-difference AF) EV 0 to 19 (at 20°C, ISO 100)

Du kan vinna minst två och tvåtredjedels bländarsteg på att använda ljusstarkare optik (f/1.4) relativt din kit-zoom (14-42/F3.5-5.6). Alternativt, två bländarstegs förbättring genom att använda E-3. Eller det billigaste alternativet, använd AF-illuminator på blixtarna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto