Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-500 som inte fokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

_Michael_

Aktiv medlem
Hej, så har jag äntligen fått min Olympus E-500...
MEN nu upptäcker jag att det är omöjligt att fokusera med den, varken med AF eller MF...
Så jag ringde support som sa att jag skulle trycka in dom små guld-kontakterna i bajonetten för att dom troligen inte hade hoppat ut ordentligt.
Då medans jag satt kvar i telefonen och testade funkade både AF och MF :D men sen, när jag lagt på och bytte objektiv för att se till att det också funkade, så gjorde det inte det...
Jag satte tillbaka det andra objektivet men nu funkade inte det heller. Jag tryckte återigen in kontakterna men det funkar inte.
Jag kontaktade supporten igen som föreslog att jag skulle kontakta support.
Dom ville att jag skulle skicka endast huset till dom i Malmö så att dom kunde skicka det utomlands för reparation. Det beräknades ta 2-3 veckor, vilket jag verkligen vill undvika...
Så då vänder jag mig till er :)
Vad kan det vara och hur kan JAG åtgärda det smidigt?

/Michael

Hello, jag har inte råkat ut för problemet, men har läst om folk som hållit in låsknappen när man monterat objektivet, och på så sätt vridit lite för långt. Knepet är alltså att inte trycka på den när man sätter dit objektivet, utan bara vrida tills låspinnen hoppar i av sig själv, med ett klick.

Hoppas det funkar.

Robert

Åhh, du är mannen!
Nu funkar det, fast jag hade inte tryckt in den dom första gångerna och det funkade ändå inte då men sen när jag började prova så gick det, antar att det blev en kombination av problemen, så supporten hade väl rätt...
Tack iallafall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar