ANNONS
Annons

e-420 vs D50/D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Mange

Aktiv medlem
Är dom likvärdiga bildmässigt? Den mindre sensorn i e-xxx serien får ju så mycket skit, brända högdagrar, mindre dynamiskt omfång, mer brus på högre iso bla.

Har ett halvbra nikon objektiv sen tidigare, kan jag lika gärna köpa en beg D50/70 än en 420 och spara en tusenlapp? Bryr mig mer om bildkvalitet än kamerastorlek som ni kanske förstår. Några kunniga hjälpsamma själar som orkar med å svara??

Hehe, du har ju räknat upp två gamla kameror med 6Mpix CCD. Min gamla E-300 från samma tidsepok vore nog ett lämpligare jämförelseobjekt. E-420/E-450 är ju de minsta och lättaste systemkamerorna med tillhörande 14-42 & 40-150 zoomar. Likt Pentax kan man nu även ansluta ett litet pancake-objektiv.

Inom APS-C klustret skiljer sig inte sensorstorlekarna särskilt mycket åt:
-1/3EV mellan Sigma Foveon X3 och (Micro) Four Thirds
-1/2EV mellan Canon EF-S och (Micro) Four Thirds
-2/3EV mellan Samsung/Pentax/Sony/Nikon DX och (Micro) Four Thirds

En så liten skillnad i sensorprestanda överskuggas väsentligen av de aktuella objektivens individuella egenskaper. Kortare registeravstånd hos µFT ger även substantiella konstruktionsfördelar som t.ex. ljusstarkare objektiv samt kompaktare vidvinkeloptik.

Men visst, med ett halvbra objektiv kommer du en bit på väg. Men vad ser du om du blickar lite längre i planeringen. Låt dina rationella och långsiktiga prioriteringar bestämma ditt handlande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar