Annons

E-410 i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

boink

Ny medlem
Hej! undrar om det finns fler som har problem att fota i lite skumma miljöer med olympus E-410, 14-42 objektiv?
för så fort det blir lite mörkare så hittar den inte auto fokus och ställa in manuell fokus tar lite för lång tid.
I alla fall för mig. eller är det där något man kan avhjälpa med nytt objektiv eller stativ/extern blixt??
mvh/boink

Hej! undrar om det finns fler som har problem att fota i lite skumma miljöer med olympus E-410, 14-42 objektiv?
för så fort det blir lite mörkare så hittar den inte auto fokus och ställa in manuell fokus tar lite för lång tid.
I alla fall för mig.

Ja, jag känner igen det. Har du kopplat på hjälpbelysningen? Den som finns inbyggd innebär att blixten blinkar för att ge autofokusen mer ljus. Själv tycker jag att det är irriterande med ljusblixtarna och har hjälpbelysningen avstängd.

eller är det där något man kan avhjälpa med nytt objektiv eller stativ/extern blixt??
mvh/boink

Stativ hjälper nog inte. Ett objektiv med bättre ljusstyrka (till exempel Zuiko 14-54/2.8-3.5 eller Zuiko 50/2.0) släpper igenom mer ljus till autofokusen som då får lättare att fokusera. Vissa externa blixtar har en liten hjälpbelysningslampa som också kan hjälpa autofokusen på ett mindre irriterande sätt än med blixtljus.

okej så man ska satsa på att prova ett nytt objektiv, och kanske en extern blixt istället för att sälja och köpa helt nyttt hus.

ja hjälpblixtarna var det första som försvann trodde de va nåt fel på kameran först.

mvh/anders

okej så man ska satsa på att prova ett nytt objektiv, och kanske en extern blixt istället för att sälja och köpa helt nyttt hus.

ja hjälpblixtarna var det första som försvann trodde de va nåt fel på kameran först.

mvh/anders

Hejsan,

Ja hjälpblixtarna är ganska hatade, i alla fall av dem som råkar stå framför kameran. Bra när man inte fotar saker med ögon dock!

Ett starkare objektiv kan fungera. Själv köpte jag ett 14-54 2.8-3.5 till min e-510. Det blev bättre än kitobjektivet, men fortfarande inte bra. Tror tyvärr inte att det blir så mycket bättre än så. Visst, man skulle kunna stoppa på ett ännu ljusstarkare objektiv, men frågan är hur stor skillnad det gör?
Det slutade med att jag körde manuell fokus istället.

Mvh

Stefan

okej. ja frågade mest för att jag irriterat mej så fruktansvärt på att det inte gick att ta bra "party bilder" men en systemkamera är ju ganska klumpig och lite väl dyr att ha med på fester också. men visst är det anti skak på E-510 an om inte jag fattat allt fel hjälper det mycket eftersom jag är ganska skallerhänt vilket pajjat många bra bilder.

mvh/edholm

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto