Annons

E-3 Raw - Jpg - Bildförskjutning

Produkter
(logga in för att koppla)

Botz

Medlem
Satt tidigare under morgonen och körde E3'ans RAW respektive JPG (L SF) i Photoshop (CS3) genom Camera RAW för att se om och vilken skillnad det var mellan bilderna.

Märkligt nog märkte jag att RAW-filerna och JPG-filerna förskjuts i förhållande till varandra.

Jämfört med JPG-filen förskjuts RAW-filen märkbart till vänster (och förlorar motsvarande antal pixlar till höger) och några få pixlar neråt (och förlorar motsvarande antal pixlar uppåt). Någon annan som upplevt eller märkt detta?

Finns en 800/600 förminskad exempelbild i mitt E3 Tech galleri som visar RAW-filens förskjutning i rött.

Jag vet inte vilken bild som är "rätt". Men helt klart är att antingen RAW- eller JPG-filen flyttar sig i förhållande till den egentliga exponeringen :)

Any ideas?

Har inte kollat E-3 RAWs men på E-510 är RAW-bilden ett antal pixel större i alla riktningar. Det spekuleras om varför, t ex kan vissa algoritmer ha problem att arbeta precis i kanten därför kapas jpg:en vid framkallningen.
Att det inte är centrerat har jag inte tänkt på, låter underligt ja.

Där ser man. Är själv inte bekant med E510. Kommer raka spåret till E3 från min 4 år gamla E1a :)

Kollade i photoshop, men bildstorleken är identiska 3648 gånger 2736 pixlar på både JPG- och RAW-filen.

Tack för din input Henrik!

Nu har jag kollat lite mer.

PS rapporterar 3648x2736 men RAW-filen är faktiskt på 3720x2800. Kan kollas i t ex Picasa för E-510. Picasa stödjer inte E-3 än men jag gissar att det är samma där.
Alltså beskär även PS bilden men tydligen inte likadant som E-3 då?

Det låter rimligt. Photoshop klär helt enkelt Olympus RAW-format i en för trång kostym.

Måste prova att

1) Konvertera ORF'en till DNG-format för att se hur Photoshop tolkar dessa.

2) Installera Olympus Master 2 för att se vad som går att göra där.

Känns olyckligt att Photoshop ska misstolka den faktiska pixelinformation som då finns inbäddad i Olympus RAW-format. Borde kanske skriva några rader till Adobe.

Anyhow. Tack än en gång för en mycket bra input!

Efter att ha konverterat Olympus ORF-format till Adobes DNG-format och jämfört detta med JPG-formatet kvarstår problemet. RAW/DNG-filen förskjuts i förhållande till JPGn.

Konverterar man däremot ORF-formatet i Olympus Master 2 till TIFF/JPG och öppnar detta samt JPG-originalet förskjuts de inte en pixel någonstans. Det konverterade ORF-formatet anpassar sig efter JPG-filens faktiska pixlar och antar en storlek på 3648x2736 pixlar.

Tror ni att Adobe kommer uppmärksamma detta?

Hade varit skönt att kunna öppna ORF'n direkt i photoshop utan förskjutning i förhållande till JPG'n :)

(Eller ännu hellre, kunna få tillgång till hela den faktiska storlek som verkar gömma sig i ORF'n!)

Jo det borde ju Adobe lösa.
Men vad jag vet så delar inte tillverkarna med sig alltför generöst av formatspecar.
Hör av dig i tråden om du får några framgångar.

Ny version av Camera RAW

Adobe har precis släppt en ny version av Camera RAW, som bl.a. ska lösa problem med E-3 filer.

Kanske funkar det nu?

Camera RAW 4.3.1

Länken går till Adobes hemsida.

Hej Franz,

Kul att du skriver några rader i tråden angående detta.
Jag installerade Camera RAW 4.3.1 under gårdagen, öppnade E-3ans RAW-filer och gjorde en jämförelse angående förskjutningsproblematiken med E3ans JPG-filer.

Nix. Samma förskjutning fortfarande.

Jag ska skriva några rader angående det här till Olympus Sverige och se om inte de kan hjälpa oss E3-användare lite på vägen med det här. Även om det egentligen inte är så farligt så känns det fortfarande som ett onödigt problem :)

extra pixlar

Intressanta fynd beträffande olika storlekar på bildfilerna du har hittat. Jag kikade lite på detta och summerar mina betraktelser:

• Öppnar man en JPEG fil från E-3 i Olympus Master, så får den storleken: 3648x2736.
• Öppnar man en JPEG fil från E-3 i Adobe PSE, så får den storleken: 3648x2736.
• Om jag låter Adobe konvertera en råfil från E-3, så får den storleken: 3714x2794.
Dessutom är formatet på DNG 12-bit/ch, men JPEG som bekant är bara 8-bit/ch.

• 3714-3648=66 pixlar extra horisontellt
• 2794-2736=58 pixlar extra vertikalt

• Om jag senare konverterar en DNG i PSE till JPEG, så får den storleken: 3648x2736, dvs samma storlek som en JPEG direkt ur kameran, vilket ju är bra. Utsnittet verkar stämma hyfsat överens också mellan bilden som gått vägen via DNG och bilden JPG direkt ur kameran.

Detta med extra pixlar är inget nytt konstaterande, eftersom Olympus själva anger två mått, dels totala antalet pixlar, samt effektiva antalet pixlar för E-3'an:

Product type : 4/3" Live MOS sensor
No. of total pixels : Approx. 11,800,000 pixels
No. of effective pixels : Approx. 10,100,000 pixels
Screen size : 17.3 mm (H) × 13.0 mm (V) (0.7" × 0.5")

De som har kört konverterare baserade på dcraw, eller Pixmantec's RSE/RSP, har även sett att dessa konverterare plockar fram fler pixlar än via Olympus egna Master/Studio. Det har jag haft nytta av i ett antal fall när jag beskurit motivet för snävt i sökaren. Men så många pixlar extra som nu med E-3'an har jag inte sett förrut, så jag förstår att man finner detta anmärkningsvärt.

De extra pixlarna finns där om jag ska gissa, dels för att ge utrymme för tillverkningstoleranser och injustering, spelrum för sensorbaserad bildstabilisering, samt utrymme för att kompensera för distorsion senare i programvaran.

Det vore intressant att höra Olympus svar på denna fråga, vilket förslagsvis borde publiceras under någon websida med Olympus E-3 FAQ.

Vill någon prova, så finns det rå-filer att tanka hem från en polsk site, se ref.

Ref:

Om man behöver gräva fram fler pixlar

Solving a problem that few people knew even existed, Thomas Knoll, one of the original authors of Photoshop, and the creator of Adobe's Camera Raw, has written a free utility program which recovers all of the pixels that any supported digital camera records, whether it's hidden edges or intentionally cropped formats.

Called DNG Recover Edges, this small utility is available for both Windows PCs and Macs. All cameras supported by Camera Raw are supported by DNG Recover Edges. This utility is available exclusively here, courtesy of Thomas Knoll and The Luminous Landscape. Please note that this application is unsupported, and is not an Adobe product.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar