Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-3/E-5 och ext Blixt FL-36 i fp ttl auto

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne E

Aktiv medlem
Planerar att ta lite bilder utomhus och skulle vilja kunna ta lite motljus-bilder mha min externa blixt FL-36 och i läget FP TTL AUTO.

Sekvensfotograferandet är satt till Hi och som resultat får jag endast en bild och sen tar det ett tag tills jag kan ta nästa bild.

Ställer jag om den externa blixten till TTL AUTO får jag flera bilder tagna i en acceptabel sekvens,
men då har slutartiden anpassats till blixtens sync max 1/250.

Min fråga är alltså, om ngn vet om man kan ta/få att fungera med sekvensbilder i läget FP TTL AUTO?

/Arne
 
Catch light

I FP-läget så levererar ju FL-36 en skur av blixtar allt vartefter som ridåslutarspringan traverserar vertikalt över sensorn.

FP-blixtrandet tömmer kondensatorn helt på dess laddning, så att en komplett uppladdningscykel behövs som följd, vilket innebär att med bara två batterier i FL-36 så tar det en stund som du redan märkt, ~5-7 sekunder.

Med 4 batterier i en blixt, t.ex. FL-50R eller en Metz 50/58, det är normalt bara de absolut starkaste blixtarna som mäktar med FP-blixt, så skulle du kunna öka på sekvenshastigheten något.

Jag vet inte om det finns snabba blixtar med en belysningstid längre än ditt tuffaste krav, ~1/250s. Förhoppningsvis kan någon stämma in här som har erfarenhet med studioblixtar.
 
FP-blixtrandet tömmer kondensatorn helt på dess laddning, så att en komplett uppladdningscykel behövs som följd, vilket innebär att med bara två batterier i FL-36 så tar det en stund som du redan märkt, ~5-7 sekunder.

Tackar Knight Palm.

Jag har tyvärr ingen aning om hur en blixt egentligen fungerar.
Har haft misstankar om batteriladdningen, så beroende på FP eller ej så belastas kondensatorn mer eller mindre.

/Arne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.