ANNONS
Annons

E-1 på konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag fick i uppdrag av den lokala tidningen att fota en blues/rock-konsert igår kväll. E-1an klarade sig hyfsat bra även om jag aldrig gick över ISO800. Dock hände en grej mitt under konserten, nämligen att kameran hängde sig och jag kunde inte göra någonting. Lampan som indikerar att filen skrivs till minneskortet blinkade som ett argt bi och det hjälpte inte att jag stängde av kameran. Jag blev så smått nervös, men efter att jag tagit ur batteriet väntade jag någon minut och sen satte på kameran igen, och då funkade den felfritt.

Nån mer som haft liknande problem? Kan det ha något att göra med att jag körde på sekvenstagning och tog ganska många kort på kort tid?

Nu har jag iaf ytterligare en anledning att skaffa en E-510 när den kommer, så har jag två hus utifall att det ena skulle gå sönder.

Här är en bild från konseren iaf:

Bilagor

• konsert2.jpg
    konsert2.jpg
    75.5 KB · Visningar: 386
En närbesläktad fråga.
Vet inte hur andra E-1:eek:r beter sig, men enligt instruktionsboken skall displayerna stängas ner efter en angiven tid och sedan skall kameran kunna väckas genom ett tryck på avtrycket. Det fungerar inte på min kamera. Eller rättaresagt, väntar jag säg 3 minuter går kameran ej att väcka utan jag får slå av/på brytaren. Fungerar era E-1:eek:r också så?
Inget större problem, men endå.

Seb, roligt att du delar med dig av dina bilder. Tycker att de ofta är väl mycket teknikfokus och mindre leverans. E-1:an i sig tycker jag levererar hyggliga bilder. Blir bilderna dåliga är det oftast mig det är fel på och inte kameran.

Har stött på både problemen ovan. När lampan har börjat blinka så har jag bara plockat ut batteriet och satt in det igen på en gång. Såvitt jag kommer ihåg så har jag inte tappat några bilder som legat i bufferten. Sen jag skaffade batterigreppet så har jag även upplevt ett par ggr att kameran hakar upp sig och inte slutar ta bilder, även där så löste det sig med att ta ut batteriet och sätta in det igen. I båda fallen så misstänker jag att anledningen har varit ett lågt volttal från batteriet eftersom det har hänt när jag har tagit många bilder på kort tid. Ska nämnas att det här bara har hänt någon enstaka gång så jag ser det inte som något problem, dessutom har det alltid gått att lösa genom att byta/plocka ur batteriet.

Vad gäller ditt problem Erik så upplever jag det som att kameran stänger av helt om man låter den vara för länge, säg 15 minuter eller så. Min har aldrig stängt av sig efter bara 3 minuter iaf. Prova att stänga av sleepfunktionen helt och hållet och se om den fortfarande stänger av sig.

...Kul föresten att se lite konsertbilder tagna med annat än Canon-grejjer. E-1 funkar till det mesta om personen bakom den gör det. Här är en bild jag tog på International Noise Conspiracys konsert på Scharinska i vintras.

Bilagor

• bild5.jpg
    bild5.jpg
    28.4 KB · Visningar: 334
Anton W skrev:

Vad gäller ditt problem Erik så upplever jag det som att kameran stänger av helt om man låter den vara för länge, säg 15 minuter eller så. Min har aldrig stängt av sig efter bara 3 minuter iaf. Prova att stänga av sleepfunktionen helt och hållet och se om den fortfarande stänger av sig.

Stänger jag av sleepfunktionen är kameran permanent påslagen i on-läget. Är det bara jag som har törnrosasömn som extra funktion?

arneri skrev:
Stänger jag av sleepfunktionen är kameran permanent påslagen i on-läget. Är det bara jag som har törnrosasömn som extra funktion?

Jag har inte testat de senaste dagarna, men jag har för mig att min E-1 funkar normalt, dvs att den vaknar till liv igen efter att den gått in i sleep-mode. Har du hört med Olympus om det? det kanske är ett vanligt fel som de vet om och är lätt att fixa.

arneri skrev:
En närbesläktad fråga.
Vet inte hur andra E-1:eek:r beter sig, men enligt instruktionsboken skall displayerna stängas ner efter en angiven tid och sedan skall kameran kunna väckas genom ett tryck på avtrycket. Det fungerar inte på min kamera. Eller rättaresagt, väntar jag säg 3 minuter går kameran ej att väcka utan jag får slå av/på brytaren. Fungerar era E-1:eek:r också så?
Inget större problem, men endå.

Seb, roligt att du delar med dig av dina bilder. Tycker att de ofta är väl mycket teknikfokus och mindre leverans. E-1:an i sig tycker jag levererar hyggliga bilder. Blir bilderna dåliga är det oftast mig det är fel på och inte kameran.

Kom att tänka på en sak bara. Vilken firmware har du i kameran? Ett longshot men om du inte har senaste(1.4) så kan det ju vara ide att uppgradera.

Anton W skrev:
Kom att tänka på en sak bara. Vilken firmware har du i kameran? Ett longshot men om du inte har senaste(1.4) så kan det ju vara ide att uppgradera.

Jodå, det är senaste firmwaren. Provade att ställa om sleep funktionen till 5 minuter. Det tar då ca 1 timma tills kameran går i törnrosasömn. Körde tidigare med 3 minuter och då somnade den väldigt snabbt.
Mailade Olympus och de säger att det är fel på kameran. Tyvärr har jag dålig erfarenhet av kameraservice. Är inte felet helt uppenbart så fixar de sällan att åtgärda problem. Ifall jag måste lämna in kameran på service i en månad och sedan får tillbaks kameran i samma skick behåller jag den hellre. Problemet är inte så störande.

En till. Denna gången från Götalundens kyrka där Sanna Nielsen sjöng i lördags.

Bilagor

• bild 124.jpg
    bild 124.jpg
    72.2 KB · Visningar: 112
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar