Annons

Dyrt vara enskild företagare...

Produkter
(logga in för att koppla)

ByHabit

Aktiv medlem
Hej!

Är det fler än jag som märkt att det är dyrt att vara enskild företagare? Jag driver en enskild firma lite vid sidan av men kommer eventuellt lite längre fram att kunna öka på omsättningen en hel del. Därför har jag räknat lite på skatterna och kommit fram till att det är mycket dyrare att vara enskild företagare än att gå som anställd.

Låt mig illustrera med ett exempel (och om det finns någon ekonomikunnig där ute som kan bekräfta att jag inte är helt ute och cyklar - gör gärna det):

En anställd som tjänar 25,000 kr/mån kostar företaget 33,105 kr/mån (bruttolön + 32,42% arbetsgivaravgift). Arbetsgivaravgiften uppgår då till 97,260 kr/år.
Om samma person bor i Uppsala och fortfarande är med i Sv. Kyrkan (=33% skatt) får denna ut 18,320 kr netto (enl. skatteverket och inklusive jobbskatteavdraget.)

Om personen (född 1981 = ca 31% egenavgifter) istället driver en enskild firma och fakturerar per månad så att lika mycket pengar blir kvar (33,105 kr) till lön och egenavgifter efter alla kostnader i firman, då blir resultatet såhär (allt enl. skatteverket):
- Egenavgifter 10,166 kr/mån (ca 31%), eller 121,995 kr/år (jmf. med arb.avg. ovan).
- Inkomstskatt 10,282 kr/mån.
- Netto får personen då ut 12,567 kr/mån, vilket är en skillnad på ca 6,000 kr/mån!!!!!!

Som jag förstår det ligger problemet i att för en enskild företagare räknas överskottet i firman (intäkter minus kostnader) som beskattningsbar inkomst. Det är den summa som både egenavgifter och inkomstskatt beräknas på. Det innebär också att en enskild företagare tidigare når gränsen för att börja betala statlig inkomst skatt, vilket gör att skatten skenar iväg ytterligare. Se nedan för ett exempel.

För att jag som enskild företagare ska få ut lika mycket netto som om jag varit anställd (med 25,000 kr brutto/mån), då måste jag ha ett överskott i firman på cirka 950,000 kr/år! (Prova själv på skatteverkets hemsida med deras uträkningsfunktion.) Jämför detta med de cirka 397,000 kr jag hade kostat som anställd i ett företag. Sjukt!

Hoppas det gick att hänga med i mina exempel.

Jag vet att man kan avhjälpa problemet genom att starta ett aktiebolag och vara anställd däri, men då ska man först ha råd att starta det.
 
Nu tänker och/eller räknar du fel.

Låt oss anta att en anställd med 25000 kr i bruttolön kostar arbetsgivaren 33105 kr brutto i månaden och får ut 18320 kr efter skatt.

Om samma person istället har ett företag måste hen dra in 32750 kr brutto (plus moms). Egenavgifterna är nämligen 31 procent av lönen, dvs 7750 kr (inte 10166 kr som du skriver). Hen får ut 18320 kr efter skatt -- eftersom inkomstskatten är lika hög oavsett om man får inkomsten från egen firmaa eller från anställning.

För att få ut 25000 kr (före skatt) måste du alltså dra in 393000 kr per år i företaget (plus moms och kostnader).

Hur du får det till 950000 kr förstår jag inte alls.

Den anställde kostar sin arbetsgivare 397000 kr per år (plus alla kringkostnader, som semesterlön, avtalspension, tjänsterum, utrustning, förmånsbil osv).
 
Visst är det dyrt att vara egen företagare, men samtidigt får du ökad möjlighet till skatteplanering, eftersom det går att sänka skatten i din enskilda firma genom periodiseringsfonder och expansionsfonder. Expansionsfonden är speciellt framtagen för att till viss del jämna ut skillnaden mellan enskilda näringsidkare och aktiebolag.

Tycker du det är för dyrt som enskild näringsidkare, får du väl starta aktiebolag istället? I och för sig åker du som anställd ägare i princip på dubbelbeskattning då. När jag arbetat ihop pengar motsvarande aktiekapitalet i mitt HB, kommer jag sannolikt omvandla det till AB.

// Johan
 
ErlandH skrev:
Nu tänker och/eller räknar du fel.

Låt oss anta att en anställd med 25000 kr i bruttolön kostar arbetsgivaren 33105 kr brutto i månaden och får ut 18320 kr efter skatt.

Om samma person istället har ett företag måste hen dra in 32750 kr brutto (plus moms). Egenavgifterna är nämligen 31 procent av lönen, dvs 7750 kr (inte 10166 kr som du skriver). Hen får ut 18320 kr efter skatt -- eftersom inkomstskatten är lika hög oavsett om man får inkomsten från egen firmaa eller från anställning.

För att få ut 25000 kr (före skatt) måste du alltså dra in 393000 kr per år i företaget (plus moms och kostnader).

Hur du får det till 950000 kr förstår jag inte alls.

Den anställde kostar sin arbetsgivare 397000 kr per år (plus alla kringkostnader, som semesterlön, avtalspension, tjänsterum, utrustning, förmånsbil osv).

Erland, det är möjlig att jag har fel och du har rätt, men jag är fortfarande inte övertygad.

Du har rätt i att egenavgifterna är 31% av lönen (eller överskottet i firman), och du har rätt i att inkomstskatten är lika hög för anställda som för enskilda företagare. MEN.

För en enskild företagare beräknas inte egenavgifterna på någon bruttolön, ej heller inkomstskatten. Låt mig använda siffrorna från ditt exempel så ska jag förklara. Säg att företagaren har 32,750 kr kvar/mån som kan gå till lön (överskott i firman). Detta är den summa som både egenavgifter och inkomstskatt beräknas på för en enskild företagare. 31% av 32,750 är 10,153 kr. Inkomstskatten är lite knepigare att beräkna eftersom 32,750 kr/mån som beskattningsbar inkomst gör att man får börja betala statlig inkomstskatt också. Hur som helst. Tillsammas gör det att runt 20,000 kr går till skatt (egenavg. och inkomstskatt).

Du kan testa själv på skatteverkets hemsida med deras egen uträkningsfunktion. En Uppsalabo som betalar 31,80 i kommunalskatt och 1,10 till Sv. Kyrkan, om den personen är anställd och tjänar 300,000 kr brutto per år så blir skatten runt 80,000 = 220,000 kr netto (eller ca 18,300/mån).
Sedan kan du testa och jämföra med en enskild företagare. Enligt samma uträkningsfunktion måste en enskild företagare ha ett överskott på ca 950,000 kr/år för att få ut ca 220,000 kr netto efter egenavgifter och inkomstskatter.

Här är länken: http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html
 
Teufelschlumpf skrev:
I och för sig åker du som anställd ägare i princip på dubbelbeskattning då.// Johan

Johan, hur menar du att en anställd ägare åker på dubbelbeskattning? Menar du i perspektivet att företaget måste betala skatt på vinsten? Det stämmer visserligen, men möjligheterna att få ut mer pengar netto är fortfarande bättre.
 
ByHabit skrev:
Erland, det är möjlig att jag har fel och du har rätt, men jag är fortfarande inte övertygad.

Du har rätt i att egenavgifterna är 31% av lönen (eller överskottet i firman), och du har rätt i att inkomstskatten är lika hög för anställda som för enskilda företagare. MEN.

För en enskild företagare beräknas inte egenavgifterna på någon bruttolön, ej heller inkomstskatten. Låt mig använda siffrorna från ditt exempel så ska jag förklara. Säg att företagaren har 32,750 kr kvar/mån som kan gå till lön (överskott i firman). Detta är den summa som både egenavgifter och inkomstskatt beräknas på för en enskild företagare. [/url]

Nja, du får inte till det rätt.

Du har rätt i att egenavgifterna är runt 31 %, men det är som men momsen när man räknar. Ska du lägga till moms på en försäljning lägger du till 25 % men när du ska dra av den från priset inkl. moms så gör du ett avdrag med 20 %. Ska du lägga till egenavgifter lägger du till 31 % på det som är egentlig lön men ska du räkna av egenavgifterna från det totala utrymmet använder man ett schablonavdrag i deklarationen på 25 %. Det verkliga utfallet stäms sedan av med taxeringen och eventuella justeringar görs påföljande år (men schablonen 25 % stämmer bra så sker inga andra justeringar vid taxeringen brukar det bara bli småbelopp i justering).

Egenavgifterna är ju dessutom avdragsgilla i förhållande till den vanliga inkomstskatten, annars skulle man ju få betala skatt på skatten.

Alltså, om utrymmer är 32 750 kr går 25 % till egenavgifter, dvs. 8 187 kr, kvar finns då 24 563 kr på vilket man räknar vanlig inkomstskatt enligt skattetabell (precis som om det vore en vanlig lön). Skillnaden mellan att vara anställd och att vara egen är således försumbar när det gäller just egenavgifter/arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.
 
Popcorn skrev:
Nja, du får inte till det rätt.

Du har rätt i att egenavgifterna är runt 31 %, men det är som men momsen när man räknar. Ska du lägga till moms på en försäljning lägger du till 25 % men när du ska dra av den från priset inkl. moms så gör du ett avdrag med 20 %. Ska du lägga till egenavgifter lägger du till 31 % på det som är egentlig lön men ska du räkna av egenavgifterna från det totala utrymmet använder man ett schablonavdrag i deklarationen på 25 %. Det verkliga utfallet stäms sedan av med taxeringen och eventuella justeringar görs påföljande år (men schablonen 25 % stämmer bra så sker inga andra justeringar vid taxeringen brukar det bara bli småbelopp i justering).

Egenavgifterna är ju dessutom avdragsgilla i förhållande till den vanliga inkomstskatten, annars skulle man ju få betala skatt på skatten.

Alltså, om utrymmer är 32 750 kr går 25 % till egenavgifter, dvs. 8 187 kr, kvar finns då 24 563 kr på vilket man räknar vanlig inkomstskatt enligt skattetabell (precis som om det vore en vanlig lön). Skillnaden mellan att vara anställd och att vara egen är således försumbar när det gäller just egenavgifter/arbetsgivaravgifter och inkomstskatt.

Linda: Hur förklarar du då den enorma skillnad jag får när jag räknar i skatteverkets egen uträkningsfunktion?
Länk: http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html

Dessutom, jag är helt med när det gäller att räkna på moms - 25% vid pålägg och 20% när man drar av. Och förlåt om jag verkar korkad nu, men det går väl inte riktigt att göra den jämförelsen? Beloppet som ligger till grund för egenavgifter och inkomstskatt är ju inte någon bruttolön utan beskattningsbar inkomst, alltså överskottet i firman. Men det kanske är detta jag har missförstått...
 
ByHabit skrev:
Linda: Hur förklarar du då den enorma skillnad jag får när jag räknar i skatteverkets egen uträkningsfunktion?
Länk: http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html

Dessutom, jag är helt med när det gäller att räkna på moms - 25% vid pålägg och 20% när man drar av. Och förlåt om jag verkar korkad nu, men det går väl inte riktigt att göra den jämförelsen? Beloppet som ligger till grund för egenavgifter och inkomstskatt är ju inte någon bruttolön utan beskattningsbar inkomst, alltså överskottet i firman. Men det kanske är detta jag har missförstått...

Det blir fel för att du inte fyller i skatteuträkningssidan rätt.

Det du ska ange i ruta 100 är inte 32 750 utan det belopp som räknas fram som inkomst av aktiv näringsverksamhet på blanketten NE. På NE-blanketten görs schablonavdraget för egenavgifterna på 25 %, se länken till blanketten och titta i ruta R43, http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef368000799/216101.pdf


Och ja, du har missförstått begreppet beskattningsbar inkomst :).

/Linda, egenföretagare och skattekonsult
 
Linda: Tack, tack! Myntet har trillat ner, dimman har lättat. Jag tröstar mig själv med att det är bättre att vara dum och fråga än att vara dum och förbli dum. =)
 
ByHabit skrev:
Linda: Tack, tack! Myntet har trillat ner, dimman har lättat. Jag tröstar mig själv med att det är bättre att vara dum och fråga än att vara dum och förbli dum. =)

En mycket klok insikt, det försöker jag leva efter också :)!
 
ANNONS