ANNONS
Annons

Dyrt hus + sigma obj vs billigt hus...

Produkter
(logga in för att koppla)

helen1

Medlem
Hej, Vad skall man köpa, dyrare hus med ett sigma obj eller billigare hus dyrt obj. Jag är desperat behov av ett ljusstarkt (2.8) vidvinkelzoom. Skönt att slippa byta hela tiden. Jag kommer behålla min gamla utr. Men istället för att köpa ett pentax vidvinkel så tänkte jag man kunde börja bygga på en Canon, som har en med större andrahandsmarknad.

Canon 5D + ?
Canon EOS 400D + Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM eller Canon 16-35mm F2.8L USM

17-55 och 16-35 är inte vidvinkelzoomar på en 400D, så där sprack det. Ljusstarka vidvinklar existerar inte ens till APS-C-formatet (Edit: Jo, det finns förresten 14/2,8 som blir ganska vidvinkligt). I alla fall inte om vi snackar rejält med vidvinkel. Normalzoomen 17-55 motsvarar ungefär 27mm hos en 5D, vilket inte är så värst vidvinkligt. Att välja 16-35 till en 400D verkar rent dumt tycker jag.
Men, det finns ju fina vidvinkelobjektiv som inte är så ljusstarka till 400D, som också enligt många har mycket bättre kantskärpa. Exempelvis Canons egna 10-22. Det blir rätt billigt tillsammans med en 400D om man jämför med en 5D och motsvarande vidvinkel (17-40 eller liknande).

Edit: Nu ser jag att du nog menar normalzoom, eftersom du redan har en digitalkamera med samma sensorformat som 400D.
Ja, då är frågan ännu svårare;-)

hej...

hej och tack. Jag räknade lite fel... :( deprimerande att det det inte blev vidvinkel. Skulle vilja slippa hålla på att byta objektiv hela tiden, det blir så mycket damm på sensor. Jag har lånat ett fast 14 mm och gillade det skarpt.
Men en liten fråga angående 5D, det blir väl ingen förstorning på brännvidden eftersom den har full sensor.

Re: hej...

helen1 skrev:
hej och tack. Jag räknade lite fel... :( deprimerande att det det inte blev vidvinkel. Skulle vilja slippa hålla på att byta objektiv hela tiden, det blir så mycket damm på sensor. Jag har lånat ett fast 14 mm och gillade det skarpt.
Men en liten fråga angående 5D, det blir väl ingen förstorning på brännvidden eftersom den har full sensor.
5D ger samma utsnitt som en analog kamera ja.
Problemet är att du måste köpa en fullformatskamera om du vill ha riktigt vidvinklig optik som är ljusstark. Men om du gillade 14mm på din Pentax digitalare så finns det ju Sigma 14/2,8 som passar på 400D. Frågan är varför du ens ska byta system i så fall?
Vill du ha redig vidvinkel och ljusstyrka så är det nog 5D som gäller tyvärr, och det blir svårt dyrt, eftersom även dessa objektiv är snorigt dyra. Klarar du dig med f/4 så finns det massor att välja på även för den mindre sensorn, oavsett system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar