Annons

Dyra motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror det blir knepigt att komma billigare undan än så. Man är väl skadad av att ha hållit på med flugfiske och sånt, men under 300 kronor förväntar jag mig sällan att hitta minsta plastbit om det inte är ren förbrukningsvara. Jag höll på att tappa hakan när jag köpte ett kamerahuslock och det bara kostade 50 kr. Sug på det. "Bara" 50 kr för en bit gjuten plast med ett företagsnamn på.

Du kan ju trösta dig med att kolla på den här.. Spänn fast dig i stolen innan dock.

20 000 kr för en EOS 1-V med booster, jag behöver inget säkerhetsbälte, jag behöver en flygbiljet.

Äh!.....595:-...som hittat...lägg märke till utformningen..det är nog därför det är så dyrt..?

Till ett Ef 20/2.8 USM

Bilagor

• ew75ii.jpg
    ew75ii.jpg
    7.8 KB · Visningar: 376
Om du bor i sthlm kan du kika in på sergel foto ligger mellan hötorget och åhlens city i en av mellan gångarna, det var inte så dyrt om jag inte minns helt fel gav jag strax under 500 spänn för 2 st

Aha, det är det vanliga B&H-fenomenet att länkarna inte funkar efter en stund.

Det jag länkade till var motljusskyddet till Nikons 600/4.

Kostade 995 dollar. Men B&H hade varit så storsinta så de inte gick efter listpriset. De tar bara 595 dollar.

Jeppe skrev:
Äh!.....595:-...som hittat...lägg märke till utformningen..det är nog därför det är så dyrt..?

Till ett Ef 20/2.8 USM
Den plastbiten kostar max 2 (två) kronor att formspruta (MED verktygskostnaden...). Åkej, tre då med sammetsinsidan.
Jag köpte ett sådant nyligen för $40(i USA). Ett dåligt skämt iallafall. Tydligen tycker Canon Sverige att man kan lägga på 200 till utan vidare :(
Jag tycker faktiskt $120 är något mindre oskäligt för ett stativfäste till ett 70-200/4L, men man tror ju knappt det är sant...

Ett motljusskydd förhindrar solens strålar att nå frontlinsen och därmed förhindrar det också reflexer i bilden. Bara att pröva genom att sikta kameran i riktning mot solen, behöver inte ha solen i sökaren för att se reflexerna som skapas.

Om jag får råda så säger jag...hellre motljusskydd än UV-filter som en första investering till objektivet/en.

Ja, allt ljus som träffar frontlinsen och inte skall vidare in till filmen kommer att påverka bilden negativt. Ljuset studsar runt mellan linserna och interfererar med ljuset som ska in till filmen. Detta gäller i princip alltid och inte bara i direkt motljus, även om det är då effekten märks tydligast.

danneman skrev:
Varför är det så dyrt...

Mmmm..... man kan ju undra varför allt som har med foto att göra är dyrt. Minsta sak man ska ha gör en ruinerad, eller så finns det överhuvudtaget inte att få tag på. Jag behövde ett motljusskydd till min gamla Canonkamera, hittade endast de som kostade flera hundra spänn. Vad göra....?? Jo! Jag tog helt enkelt ett extra styvt svart matt papper (kartongaktigt) Mätte ut rätt längd och vinkel. tejpade ihop med svart matt tejp. Borde fungera ett tag åtminstone. Jag har läst om proffsfotografer som använder både skokartonger och annat för att slippa listiga små ljusstrålar som letar sig in i bland linserna

Det går hur bra som helst att göra motljusskydd av kartonger, papprör etc. Man får se upp för vinjettering bara. Till vardags vill man kanske ha ett skydd som håller i längden och de köpta håller kanske bäst...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar