Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


En vän till mig berättade om digitala systemkameror som inte säljs till privatpersoner utan endast till företag, därför syns inte dessa kameror i offentliga annonser för allmänheten.

Min vän hade träffat en yrkesfotograf i Blekinge som föreläste på deras skola, där föreläsaren sade att enbart kamerahuset kostade runt 200 000 SEK.

Det enda jag vet om den kameran var att det var runt 24 mpxl och ungefär lika stor som min Nikon D90.


Vet ni något mer om var på nätet man kan spana in dessa kameror och se dess priser. (Ska inte köpa, men är nyfiken)

Vet ni något om Nikon säljer dyrare företagskameror i hemlighet utöver den offentliga dyra D3X?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Jag tror inte det görs några "specialare" (om vi undantar militären och NASA). Tillverkarna vill nog sälja så många kameror som möjligt och det vore dumt att undanta privatmarknaden.

Jag tror som tidigare talare att läraren förmodligen menade digitala mellanformatskameror typ Hasselblad.

Om dom nu finns men är så hemliga att det inte pratats om dom tidigare i alla diskussionsforum så lär det heller inte finnas några websidor att länka till.
 
När kommer priserna att sjunka tror ni?

Hej!


När tror ni priserna kommer sjunka så att vanliga hobbyfotografer kan köpa sig t.ex. en "Phase One P 65+" som idag kostar 399 875 SEK så att den t.ex. kommer kosta runt 20 000 SEK istället (inkl. moms, 25%)?

Utvecklingen går framåt för icke yrkesverksamma människor också, så en dera dagen kan man nog köpa en kamera från Nikon, Canon och Sony med fler på 100 megapixels :p


Sedan finns det väl säkert en massa oändligt dyra objektiv (makroobjektiv oxh telezoom-objektiv) till den kameran också, som jag inte kunde finns ut på hemsidan.

Men när har man praktisk nytta av en sådan här oändligt dyr kamera?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Hej!


När tror ni priserna kommer sjunka så att vanliga hobbyfotografer kan köpa sig t.ex. en "Phase One P 65+" som idag kostar 399 875 SEK så att den t.ex. kommer kosta runt 20 000 SEK istället (inkl. moms, 25%)?

Utvecklingen går framåt för icke yrkesverksamma människor också, så en dera dagen kan man nog köpa en kamera från Nikon, Canon och Sony med fler på 100 megapixels :p


Sedan finns det väl säkert en massa oändligt dyra objektiv (makroobjektiv oxh telezoom-objektiv) till den kameran också, som jag inte kunde finns ut på hemsidan.

Men när har man praktisk nytta av en sådan här oändligt dyr kamera?


Med vänliga hälsningar at1981 !!

dom kommer aldrig kosta så lite som 20k ny i så fall begagnad om ett bra tag alltså många år framåt.

och som privatperson finns det ingen anledning att ha en sådan kamera, inte av praktiska skäl (med privatperson menar jag en en som skriver ut max A3 sidor)
för du kan göra fantastiska utskrifter redan vid 10 mpx.
 
När tror ni priserna kommer sjunka så att vanliga hobbyfotografer kan köpa sig t.ex. en "Phase One P 65+" som idag kostar 399 875 SEK så att den t.ex. kommer kosta runt 20 000 SEK istället (inkl. moms, 25%)?

Ungefär samtidigt som man får en diamantring i Kinderäggen...?
 
Men när har man praktisk nytta av en sådan här oändligt dyr kamera?
Dessa kameror är (oftast) verktyg som används i professionell miljö. Precis som en taxi-chaufför lätt kan motivera att köra runt med en bil för 500.000:- så kan en t ex en professionell modefotograf köpa en kamera (med tillbehör) i miljonklassen. Vilka för- respektive nackdelar du får med en crop/FF/mellanformat-kamera kan du hitta många långa inlägg om bland annat här på forumet. :)

(Sedan att även helt vanliga privatpersoner köper bilar i halvmiljonklassen kan jag tycka är märkligt, men det är en helt annan diskussion. ;) )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.