Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra begagnatpriser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hej, har börjat kolla in beg-marknaden eftersom jag tänkte fynda ett fint L-objektiv.

Siktet är inställt på canon 24-70/2.8 som kostar 13000 ny på cyberphoto.

Hittade 3 annonser här på fotosidan med detta objektiv, billigaste 8000 utan garanti kvar och de andra på 9800 och 10000 kr styck. Är det verkligen där beggadpriserna ligger?

Det är inte bara detta objektiv jag märkt det på utan snarare de flesta.

Är det bara jag som är löjlig eftersom jag är van vid vettigare beg-priser som musiker eller tar folk ut fantasipriser för sina objektiv?

Begagnatmarknaden är extremt bra för objektiv, ja.

Bara att acceptera och lägga sig på rätt sida av systemet. Funkar jättebra om man är prylbög och uppgraderar 12 ggr om året, köp billigt från USA och sälj sedna till skyhöga priser på begagnatmarknaden när du är sugen på nån annan rolig lins och så går man nästan plus på sin hoppy.

Ett välskött objektiv anses väl inte tappa så mycket i värde som t.ex. digitala kamerahus, de blir helt enkelt inte "omoderna" lika snabbt.

70% av nypriset är ganska vanligt att ta ut enligt min uppfattning.

Wicca skrev:
Är det bara jag som är löjlig eftersom jag är van vid vettigare beg-priser som musiker eller tar folk ut fantasipriser för sina objektiv?

Du är inte ensam... Jag förundras varje dag över fantasipriserna på begmarknaden.

Med tanke på att det även är moms på nya objektiv så förlorar den som har firma inte mycket alls, efter ett par års användande. Som köpare är det bättre att skaffa nytt om mellanskillnaden är för liten.

Wicca skrev:
Är det verkligen där beggadpriserna ligger?

Uppenbarligen, du kollade ju själv precis.
Det blir inte billigare för att du beklagar dig, Wicca :)

Tycker du verkligen att 8K är kass pris för en sak som kostar 13K ny?
(utan garanti är väl som det är när man köper beg, tycker jag).
Det hade ju varit en bra prissänkning på en extremt attraktiv gitarr också.
Det är ju det som gör att priset ligger så högt, alla vill ha dom där objektiven.

/Magnus

Re: Re: Dyra begagnatpriser?

Ibanez Magnus skrev:
Uppenbarligen, du kollade ju själv precis.
Det blir inte billigare för att du beklagar dig, Wicca :)

Tycker du verkligen att 8K är kass pris för en sak som kostar 13K ny?
(utan garanti är väl som det är när man köper beg, tycker jag).
Det hade ju varit en bra prissänkning på en extremt attraktiv gitarr också.
Det är ju det som gör att priset ligger så högt, alla vill ha dom där objektiven.

/Magnus

Tja, där har du nog rätt magnus, men det känns lite bättre nu iaf när jag fått klagat av mig. ;)

Men, man får väl bara bita i det sura äpplet och inse att det är tillgång och efterfrågan som bestämmer priser.

Jag kan iaf säga att begangnad priserna i Sverige är relativt höga i förhållande till t.ex. Norge.

Kanske vi svenskar är lite snåla?

:)

Re: Re: Dyra begagnatpriser?

Danlo skrev:
Du är inte ensam... Jag förundras varje dag över fantasipriserna på begmarknaden.

Priserna är det folk är villiga att betala, eller hur.
Då är dom ju inte fantasipriser, eller hur.
Dom skulle sänkas om ingen köpte.
Jag skulle sätta rätt mycket på att du själv skulle försöka ta ut så mycket du kunde om du skulle sälja något.
Mycket intresse för grejen = höga priser.
Lågt intresse för grejen = låga priser.

Jag kan förstå att man förundras över att folk vill köpa beg till såna priser men att gnälla på priserna är ju bara löjligt, hade priserna varit för höga hade ingen köpt nått.

/Magnus

För höga...

Mitt intryck är att i synnerhet begagnatpriserna här på Fotosidan är (för) höga och i en nivå som inte står i proportion till nypriset....

Jag köper en del begagnat men har inte köpt något alls här på fotosidan utan mer och mer på internationella sidor typ RFF, Ebay etc - i synnerhet med dollar så låg som den är nu blir prisskillnaden väsentlig!

Jon

christian_r skrev:
Jag kan iaf säga att begangnad priserna i Sverige är relativt höga i förhållande till t.ex. Norge.

Kanske vi svenskar är lite snåla?

:)

Nej, svenskar är nog inte snåla, men alla vill vara den som vinner, den som gör ett klipp, köper billigt och säljer dyrt.
Jag har många kompisar som är så, dom gnäller som fan på att priserna är höga, men drar av 20:- på en grejer för 10K när dom skall sälja själv.
Skall dom sälja en grej dom köpt beg så skall dom minst ha tillbaka vad dom gav, trots att dom använt grejen i flera år. Jag tror att dom är rätt representativa för svenska beg marknaden.

/Magnus

Även jag håller med om att det är fantasipriser på begagnat. I stort sett allt i fotoväg är dyrt beg. Det är inte stor skillnad på nytt och beg. Vissa gånger bara några hundralappar.

Och att använda argumentet att "det är fortfarande garanti-tid kvar" är oftast bluff och båg. Det var ett inslag om detta på PLUS för ett tag sedan. Garantin gäller mellan AFFÄR och kund, inte kund och nästa kund. Nu är jag dock inte hundra insatt i detta. Vet iaf att detta gäller barnvagnar och det borde inte vara någon skillnad.

Åh, måste berätta en sak som är höjden av snålhet (vinst-kåthet?) jag varit med om.

Vi var spekulanter på en båt. Den var fullsmockad med extraprylar, såg på pappret bra ut och kostade 100 000 kr mer än andra båtar av samma årsklass osv.

Det visar sig att gubben tog alla gamla kvitton och slog ihop det och sedan lade det på båtens värde. Detta betyder att man som köpare skulle få betala samma pris som han betalat för 10 år sedan på det 10 år gamla ankarspelet. GPS'en var 5 år gammal, vi skulle betala samma pris som han betalat.

Helt galet! Inte undra på att båtrackarn var på annons flera gånger om. Dåligt skick var det på den också. Hualigen!

Men vad är rätt pris egentligen?

Jo, det är när både köpare och säljare kommer överens. Det kallas för marknadsvärde. Om sen detta värde är 50, 60, 70, 80 eller 90% av nypriset hör inte tills saken. Marknadsekonomi är ett annat ord för det. Säljaren bjuder ut en 24-70 till 9000 kronor. Om alla tycker att det är för mycket och bara värt 8000 kronor, så sker ingen försäljning. Om däremot säljaren bjuder ut sitt 24-70 till 7000 kronor, så kommer många att vara intresserade och han säljaren kunde fått mer för det.

Diskussonen är inte ny, och inte heller svaren ;)

Jeppe skrev:

Men vad är rätt pris egentligen?

Jo, det är när både köpare och säljare kommer överens.

Präxis.

Läser man trådarna (och inte bara på fotosidan) tycker köparna att begagnatpriset är för högt och säljarna att det är för lågt.

Kollade på en site för värdering av bilar för att se vad de ansåg att en bil av den typ och årsmodell som jag är intresserad av kan tänkas vara värd. Kan säga att deras värdering inte ens var i närheten (de låg alldeles för lågt) av vad privatpersoner begär för sina bilar och definitivt långt ifrån vad bilfirmorna begär. Vet att det är skillnad på vad man begär och vad man får men inte att undra på att det sitter massor av folk och gnäller över att andra begär för mycket för sina bilar.

Har själv kollat på en hel del L-objektiv och även handlat.
Tycker faktiskt att två tredjedelar av nypriset är ett ganska vettigt pris för något som är i nyskick men ev saknar garanti.
I detta fallet tjänar du ju faktisk 5000:- mot att köpa nytt och då finns ju lite marginaler för att bekosta eventuell reperation om det skulle behövas senare.
Förutsatt att objektivet är som nytt i skicket alltså.

Sen är det ju skillnad på begagnat och begagnat. Vissa vårdar sin utrustning extremt väl, medans andra inte är så noga. Ett objektiv som använts flitigt och har tydliga spår av användade borde väl inte vara lika dyrt som ett som verkligen är i nyskick?
Det vore ju fan om inte dom bästa objektiven dom canon tillverkar skulle ha högt andrahandsvärde.
Jag har själv köpt ett 17-40 4L begagnat och är helnöjd. Har även köpt flera nya L-objektiv efter det.
Vill man inte betala det folk begär, så är det ju fritt att köpa något annat.
Jag väntar fortfarande på den dagen som en begagnad Porsche 911 i toppskick kostar 30000:-

Har själv kollat priser på del begagnat och ofta så är annonserna rätt gamla på dom som försöker ta ut bra pris på begagnat.

Ett mönster som jag ofta ser är att ofta så utmärker sig yrkes fotografer att ta rätt bra betalt på begagnade utrustning förutom när dom ska sälja av sina analoga kameror där prisnivån är ofta mycket trevligt för köparen....

Tillgång och efterfrågan styr. Men andra hands värdet på bra optik är ofta högt så nyköp av kvalitets optik kan du se som en investering.

Innan du köper. Kolla prisnivån i USA för ibland så kan du göra riktigt bra affär att importera själv för nu är dollarn låg. Jesper har en riktigt bra artikel på fotosidan om detta.

Ett USA import tipps är Nikon ED-5000 filmscanner.
Kostar i USA 970 dollar och i Sverige 12500kr. Den är CE märkt (klarar 120-240Volt 50/60Hz) och det enda du behöver köpa till är en ny nätsladd av standard typ.

Jag måste skriva ett inlägg i den här diskussionen, för jag tycker också att begagnatpriserna är helt uppåt väggarna. Varför är folk villiga att ge 4000 kr för en begagnad Canon EOS 350d med kitobjektiv när man kan få en ny 400d med kitobjektiv för 5500 kr?

För 1500 kr får man bland annat följande:

* En helt oanvänd kamera.
* 1 års garanti.
* En bättre kamera.

Bara upplevelsen att packa upp en ny fräsch pryl är ju värd några hundra...

oskarlundgren skrev:
Jag måste skriva ett inlägg i den här diskussionen, för jag tycker också att begagnatpriserna är helt uppåt väggarna. Varför är folk villiga att ge 4000 kr för en begagnad Canon EOS 350d med kitobjektiv när man kan få en ny 400d med kitobjektiv för 5500 kr?

För 1500 kr får man bland annat följande:

* En helt oanvänd kamera.
* 1 års garanti.
* En bättre kamera.

Bara upplevelsen att packa upp en ny fräsch pryl är ju värd några hundra...
Jag mailtrackar alla som säljer dyra saker på blocket.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto