Annons

Dynax vs. Dynax

Produkter
(logga in för att koppla)

pl_Johan

Aktiv medlem
Tjo allesammans!

Har gått och funderat över helgen vad som skiljer olika kameror åt, förutom självklara saker såsom hastighet på slutare, vikt, ja sådant man läser i broschyrer om.

Antag att du har en Dynax 4 med ett 50/1.4 jämte en Dynax 9 med samma objekiv. Du tar två identiska bilder med samma slutartid, bländaröppning, ja allt man kan tänka sig. Vilken blir skillnaden och varför?

MVH
Johan

Mellan just de kamerorna är det väl mest med vilken metod du kan ta bilderna, 4:an har en annan ljusmätning, ingen spotmätning. Den har ingen spegeluppfällning, och ingen nedbländningsknapp.

Givet att dina förutsättningar gäller så är det i undantagsfall du kan upptäcka en skillnad.

Förmodligen är det sådana saker som planhållning av filmen,
vinkelräthet och avstånd bajonett -> filmen,
noggrannhet på slutartiden,
vibrationer från spegel och slutare mm som gör skillnaden, om det bli någon skillnad.

Skillnaden mellan de två kamerorna när de från samma plats riktas mot samma punkt, objektiven fokuseras likadant och kamerorna ställs in likadant, är nog försumbar.

Det som skiljer är istället vilka förutsättningar de ger fotografen att komma fram till dessa parametrar.

T.ex. bättre ljusmätningsmetoder, större och ljusare sökare, bättre reglage, osv.

Det fina är att bilderna blir lika bra. Jag har en Nikon F65 och en F100. Den senare kostar fem gånger mer. Det är ingen skillnad i kvallitet där heller.

Skillnaden ligger väl inte så mycket i bildkvaliteten som i handhavandet som många påpekat. Dynax 4 har sina kvaliteter som 9 saknar. Den är mindre, smidigare och kanske inte lika stöldbegärlig. 9 däremot har antagligen bättre reglage, är stadigare byggd. Bilderna i sig blir lika bra. Jag har inte testat någon av dem, däremot föräldrarnas dynax 505. Jämför jag den med min Nikon 801s är det ingen tvekan om att jag föredrar 801an, handhavandemässigt. Men som sagt, bilderna blir det inget fel på från någon av dem, rent tekniskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar