Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax D5 Probl överf fr CFkort till Dator

Produkter
(logga in för att koppla)

JOWJ

Aktiv medlem
Hej Alla!

I fredags kom min nya Dynax 5D från Tyskland. Underbar kamera! Har dock problem att överföra bilderna från kameran till datorn. Korten visas i datorns utforskare men kan inte föras över till hårddisken.

Sätter jag kortet i min Nikon 995 fungerar det smärtfritt!

Har någon råkat ut för något liknande? Notera att kameran är inställd för dataöverföring. Har jag missat någon annan inställning?

Mvh Olle

Du markerar alla bilder på kortet och drar sedan över dem till valfri mapp på din dator. Nikon har ett eget program med en transferfunktion som är associerat med Nikon kameror. Det finns inget medföljande transfer program till din kamera.
Du kan ladda hem Cam2PC som gör jobbet.
http://www.snapfiles.com/get/cam2pc.html

mvh/Ove

Använder Du samma kabel till den andra kameran? Om inte, testa en annan kabel för att utesluta den felkällan. Kvarstår felet, trots annan kabel, ligger Din nya älskling illa till.

Vill du få nån fart på överföringen behöver du ändå skaffa en usb 2.0 läsare (hi-speed). Med mitt kort går det åtminstone 10ggr snabbare då.

Tack för snabba svar!

Ove!
Har laddat ner cam2pc och skall testa i kväll.

Markera och dra över är vad jag har gjort. Sedan får jag upp ett felmeddelande med innebörden att det inte går att kopiera över filerna. Kan det ha något med RAW-formatet att göra?

Lennart
Nikon och Minolta har olika mini USB kontakter. Sladden är det inte fel på eftersom jag får upp bilderna i utforskaren.

Ola! Läsare är på gång. Men det är inte tiden som är problemet nu.

Mvh Olle

En liten fundering...

Har du formaterat kortet i kameran eller i datorn? Vet att på vissa digitalkameror på jobbet så kunde det bli nåt fel på överföringen om man inte hade formaterat kortet i kameran. Kommer ínte ihåg exakt hur det yppade sig, men det var nånting åt det hållet du beskrivit.

Så mitt tips, om du inte gjort det redan, är att formatera kortet på plats i kameran och testa igen.

/Fredrik

Fel vid överföring

Hej min 7D kom tillbaka från Tyskland så kunde jag inte få upp bilderna i utforkaren, utan fick i menyn i kameran markera P to P (tror jag ) istället för traditionell överföring. Då fungerade det utmärkt. Kameran dyker upp som en egen kamera-icon i utforskaren nu istället för en mapp. ska testa att formatera kortet minneskortet o se om det hjälper.

Problemet är löst!

Jag har en USB-hub och den orkade tydligen inte med Minoltan. Kopplade istället till USB kortet i datorn och allt fungerade perfekt.

Man lär sig något nytt varje dag!

/Olle

Re: Fel vid överföring

storm skrev:
Hej min 7D kom tillbaka från Tyskland så kunde jag inte få upp bilderna i utforkaren, utan fick i menyn i kameran markera P to P (tror jag ) istället för traditionell överföring. Då fungerade det utmärkt. Kameran dyker upp som en egen kamera-icon i utforskaren nu istället för en mapp. ska testa att formatera kortet minneskortet o se om det hjälper.

Hade något liknande fel och det berodde på att kameran var inställd på fjärröverföring istället för dataöverföring

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar