Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D (varmt batteri)

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
jag undrar om det är normalt att batteriet till Dynax 7D (originalbatteri) ska bli varmt under (intensiv) användning av kameran, i går - under en konsert här i byn - blev högra delen av kameran väldigt varm.
Var aldrig med om något liknande med Dynax 5D.
Nån som vet om det här är normalt med 7D?

Kan det kalla vädret spela in? Traskade en halvtimme i 6-7 minusgrader innan jag kom till (värmen och) konsertlokalen.

tack,
har letat lite, och det verkar som att någon haft liknande problem då piratbatteri använts. OCH - just nu har jag ett piratbatteri i, hade ej samma problem med förra batteriet (original, har två original och ett pirat).

Tror ju inte det någon fara för kameran,
men blev först lite skraj då kameran blev ganska varm i går, skrotar nog piratbatteriet för säkerhets skull, har haft det ganska länge (ett drygt år, även om det väl borde hålla längre än så)

Är ingen expert på ellära, men svajig tillförsel kan aldrig vara bra för hårdvaran inbillar jag mig. Sedan vill jag minnas att någon teori florerat på nätet om att värmen som skapas påverkar bildkvalitén...om det är en myt eller inte låter jag vara osagt. Borde ju vara en smal sak att testa i sådana fall. Just nu går Mythbusters på Discovery...kanske ett uppdrag för dom ;-)

Jo värmen påverkar bildkvalitén fast det är nog inte märkbart vid normal fotografering. Däremot vid IR-foto så får man en typ grön fläck som beror på värme om man kör långa slutartider.
Mitt minneskort kan vara rätt varmt ibland när jag plockar ut det men det ligger nog inom toleranserna.

christianhylse skrev:

Kan det kalla vädret spela in? Traskade en halvtimme i 6-7 minusgrader innan jag kom till (värmen och) konsertlokalen.

Se upp med kondens, bäst att ha kameran innanför jackan så den inte är 6-7 minus när du tar in den inomhus.

ack ja, denna elektronik.
är det för kallt fungerar den inte,
är det för varmt pajar den.
får nog bli helt manuell i framtiden.
(nej,
skojar bara)

och mitt minneskort blir också varmt efter en tids användning, men inte så jättevarmt, så det är nog ingen fara där.
vet dock en snubbe som hade en Powerbook (mac-dator) som blev så varm att han typ brände sig på den. Riktigt så varm var dock inte min kamera i går kväll, men jag tänker ÄNDÅ inte använda detta piratbatteri mer, vill ej ta några risker.

och apropå kondens - jag hade kameran i en kameraväska. är inte det tillräckligt?, dessutom brukar jag alltid vänta en liten stund innan jag plockar fram den, alltså efter det att jag varit ute. Fast nu ska dom ju tåla att användas litegrann, man ska liksom inte behöva ha timer med sig efter en promenad, det kan ju komma lägen då man vill (eller måste) plocka fram kameran direkt då man kommer inomhus.

Ja, väskan skyddar

Kondens bildas på en yta som är kallare än den luft som träffar ytan. När luften kyls av så orkar den inte bära lika mycket fukt, så den kondenserar och fälls ut, i detta fall på en kall yta.

Om Du har Din kamera i en kameraväska så får inte den varma luften nå Din kamera. Om den gör det så kondenserar luften på Din kameras kalla ytor.

Detta borde de flesta väskor skydda emot, speciellt om vi pratar om de korta tider som är aktuellt i detta fall, troligen minuter. Om vi tänker oss att kameran tinar myyycket långsamt så kryper fukten in i väskan, om väskan inte har en folie inlagd som fuktspärr. Kameran hinner troligen bli varm tillsammans med väskan innan fukten hinner krypa in i väskan och ställa till skada.

Detta gäller dock inte för t.ex ett kallt vattenrör som kyls inifrån, där måste isoleringen ha en fuktspärr inlagd. Annars uppstår kondens i alla fall. Lite utvik..

Tyvärr så skyddar inte Din väska bara mot kondens, den fördröjer också uppvärmningen av Din kamera. Målet är ju att få kameran lika varm eller varmare än den fuktigare inomhusluften innan Du börjar utsätta den för detta.

Om Du har bråttom, så kan följande fungera. Placera kameran i en tät plastpåse redan när Du är ute i kylan, sug ut så mycket luft Du kan och stäng till. Nu kan Du tryggt ta in kameran i rumsluften och låta den värmas upp i skydd av plastpåsen. Du kan själv känna på kameran och avgöra när den inte känns kall längre. Då tar Du ut den och behöver inte frukta kondens.

Du bör dock vänta en stund innan Du ger Dig på att byta objektiv. Kameran har troligen börjat bli varm utifrån och kan behöva en stund för att bli helt genomvarm.

/Jörgen

Ja, batteriet blir varmt på en 7D.
Jag reagerade också på det när jag hade en sån, men eftersom strömuttaget är relativt stort på 7D tänkte jag att det är nog ganska normalt.
Strömuttaget är beräknat på antalet bilder det går på ett fulladdat batteri.
Om jag inte minns fel gick det att ta runt 300 bilder på ett batteri på c:a 1800mAh, kommer inte ihåg exakta siffror.
Nu kan jag ta runt 1500 bilder på ett batteri, men eftersom jag har BatteriGrepp sitter det dubbla batterier i och dom räcker till över 3000 bilder. Det utvecklas absolut ingen kännbar värme.
ex. på SRF 2006 tog jag runt 3500 bilder under 4 dagar utan att byta batterier, jag blev själv ganska förvånad. Ibland drog man av 350-400 bilder på 7-8 minuter, det funkade bra utan värmeutveckling.
(edit, felstavning)

tack för svar ang. kondens,
kan vara bra att tänka på.

och Peter: Om SRF är Sweden Rock Festival
så får du komma fram och hälsa till sommar.
Jobbar på BLT (blekinge läns tidning) som nöjesredaktör och vi kommer hålla till i en husvagn/husbil nästan längst framme vid stora scenen, till vänster.
Trevlig festival för övrigt, världens skönaste stämning, trots att jag egentligen inte lyssnar på hårdrock.

christianhylse skrev:
vi kommer hålla till i en husvagn/husbil nästan längst framme vid stora scenen, till vänster.
På samma ställe som förra året alltså!
Håller helt med vad det gäller stämmningen.
Har varit på samtliga utom 2 i Norje och aldrig sett ett slagsmål eller ens ett bråk, de e bra.
OOPS, rejält offtopic. SORRY

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar