Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D och Canon 20D i minusgrader?

Produkter
(logga in för att koppla)

tuulikki

Medlem
Hej!

Som så många andra har jag tittat på dessa två kameror. Vad jag funderar på är hur dessa två fungerar i sträng kyla? Har någon erfarenhet av vinterturer/-tältning med dessa?

LCD-skärmen blir ju "seg" eller slutar helt att fungera antar jag. Givegtvis måste man ha extra batterier med sig och hålla dessa varma.

Men hur beroende är man av att tillgång till LCD-skärmen? Räcker det med den informationen man har i sökaren? Anta att man fotar i RAW-format, kan man då justera det mesta efteråt om t.ex. vitbalansen har blivit helt fel?

Vinterhälsningar
Hilpi

Jag har haft min 7D ute i -12° i tre timmar och det var ingen seg display eller annat krångel. Det kanske blir värre om det är kallare/längre period, men det är det kallaste jag haft kameran i. Vitbalansen kan du justera med lätthet i raw konverteraren. (plus en massa annat förstås). Om man börjar plåta i raw så inser man snabbt vad man missat tidigare.

/Ove

Du måste kontrollera histogrammet och ev. skärpan via lcd. Se dock till att använda den så lite som möjligt. Den drar mycket ström.

Måste man verkligen kontrollera skärpan och histogrammet?

Nja, det enda riktiga problemt som kan jag tänka mig uppstå är om man måste göra ändringar som endast går att komma åt via menyn. Och där känner jag personligen att D7D ligger lite före 20D i och med att det finns fler dedikerade knappar & rattar på D7D. Men skjuter man RAW så är det oftast inga prolem, bara man kan ställa in ISO, slutare och bländare via knappar så klarar man sig långt utan lcd-skärmen.

Tack Ove, Thomas och Per,

Som jag tolkar era svar så kan man förvisso klara sig utan LCD skärmen om man måste.

Man kan ju ta flera bilder med olika inställningar eller använda gaffling (bracketing) om man vill vara på den säkra sidan och använda LCD:n mycket sparsamt och som du Ove påpekade, kan man tydligen göra väldigt mycket efteråt om fotar i RAW-format.

Ove, om du kunde vara ute i -12 grader så tror jag inte det händer så mycket mer om man är ute längre, bara man håller reservbatterierna varma och byter när det behövs.

Thomas, du fotar ju med Canon EOS 20D. Har du liknande erfarenheter av din kamera?

Vinterhälsningar
Hilpi

Min 20d funkar klockrent i flera timmars kyla (ca 10 minus). Men du måste ha flera batterier med dig.

Med frekvent användande av lcd tar mina batterier slut efter 1-2 timmars fotande i hyfsat stark kyla.

Är det plusgrader ute har jag aldrig behövt byta batterier om det var fulladdat före fotosessionen (ca 500 bilder på en dag)

Jag tror att det är det samma på D7D (som Thomas säger) batterierna tar nog stryk fortare än displayen. Har dock inga vetenskapliga belägg för detta men det känns som det stämmer rätt bra i praktiken. (enligt egen erfarenhet.) Jag har två batterier i min VC-7D och har inte behövt oroa mig hitills för kapaciteten, oavsett temperatur.
( - 12° som är lägsta temp) Därom tvista de lärde, och vi tvistar fortfarande ;D

/Ove

Hej Ove och Thomas,

Ledsen att det har tagit tid att svara. Har inte haft möjlighet tidigare.

Trevligt att höra att kylan inte är något hinder vid fotandet. Det var ju mitt stora frågetecken gällande dessa kameror.

Nu är det bara sätta sig och utvärdera andra egenskaper.

Vinterhälsningar
Hilpi

Verkar fungera någotsånär

I helgen hade jag tillfälle att testa Canon 20D vid omkring -30 på Svalbard. Den fungerade långt över förväntan. Displayerna (alla tre, inklusive den i sökaren) blev långsamma efter en stund. Efter ett par timmar när kameran blivit riktigt kall blev de riktigt långsamma.

I slutet av de tre-fyra timmar jag var ute och fotograferade blev autofokusen på min 17-85-glugg långsam. Jag tror att det berodde i första hand på att motorn inte orkade driva fokuseringsmekanismen som förstås blev lite trögare p.g.a. kylan. Dessutom fick avtrycket ett något annorlunda ljud, vilket nog är oroande.

Till min förvåning fungerade batteriet hela tiden, trots kanske 150 tagna bilder. Men såhär i efterhand tycker jag att jag borde bytt batteri för att ta reda på om det var delorsak i autofokuseringsproblemen.

Kameran fick ligga i den stängda väskan några timmar tills den blivit varm. Batteriet plockade jag dock ur innan jag gick in, vilket resulterade i rimfrost på batteriet när det kom in i den relativt sett fuktiga stugvärmen. Batteriet var nog varmare än resten av kameran... Minneskortet tog jag också ur och in, men lite mer försiktigt än batteriet.

20D går för övrigt utmärkt att använda med tumvantar, men det blir inte så snabbjobbat som barhänt de första minuterna förstås.

Hej David,

Intressant att höra om dina erfarenheter från kylan på Svalbard. Där jag bor kan vi också ha riktigt kallt och man vill ju gärna använda kameran då också.

Det vore trevligt att få se dina bilder från Svalbard. Kan du inte lägga ut några stycken till ditt album?

... Kameran fick ligga i den stängda väskan några timmar tills den blivit varm. Batteriet plockade jag dock ur innan jag gick in, vilket resulterade i rimfrost på batteriet när det kom in i den relativt sett fuktiga stugvärmen. Batteriet var nog varmare än resten av kameran.Minneskortet tog jag också ur och in, men lite mer försiktigt än batteriet ...

Menar du Canons egen kameraväska, eller har du en specialväska till kameran?

Vinterhälsningar
Hilpi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar