Annons

Dynax 7D, Konica Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

wolfhorner

Medlem
Vet någon något om Konicas Dynax 7D? Som många andra fotografer som ska investera i en digital rackare kollar jag på olika alternativ. Nikons D70 duger en bit, men Canons 20D knäcker i prisklassen. Såg nu att Konica släppt en kamera som verkar ok. Undar om det går att spänna på gammal god optik eller om det måste vara senaste skriket.

Tack för svar.

/Wolf

Gör en sökning i forumet och kolla tråden under Minolta. Det finns en hel del matnyttigt som har skrivits i forumet.

Gammal god optik funkar, med viss reservation för vad du menar med "gammal god optik" ;)

Jag tror att det blir lättare att få svar av oss som kör med den om du kommer med lite mer konkreta frågor :)

Som sagt gör en sökning här på Fs, det finns en del skrivet om Konica Minolta 7D.

Jag är ingen expert på Minolta AF-optik men så vitt jag förstått så ska all Minolta Autofocusoptik passa, dock inga äldre MF-objektiv.

Här kan du läsa en test av kameran ifråga.

Som det ser ut nu så är 20D strået vassare bildkvalitetsmässigt & har en högre upplösning, däremot så har 7D en fantastiskt hög kvalitetskänsla på kamerahuset samt en inbyggd bildstabilisering som är mycket intressant.

Läs ovanstående test & jämför med 20D som testas på samma sight...

Damocles skrev:
Gör en sökning i forumet och kolla tråden under Minolta. Det finns en hel del matnyttigt som har skrivits i forumet.

Tackar för informationen. Jag frågade rakt ut om det var någon som visste något och inte var på denna sajt man kunde läsa informationen. Jag tycker att jargongen på fotosidan ofta tenderar till störiga svar och ett visst elitbetonat uttryckssätt. Trist att så många fotografer har den attityden. Jag menar, mitt intresse när jag frågar är att lära mig mer. Kan det vara så svårt att förstå Werner med flera?

Tack för svaret. Jag hade hoppats att kunna fortsätta använda mitt 50 mm objektiv (sitter på en Konica Autoreflex TC), då optiken är helt underbar!

Tackar för informationen. Jag frågade rakt ut om det var någon som visste något och inte var på denna sajt man kunde läsa informationen. Jag tycker att jargongen på fotosidan ofta tenderar till störiga svar och ett visst elitbetonat uttryckssätt. Trist att så många fotografer har den attityden. Jag menar, mitt intresse när jag frågar är att lära mig mer. Kan det vara så svårt att förstå Werner med flera?
Varsågod, Informationen finns för dom som orkar läsa den. Men någon som vill bli matad med silversked göre sig icke besvär. Då jag med flera andra har skrivit sidvis med informationen, varför ska denna då skrivas om igen och igen för att någon inte orkar klicka på musknappen fyra gånger. Eller ligger intresset på att lära sig eller att suga ut de som frivilligt ger av sin fritid.

Att fråga en generell fråga såsom "Vet någon något om Konicas Dynax 7D?" fungerar inte inte heller då ett fullgott svar på den frågan blir en 3-5 sidors uppsats. Vill du ha svar på en specifik fråga så är det en baggis, men vill du veta allt får du läsa dig till informationen som redan skrivits. Eller varför ska jag ägna min fritid åt att skriva om det vilket går att hitta på 10 sekunder.

wolfhorner skrev:
Vet någon något om Konicas Dynax 7D? Som många andra fotografer som ska investera i en digital rackare kollar jag på olika alternativ. Nikons D70 duger en bit, men Canons 20D knäcker i prisklassen. Såg nu att Konica släppt en kamera som verkar ok. Undar om det går att spänna på gammal god optik eller om det måste vara senaste skriket.

Tack för svar.

/Wolf

Ja någon vet något om dynax 7.

wolfhorner skrev:
Tack för svaret. Jag hade hoppats att kunna fortsätta använda mitt 50 mm objektiv (sitter på en Konica Autoreflex TC), då optiken är helt underbar!

Kameran har Minolta-bajonett, så dina Konica-objektiv kommer inte fungera.

Stefan

Jag köpte min 7D i början av januari och är väldigt nöjd med den. Har köpt till ett 17-35 men mina gamla optik fungerar bra.

Har egentligen inget att klaga på kameran än, men det kommer kanske ju mer man använder den.

Håkan

Damocles skrev:
Varsågod, Informationen finns för dom som orkar läsa den. Men någon som vill bli matad med silversked göre sig icke besvär. Då jag med flera andra har skrivit sidvis med informationen, varför ska denna då skrivas om igen och igen för att någon inte orkar klicka på musknappen fyra gånger. Eller ligger intresset på att lära sig eller att suga ut de som frivilligt ger av sin fritid.

Att fråga en generell fråga såsom "Vet någon något om Konicas Dynax 7D?" fungerar inte inte heller då ett fullgott svar på den frågan blir en 3-5 sidors uppsats. Vill du ha svar på en specifik fråga så är det en baggis, men vill du veta allt får du läsa dig till informationen som redan skrivits. Eller varför ska jag ägna min fritid åt att skriva om det vilket går att hitta på 10 sekunder.

Peter, inleder med en ursäkt till dig. Jag vet att väldigt många delar med sig av sin kunskap inom området foto här på fotosidan. Vill passa på att berömma skaparna av denna fina site. Det finns mycket information att tillgå över nätet. Den senaste tiden har jag pratat med branschfolk som behandlat mig ganska snäft. På grund av detta högg jag direkt på ditt inlägg. Sen håller jag med om att min fråga inte var fullständigt formulerad. Jag begär heller inte att du eller någon annan ska ägna tid åt att skriva sidlånga svar åt stressiga fotografer.

Hoppas mitt svar ger lite mer klarhet i av mig startad debatt och att vi kan ta en kaffe en dag som vänner.

Kärlek och respekt!

/Wolf Hörner

Mottages gladeligen!

Alla kan vakna på fel sida en dag, mitt andra svar var väl inte heller helt fritt från viss irritation om jag uttrycker det milt. Sedan kunde jag väl ha elaborerat det första svaret lite mer då jag inser att det kan uppfattas korthugget i sin nuverade form.

Forumet är till för att dela kunskaper, vilket både jag och de flesta andra gör med glädje igentligen.

Tittade på några av dina bilder du tagit med D7:an, ser ut som den klarar sig utmärkt i jämförelse med Nikon och Canon. Gillar porträttbilden på Lovisa.

Du råkar inte jobbat med Ingela Å i din studio?

/Wolf

wolfhorner skrev:
Tittade på några av dina bilder du tagit med D7:an, ser ut som den klarar sig utmärkt i jämförelse med Nikon och Canon. Gillar porträttbilden på Lovisa.

Du råkar inte jobbat med Ingela Å i din studio?

/Wolf

Om det är mig du menar så har jag inte jobbat med henne, däremot med Lovisa :)

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar