Annons

dynax 60 + tamron 28-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan unrar lite vad ni tror om denna kombination
då min kompis är intreserad av att köpa detta.

men enligt en fotobutik han ringde skulle inte tamron objetivet funka på en minola 60 eftersom det var gjort för digitala kameror.

är detta något specielt för minolta ???

då jag har en sdant objetiv på min canon EOS 3a
o det fungerar helt perfekt det funger även på min 300D.

är det så att det inte fungerar på en dynax 60
eller har dom helt fel o fotobutiken ????

jag blev iallfall helt ställd när han ringde och undrade om det stämde då jag har rekomenderat detta objetiv då jag tycker det är väldigt bra
objetiv för 4000:- som han max vill betala för ett objetiv.

mvh Ruben

Tamron 28-75 funkar utmärkt på valfri Canonkamera film eller digital. Det är därför underligt att den skulle sluta att fungera på en Minolta Dynax 60 filmkamera. Det är förövrigt samma objketiv som Minolta säljer i sitt eget sortiment som KM 28-75/2,8.

Objeketivet har anpassats för att fungera bra med digitala kameror med en speciell antireflexbehandling på bakre linselmentet närmast filmplanet, eftersom sensorn kan reflektera ljus som träffar den och tillbaka mot linsen som i sin tur återreflekteras mot sensorn och ger upphov till oönskade effekter.

Tamron har nu idagarna pressenterat en serie objektiv som endast kan användas till digitalkameror som har en sensor i APS-C storlek. Dessa objektiv finns även i KM utförande. Det är möjligt att försäljarenhar förväxlat dessa med varandra.

Haha =) Vilket svammel...
Skillnaden ligger endast i att den bakersta linsen fått en antireflektiv behandling... Tro mig. Det fungerar alldeles utmärkt på en dynax60.

edit: oooj. såg att någon annan också skrivit om antireflexbehandlingen... sorry.

Senast ändrad:
Jag har personligen en Dynax 60 och tamrons 28-75-zoom, och det fungerar alldeles utmärkt. Enda skälet jag kan tänka mig för att någon alls skulle få för sig att göra ett uttalande i den stil som du nämner är siffrorna "di" i objektivets beteckning (om vi nu pratar om samma glugg), som står för "digital integrated" eller något sånt, och alltså bara innebär att objektivet passar till digitalkameror OCKSÅ. Så, som sagt, menar vi samma objektiv så går det alldeles utmärkt. Om inte rentav bättre än så, både kameran och gluggen rekommenderas varmt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar