ANNONS
Annons

Dynax 5D vs Dynax 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
har funderingar på att sälja min Dynax 5D och skaffa mig en Dynax 7D (som jag kommer att få till ungefär samma pris som min 5D då jag känner säljaren väl).
Alltså, jag byter mer eller mindre min Dynax 5D mot en 7D. är det värt att göra detta? Eller är det bara helt meningslöst?

(kamerorna är i ungefär samma skick, typ 10 000 exponeringar, köpta senhösten 2005)

finns det några trådar här som berättar om skillnaderna kamerorna emellan?

7D är klart bättre än 5D. Inte när det gäller bildkvalité men på allt annat. Sökaren, greppet, kontrollerna, egna inställningar... Det skulle väl vara vikten då och avsaknaden av färdiga programval som porträtt osv, annars så skulle jag inte tveka.
Eftersom du känner säljaren så är väl köpet säkert antar jag.
Vad är priset?

Edit: visstja, Skärmen är mycket bättre på 7D

Priset är 5 000 kr, med lite bonuskrafs värt nån tusing. Dock bara kamerahuset. Är det för mycket?

Ungefär vad jag tänkte ta för min Dynax 5D (med 35-105-objektiv, ej kitobjektivet, enligt mig är 35-105 bättre).

Så, om någon är intresserad, bara hör av er,
gillas ej 35-105 som kitobjektiv finns en del annat att välja på. En Sigma 28-70 F/2.8 kanske? Ett av mina favoritobjektiv, den äldre och enligt många bästa versionen Fast de lägger jag på lite på priset.
(sätter nog in en annons under helgen, men det går bra att lämna bud om ni vill,
[email protected])

Överlever nog utan programvalen, även om jag faktiskt använt dom en del)

Jag tror du kommer att få oerhört svårt att sälja din D5D för 5000:- Men det är bara vad jag tror.

Sen har vi en avdelning för radannonser...och där håller vi till när vi vill sälja saker...inte i forumet.

:)
ber om ursäkt, Jesper,
men ibland överkorsar ämnena varandra.
som vilka andra samtalsämnen som helst, med andra ord.

och jag skrev inte att det var ett definitivt pris, allt går att diskutera, har bara ingen koll på priset för dessa kameror brukar ligga på. Ser dom ganska sällan på beg-marknaden. Så det är kanske är lika bra att behålla D5D också, inte fel med två hus även om släktingar kommer att tycka jag är tokig på kommande släktkalas.

Hej,
det enda jag kan komma på som jag önskar att 7D kunde (av det som 5D kan) är att förstora RAW filer i displayen. Av någon helt vansinnig anledning går inte detta så man måste fota RAW+JPG om man vill kolla skärpan "i fält". Att man sedan inte selektivt kan ta bort jpg:arna förrän man kommer hem gör att minnneskorten går åt snabbare än optimalt. Egentligen ingen stor grej men något som retar mig allt som oftast =) Om du kan komma över ett batterigrepp (VC-7D) ska du köpa det med, en helt enormt bra pryl som gör hela kameran skönare att hålla även horisontellt.
Mvh, Oskar

christianhylse skrev:
Alltså, jag byter mer eller mindre min Dynax 5D mot en 7D. är det värt att göra detta? Eller är det bara helt meningslöst?

(

Jag hade inte tvekat en sekund!
Om du gör det, kan din kompis och jag byta istället. Min D5D har bara gått 3900 exp!

Instämmer

Instämmer med samtliga...bytte själv från D5D till D7D och har inte ångrat mig en sekund. Ergonomin är i toppklass. Att RAW inte går att förstora är förstås en nackdel men inget jag stör mig på. Vet jag att jag vill dubbelkolla en bild extra noga ställer jag in RAW+Jpg, annars kör jag bara RAW.

Den enda nackdelen jag upplevde direkt efter bytet var strömförbrukningen. Där är 5D klart bättre. Men det finns ju VC-7D förstås :)

Kör på!!

instämmer. Mycket är bättre mellan modellerna. Framför allt de fina justeringarna på kamerahuset och bildskärmen. Men obs, det är ingen skillnad på bildkvalitén vad jag kan se direkt. Iallfall inte så man trillar av stolen.
Jag gjorde så att jag köpte D7D när den kom ut för jag tänkte att nu har jag ett fint hus som ska hålla länge. Sedan köpte jag lite begagnade gluggar. Med facit i hand så ska man göra tvärtom. Köpa ett hyffsat hus som man lär sig jobba med. (det kommer nya snabbare, tuffare hus med mer Mpxl mm inom något år endå o igen o igen o igen.) Sen lägga pengarna på riktigt bra gluggar istället. Det är dom som levererar den stora skillnaden i bilden (förutom fotografen) + att det är objektiven som kommer att överleva din fotografering med åren inte dagens digitalhus.

Å andra sidan är 7D otroligt trevlig att jobba med, om du nu tycker att 5D inte är det, utan saknar något på den.

storm skrev:
Men obs, det är ingen skillnad på bildkvalitén vad jag kan se direkt. Iallfall inte så man trillar av stolen.
Det enda som skiljer är ljusmätaren, 5D exponerar bättre än 7D, annars är sensor och processor mm. exakt samma.

fick min 7d i går och den var i toppskick och jag fick med Tamrongluggen 28-75 (F/2.8) som sägs vara bra, dock tvingades jag sälja mitt kära sigma 28-70 F/2.8 för att finansera detta köp och jag saknar redan det objektivet. Nu sägs Tamrongluggen vara bättre, men konstruktionen på det här sigmat kändes mer rejäl.
Är en sån som tycker det är viktigt med konstruktionen på objektiv, gillar stabila gluggar, men ska ju såklart ge Tamron en chans, det här objektivet (i alla fall "Made in Japan"-varianten) har ju hyllats av såväl recensenter som användare.

Sålde för övrigt sigmagluggen för 1390 på tradera,
hittar ni den till detta pris i framtiden, slå till, det är ett mycket bra objektiv.

hur som helst,
har ej toktestat 7d ännu och återkommer ev. med MIN rapport, men har man använt 5d mycket känns 7d ovan,
ändå fattar man rätt snabbt vad alla (sköna) knappar
ska användas till. Gillar när man får ratta själv,
glömmer alltid under vilken menyer viktiga undermenyer döljer sig och det är ett s-tans bök att snurra runt i menyer på 5d.
Däremot tyckte jag att ISO-knappen var lite dumt placerad på 5d. Och någon sa att bildskärmen skulle vara bättre, men det märkte jag aldrig. På vilket sätt?
Sökaren hyllades också men jag tyckte att det såg
likadant ut när jag kikade, något jag missade?
(nu testade jag kameran i går, vid 23-tiden, så det kanske ser annorlunda ut i dagsljus, utomhus)
---
I övrigt känns kameran mycket skön att hålla i,
5d är ganska plastig.
Det som verkar oroväckande är att 7d här sägs exponera sämre än 5d. Har tyvärr OFTA fått överexponerade bilder med 5d.
och batteritiden hoppas jag inte blir avsevärt sämre med 7d, det vore synd, gillade batterikapaciteten med 5d. Fast jag har tre batterier så jag överlever kanske en en sommardag i Blekinge skärgård ändå.

Senast ändrad:
Tredgepartsgrepp ger bara avtryckare och du får koppla det med en kabel till trådutlösarkontakten, det finns nåt med som man kan ha ett batteri i och koppla till strömkontakten på sidan. Med ett VC-7D får du avtryckare, 2 kontrollhjul, AF/MF-knapp och AE-L-knapp, möjlighet att köra 2 NP-400 eller 6(?) AA batterier, samt antagligen mycket bättre kvalité.

1390kr tycker jag låter dyrt för en förstagenerations Sigma 28-70/2.8 (ZEN), men det är ju köparen som bestämmer själv vad han vill ge. Jag skulle inte ge mer än 900-1000kr om den inte var i perfekt nyskick och aldrig använd typ.

Jag tycker själv att 5D exponerar bättre än 7D, du kanske vill ha det på ett annat sätt, 7D underexponerar mer, och ändå tycker jag inte att 5D bränner mer högdagrar än 7D.

ok, jag fick i alla 1390 för det objektivet och det var ett pris jag absolut inte skämdes för att ta. Och första generationen har - enligt mig - bättre byggkvalitet (som är viktigt för mig) än senare varianter.
Kommer kanske köpa det igen om jag hittar billigt. Har varit extremt nöjd med det. ((och det är väl det allt handlar om? gillar rejäla bitar glas!)
Å andra sidan Anders, så köpte jag det själv för 900 spänn om jag inte minns fel. Möjligtvis 999 kr.

Fast, nog tjafs om det
ska ej köpa piratgrepp,
hittar väl ett äkta så småningom.

och hellre under- än överexponerar.
de bilder jag tog soliga dagar på skärgårdsöar i somras blev ingen höjdare, inte i Dynax 5D:s autoläge i alla fall. Och högdagrar? Nej, vet inte vad det är, faktiskt.

christianhylse skrev:
förresten -
verikalgrepp till 7d verkar omöjliga att få tag på (för under typ 2 000 i alla fall, vansinniga priser, enligt mig)

Jag köpte ett på ebay för ca 1360:- inklusive porto i helgen så med lite tur så går det att hitta "billiga" även om de oftast går som sagt för över 2000:- (utan porto).

christianhylse skrev:
Och högdagrar? Nej, vet inte vad det är, faktiskt.

De ljusa partierna i en bild. Du nämner skärgårdsfoto och där är en klassiker med utfrätt, kritvit himmel. Finns inget tråkigare...i dessa lägen (om man kör auto) så antar jag att det är bättre med underexponering - gärna i kombination med RAW.

Ni håller på och jämför 5D mot 7D här men jag undrar lite hur det är med 5D mot A100?.. Olikheterna där som jag vet är att lcd-skärmen är klarare på alpha, 10mpix, brus är bättre på 5D(?).. ja det är väl det jag vet om ungefär.. sen knapparnas placering tycker jag känns smidigare på 5D med(aldrig hållt i en alpha) nu har dom ju knölat in det mesta på rattarna och personligen har ja hellre några fler knappar för tummen och avtryckarfingret än att hålla på och skruva fram och tillbaka med en ratt för iso & funktionsknapp..

Funderade för ett tag sedan att spara till en 7D och byta från 5D men kom fram till att vänta och se om Sony utannonserar något nytt.

Vad tycker ni om skillnaderna mellan 5D och Alpha100?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar