Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D och slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola H

Medlem
Jag har precis införskaffat mig min första digitala systemkamera och det blev en KonicaMinolta Dynax 5D. En jättefin kamera, men jag har ett problem.

Jag har försökt klura ut hur jag ska kunna använda den slavblixt jag brukar använda, bl.a. för att belysa bakgrunden vid porträttfoto, men inte lyckats. Kameran skickar alltid ut en förblixt för exponeringsmätning och min slavblixt triggar förstås på den.. Har testat med det inbyggda läget "trådlös blixt", men det verkar endast kompatibelt med KM's blixtar.

Någon som har någon idé? Har inte lyckats hitta något sätt att avaktivera förblixten...
 
Har inte testat eftersom jag inte har nån slavblixt (men nu insåg jag just att det blir nästa pryl att skaffa :)), men det borde välfungera med Minoltas äldre blixtar som tack och lov inte skickar ut nån förblixt?
 
Javisst, men utan automatik.

8000i skrev:
Har inte testat eftersom jag inte har nån slavblixt (men nu insåg jag just att det blir nästa pryl att skaffa :)), men det borde välfungera med Minoltas äldre blixtar som tack och lov inte skickar ut nån förblixt?

Mnoltas äldre blixtar, alltså inte 2500HS, 3600HSD och 5600HSD, fungerar tyvärr inte med automatiken i D5D.

Troligen kan Du dock använda t.ex 3500 XI inställd på LO för att använda som utlösare för Din slavblixt. Sätt något mörkt framför blixten om Du inte vill att den skall bidra till exponeringen.

En begagnad 3500 XI får Du troligen billigare än alternativet, en pc-syncadapter för D5D tillsammans med en enkel budgetblixt.

På D7D fungerar 3500XI att utlösa manuellt i läge HI eller läge LO. (Går att ställa på blixten). Eftersom bilderna blir korrekt blixtbelysta så måste 3500XI strunta i förblixten.


/Jörgen
 
En annan möjlighet är att använda lite starkare stödljus, då triggas inte förblixten har jag för mig...

/Dan
 
D5D har alltid förblixt.

DanNygren skrev:
En annan möjlighet är att använda lite starkare stödljus, då triggas inte förblixten har jag för mig...

/Dan

Nej, på D5D används förblixten till att mäta upp hur mycket ljus som behövs för huvudblixten.

Om mycket ljus når tillbaka till kameran så styr kameran ner huvudblixten. Når lite ljus tillbaka så styr kameran upp huvudblixten.

Förblixten är dock alltid lika stark, det är bara huvudblixten som ändras.


m.v.h


/Jörgen
 
Tack!!!

Vill bara tacka för alla svar och kommentarer!
Blir till att kolla på Blocket efter någon begagnad Minoltablixt som jag kan köra manuellt. Sedan får jag helt enkelt prova mig fram så blir det säkert jättebra...

Eller - införskaffa en "riktig" KonicaMinolda blixt för 5D5. Säkert det bästa på lång sikt...

Återigen - Stort tack till alla som hjälpt mig med goda råd!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.