Annons

Dynax 5D, farligt köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias.j

Medlem
Nu när Konica Minolta har lagt ner sin kameratillverkning är det då dumt att köpa en Dynax 5D, med tanke på reperationer, objektiv, tillbehör och dylikt?
 
Akta dig för Erik, han vill bara dra dig in i fördärvet (Canon träsket) ;=))))
Nä det är naturligtvis helt ofarligt att köpa en KM D5D.
 
Vevo skrev:
Akta dig för Erik, han vill bara dra dig in i fördärvet (Canon träsket) ;=))))
Nä det är naturligtvis helt ofarligt att köpa en KM D5D.
Vadå för för canonträsk ??? om dom slutat tillverka kameror är det ju lika bra att köpa en vanlig 35 a och ta bilder i förlängningen. vad det gäller canon blir det djäkligt bra bilder =D
 
Det är inte kameran som tar bra bilder, det är du - kom ihåg det :0)
Kameran är bara ett verktyg oavsett märke.
(veckans messershmidt ;0)))

mvh/Ove
 
Sony har ju tagit över Konica-Minolta och kommer fortsätta och satsa rejält på att marknadsföra kameror med KMs fattning, under varumärket "α" (grekiska bokstaven alfa) om jag förstått det hela rätt. Så det är nog hellugnt.
 
No worries

Minolta/Konica-Minolta har väl alltid varit en liten outsider i sällskapet Nikon/Canon.

D5D är en förbaskat bra systemkamera i sin klass. Och som sagt...att det är Sony som tar över känns bara bra. Resurser lär ju finnas och trots att marknaden är mindre än Nikon/Canon så vore det ett katastrofalt strategifel av Sony att fimpa utvecklingen.

Köp kameran!
 
Manjana senor...

Clubson skrev:
Vadå för för canonträsk ??? om dom slutat tillverka kameror är det ju lika bra att köpa en vanlig 35 a och ta bilder i förlängningen. vad det gäller canon blir det djäkligt bra bilder =D
Canaon-träsket??? :))
Den som lever får se...
Hälsar gamleErik
 

Bilagor

  • 033102ass_1_prv.gif
    033102ass_1_prv.gif
    540 bytes · Visningar: 413
Clubson skrev:
Klart det är jag som tar bra bilder. men vad händer med kameran...
Om du menar vad som händer med KonicaMinolta så kommer Sony att förvalta det arvet väl, det är jag övertygad om. Det finns massor med Minoltaprylar att tillgå och mer lär det bli. Vilken kamera ska man välja? Jag säger som jag sagt förr, den som känns bäst för dig. I princip så har de flesta DSLR-kameror idag kommit varandra så nära vad det gäller bildkvalité. Det som är KM´s största säljargument är AS. För min del så spelar handhavandet en stor roll vad det gäller val av kamera. Jag har plåtat med både Nikon D1x, D2x och Canon 300D, 20D och 1D mark II och tycker att min kamera känns bättre rent handhavandemässigt, och det är högst personligt. Alla kameror har sina för- och nacdelar. Känn och klämm är väl ett råd gott som något.

mvh/Ove
 
Re: No worries

hbengtsson skrev:
Minolta/Konica-Minolta har väl alltid varit en liten outsider i sällskapet Nikon/Canon.
Det kan svänga ganska så kraftigt på kameramarknaden. Under många år var Nikon störst & faktiskt under mitten av 80-talet så sålde Minolta flest systemkameror under nåt år, de flesta på konsumentsidan då.

Idag är Canon störst & det ser väl inte ut att ändra sig så snabbt men som sagt saker & ting förändras & idag så sker det ju dessutom klart snabbare än för 20-30 år sedan så man vet ju aldrig...

Hur Sonys satsning blir får vi se när den väl kommit igång men att köpa en D5D idag kan väl inte vara något större problem, såvida man inte tänkt sig att köpa en arsenal med dyra specialobjektiv omgående förstås. Då finns kanske i dagsläget lämpligare alternativ.

Själv så skulle jag gärna velat ha ett gäng av Canons L-optik, mest p.g.a. känslan i dem. Jag har dock inte råd & dessutom så har Canon i dagsläget inget kamerahus som jag vill ha.

Kanske en Nikon D200 med AS som klarar L-optik, där har vi det:)

//Larsa
 
Clubson skrev:Klart det är jag som tar bra bilder. men vad händer med kameran...
Skulle Du köpa en Bugatti Roadster - eller en Mercdes K38? Det är ju jäääätelänge sedan de tillverkades - men för rätt många är de en våt dröm.
 
Hur långt kommer man med kitoptiken, är ett fast typ 50mm 1,8 mer användbart och ett skarpare allternativ då jag inte vill fläska på med en massa pengar.
 
Re: Re: No worries

.Z. skrev:
Det kan svänga ganska så kraftigt på kameramarknaden. Under många år var Nikon störst & faktiskt under mitten av 80-talet så sålde Minolta flest systemkameror under nåt år, de flesta på konsumentsidan då.

Idag är Canon störst & det ser väl inte ut att ändra sig så snabbt men som sagt saker & ting förändras & idag så sker det ju dessutom klart snabbare än för 20-30 år sedan så man vet ju aldrig...

Hur Sonys satsning blir får vi se när den väl kommit igång men att köpa en D5D idag kan väl inte vara något större problem, såvida man inte tänkt sig att köpa en arsenal med dyra specialobjektiv omgående förstås. Då finns kanske i dagsläget lämpligare alternativ.

Själv så skulle jag gärna velat ha ett gäng av Canons L-optik, mest p.g.a. känslan i dem. Jag har dock inte råd & dessutom så har Canon i dagsläget inget kamerahus som jag vill ha.

Kanske en Nikon D200 med AS som klarar L-optik, där har vi det:)

//Larsa

____________________________________________

Är Canon störst? Hur menar du då? På det smala proffssegmentet, eller är det på D50, D70S, 350D, 20D? I Sverige och många andra länder runt Tellus så byter Canon och Nikon ledarplatsen på marknadsandelar ganska ofta.

AS klarar inte "tippningar" på samma sätt som Canons och Nikons objektivbaserade antiskakfunktion. Och om do fotar med stora telen så är det just tippningar som är det vanligaste problemet. Samma sak är det med långa panoreringar - det blir gärna hack.
Men som mörkerfotohjälp med normal objektiv duger AS gott.

I och med att Canon & Nikon har >85% marknadsandel, så blir det ju lite "gambling" att satsa på de andra märkena. Titta på Sigma, Canon & Tokina, hur mycket av sina R&D pengar tror du att de använder till att utveckla sina produkter för att passa så bra som mäjligt till Canon & Nikon.

Jag är i grund och botten alltid obstinat och rebell, men mitt DSLR system har jag tänkt att växa med - det skall vara kvar många år.

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.