Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5D "Anpassad vitbalans-fel"

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeom

Medlem
Hej,

Jag har gång på gång försökt använda funktionen för anpassad vitbalans i min dynax 5d. Jag har lyckats ett fåtal gånger (med varierande, oftast hyffsat, resultat), men för det mesta kommer det upp ett meddelande som säger "Anpassad vitbalans-fel".

Någon som har en idé på vad som kan gå snett? Det finns liksom inte så många saker att göra fel på. Jag sätter kameran på "anpassad vitbalans", trycker på knappen, stänger av AF och fotograferar ett vitt papper (har testat med andra saker också). Bilden dyker upp i bakgrunden men den lyckas inte kalibrera.

Någon annan som kanske haft samma problem?

Japp. Har försökt några gånger med min 7D bara för att se vad det är frågan om, men sällan lyckats få den att bita. Inte för att jag bryr mig så hårt, skulle ändå aldrig använda det...

nope, provade nu (har aldrig använt det förut)
Kameran i läge P, anpassad vitbalans, tryck på knappen. Sen tar jag en bild av ett A4.
Det fungerade på alla försök jag gjorde (Höll upp pappret alldeles framför kameran, pappret en bit bort osv)

Jag stängde inte av AF utan lät kameran fokusera själv (om den ens gjorde det, tänkte inte på det)

Kör bara RAW med min D7D & använder inte funktionen men vet dock av tidigare erfarenheter med andra kameror att det krävs en del ljus för att det ska funka...

Sterigen samma här: det har alltid funkat för mig, utom tidigare ikväll när jag var ute. Det var ganska mörkt och jag kalibrerade mot snön, men fick det där felet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar