Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 5 - s-inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
det här är garanterat en nybörjarfråga, men då jag är en sådan skäms jag inte. Den som inte fråga får heller inget veta.
Jo,
när jag använder S-inställningen (S-knappen) på Dynax så vet jag ju att det handlar om slutarinställningen men varför blir mina bilder tokvita när jag försöker fotografera rinnande åar och sånt. (gör det med slutartid på en halv eller en sekund).
En ganska naturlig teori är ju såklart att kameran släpper in på tok för mycket ljus. Men hur gör jag för att den inte ska göra det. Samtidigt som jag vill ha sådana där "mjuka", "softa" vattenrörelser?

Mycket tacksam för svar.

Om du ställer kameran i S-läget, betyder att du bestämmer slutartiden och kameran bestämmer bländaren. Om du då har en slutartid på en eller en halv sekund i dagsljus så kanske inte kameran har en bländare som passar. Kolla inne i sökaren om kameran anger rätt belysning. Om markören står i mitten är det ok, men om den står och blinkar på höger eller vänster sida är det något fel på inställningen. På - blir bilden alldeles för mörk, på + blir bilden alldeles för ljus.
Hoppas det här kan vara till nån hjälp.

Det stämmer att det blir för mycket ljus! Testa med en liten bländare (f16) och ett lågt ISO tal - 50 kanske? Och slutartid på runt 1/4 sekund så borde resultatet bli bättre. Sedan är väl ljusmätaren i kameran lite trixig - dvs om den mäter efter ett mörkt område i bilden - då blir vattnet kraftigt överexponerat.

Någon annan kanske har bättre tips om hur du mäter?

Nu har ju Joost i stort sett besvarat din fråga men testa kör på A-mode istället. Där ställer du in en så liten bländare som möjligt, det vill säga bländare 22-36 (beroende på objektiv). Kameran släpper då in mindre ljus vilket möjliggör längre exponeringstider. Om det ändå är för ljust så kan du köpa ett ND-filter som släpper igenom lite ljus.

Edit: Too slow...

(Altenativt, gå ut och plåta när inte solen gassar för fullt, t.ex. skymmning.)

du kan se på displayen om det blinkar så stämmer inte kombinationerna mellan slutare och bländare...
du kan läsa lite mer om bländarens funktioner här på artiklar på fotosidan... finns mycket bra information...
alltså, desto mindre bländare (större bländartal) desto mörkare blir bilden...
om du istället för att använda slutartids prioriterings programmet alltså S och istället använder A som är bländarprioritering så ser du hur lång slutartid du kan ha...
men, kanske är det för ljust ute ändå, då finns det filter för det men jag tror inte du ska ge dig på och köpa ett sådant innan du lärt dig kameran lite mer :)
sätt ISO värdet på 80 low eller 100 så får du också lite mörkare än om du kör på auto eller någonting...

du kan också om du fotar i RAW dra ned ljuset en aning men endast lite. det ger inte mycket kompensering...

fråga mycket, det är så man lär sig! :p här på forumet finns många hjälpsamma och kunniga fotografer

Varför det blir för ljust vet du ju nu men en sak bara, för att få denna softa effekt på rinnande vatten så behövs långa tider, helst flera sekunder & kanske t.o.m. 1/2 minut till flera minuter.

Gå ut i skymning (eller gryning), välj A på kameran & ställ in en mycket liten bländare så att du får flera sekunders exponeringstid & testa dig fram. & som sagt, lägsta möjliga ISO. Du kan även välja S men då måste du ha koll på att du inte väljer så lång tid så att kamerans minsta bländare inte räcker till, då blir det som för dig, för ljust...

För att lyckas med detta i dagsljus så är det gråfilter (ND) som gäller.

& viktigast av allt, stativ!

//Larsa

Lyssna på ovanstående. :)
Tilläggas kan också att ljusmätaren kan få lite tuppjuck om man ska fota vatten då vatten oftast är mörkt så exponerar den efter nåt som är mörkt och då blir hela bilden överexponerad.
Så man kan också behöva vrida tillbaka lite på exponeringkompensations ratten.
/P.

Det bästa

är väl ändå att använda "M-funktionen"
Då har du ju full koll på BÅDE slutartid och bländare....

Rätta mig om jag har HELT fel...

/Peter

Re: Det bästa

Fairplay skrev:
är väl ändå att använda "M-funktionen"
Då har du ju full koll på BÅDE slutartid och bländare....

Rätta mig om jag har HELT fel...

/Peter
Vad som är bäst är upp till användaren att bedömma, mest en vanesak. Vid något av autolägena så är det ju exponeringskompensationen som gäller så man har ju inte direkt någon sämre koll på exponeringen än om man förskjuter exponeringen vid manuell körning.

Man kan dock kanske rekommendera en nybörjare att använda manuellt läge när tid finns, kan ju ge en bättre förståelse för vad en exponering egentligen är.

//Larsa

helt min åsikt... använd manuellt läge (M) och sedan kan man använda A eller S, då blir bilderna som bäst. för att lyckas med en bild måste man förstå tekniken... eller ha tur med exponeringen i vissa fall :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto