Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dynax 4. objektiv till dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

ps82

Aktiv medlem
har frågan varit uppe sedan tidigare var god hänvisa ditt.Tack.

I alla fall har en analog Minolta Dynax 4 med 2 objektiv som nu står å samlar damm då jag gått över till digital systemare. Objektiven är 28-80 och 100-300 . passar några av dessa objektiv till en ny sony digital? netonet säljer nämligen ett A-200 för 3500:- (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=105033) passar mina objektiv till detta hus eller ska dom få fortsätta att samla damm?

I alla fall har en analog Minolta Dynax 4 med 2 objektiv som nu står å samlar damm då jag gått över till digital systemare. Objektiven är 28-80 och 100-300 . passar några av dessa objektiv till en ny sony digital? netonet säljer nämligen ett A-200 för 3500:- (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=105033) passar mina objektiv till detta hus eller ska dom få fortsätta att samla damm?
Ja de passar. Alla Minoltas optik med AF funkar till Sony.

Det kommer inte att se riktit klokt ut med de två på en a200 - silver till svart, men Du kommer igång direkt. Så småningom blir det dasg för Dig att "byta upp" Dig. Leta i Sonyobjektiv efter trådar om äldre prisvärd optik. Det finns ganska gott om'et.

Lycka till.

Det kommer inte att se riktit klokt ut med de två på en a200 - silver till svart, men Du kommer igång direkt. Så småningom blir det dasg för Dig att "byta upp" Dig. Leta i Sonyobjektiv efter trådar om äldre prisvärd optik. Det finns ganska gott om'et.

Lycka till.

Nja båda objektiven är svarta , så det blir inte som canon svart hus med knal vit objektiv :)

bytta upp mig? menar du byta kamera hus eller objektiv?. Inte kameran som gör jobbet utan trollet bakom :-D

Senast ändrad:
Med svart hus och gamalsilvrig optik påvisas tydligt kompabilitetens fördelar.. Så det blir god reklam för din förra investering då folk ser du även då valde smart då du valde Minolta..

jag personligen blir glad då folk som känner igen den gamla 37-70 minoltaoptiken jag har ler glatt igenkännande då dom ser den på min nya A300...Och också börjar tala om det vilket sker då och då faktiskt ..

Så se färgskillnaden som kul...

Din 28-80 kan du kasta direkt, den var inte bra på kameror med film och är ännu sämre på ett digitalhus.
Trösten är att kit-objektivet som förljer med för en mycket låg summa är mycket bättre och ger dig dessutom mer vidvinkel än den andra.
Telezoomen är förmodligen helt OK.
Lycka till!

båda objektiven var sigma men dom ingick när jag köpte kameran så det är inget jag köpt i efterhand.

hur så är det någon skillnad? tex att a200 har svårare för sigma objektiv än orginal?

Just de två objektiven du fick med har jag aldrig testat.
Med de två Sigma objektiven jag har jagar AF-en betydligt mer när ljuset blir lite sämre än vad mina minoltaobjektiv gör, speciellt gäller det 105:an, men även 30:an har lite svårt att fokusera jämfört med minolta 50mm. Nästa stora skillnad är att färgerna är något varmare, mer gultonade än Minoltaobjektiven.

Jag har aldrig upplevt några enorma problem med Sigmorna på vare sig D5D eller a200:an i dagsljus, börjar fokusen jaga går det snabbt och enkelt att fokusera manuellt.

//Johan

Köp du en A200.. Fokus jagar på alla kameror då ljuset är kasst. Och din objektiv kommer fungera lika bra som dom altid gjort förr..

A200 är en mycket bra kamera... Absolut den mest prisvärda av varenda Instegskamera som finns idag.. Inget märke enligt mitt tycke ger mer kamera per krona.. Skulle i så fall va Sony själva på med A300 där man har Live view dessutom..

Har lagt en beställning från digiswe skillde 23kr inkl frakt gämfört med netonnet, som inte hade den i lager.

Å medans man shoppar kan man ju alltid hitta andra bra saker, efter som jag inte har något CF kort så la jag en beställning från en annan sida 99kr för 2gb men det var bara CF I, å då hitta jag en bruce lee box med 5 filmer för 200kr. :-D

...
... det var bara CF I, ...
Nu tror jag att Du missar lite. CF typ I - det är är alla CF-kort det, utom MicroDrive, 3,6 mm tjockt, resp. 5,5 mm ( eller nå't så'nt ).

Hastighetsklass CF I tillverkas inte längre. Sony a200 behöver minst en II:a för att komma till sin rätt, men CF III kostar i princip lika mycket, så den är ett vettigt val. CF IV är overkill, och Ducati ska vi bara inte prata om. Bara att stjäla pengar från konsumenterna.

Kul.. Ta dig tid då du får din nya kamera att läsa igenom instruktionerna noga.. Samt bekanta dig via prova och åter prova tills du lär dig hur kameran trivs att hanteras.... personligen använder jag A läget snudd jämt.. Eller rättare sagt.. Jag använder A läget såsom standardläge kan man säga..

Mvh
Tobbe.

Börja med "Grön-P" - då gungerar kameran som vilken Point-and-shoot som helst. Därefter kan Du gå över till P, där Du kan ändra några av parametrarna. När Du är varm i kläderna, är det dags att gå över till A eller T, eller rent av M, men det kräver kunskap. mayro har den kunskapen, men den kommer till'en bara efter två saker - övning och RTFM.

Happy shooting.

och Ducati ska vi bara inte prata om. Bara att stjäla pengar från konsumenterna.
Jag använder Ducati edition och anser inte att det är stöld. Vad jag vet är det Ducati edition som ger bäst skrivprestanda i en A900. Med RAW-bilder på 36MB behövs all hastighet man kan få. Med en A100 eller A200 är det dock bortkastade pengar.

Så länge det är AF-objektiv är det bara att tuta och köra.

Nu tror jag att Du missar lite. CF typ I - det är är alla CF-kort det, utom MicroDrive, 3,6 mm tjockt, resp. 5,5 mm ( eller nå't så'nt ).

Det står bara compact flash 2gb, inget om pro eller ultimate, så antar det är typ 1 för på dom andra korten som säljs står det ultimate, elite pro, II. III, IV.

Börja med "Grön-P" - då gungerar kameran som vilken Point-and-shoot som helst. Därefter kan Du gå över till P, där Du kan ändra några av parametrarna. När Du är varm i kläderna, är det dags att gå över till A eller T, eller rent av M, men det kräver kunskap. mayro har den kunskapen, men den kommer till'en bara efter två saker - övning och RTFM.

Happy shooting.

Tack för tipset men är ingen nybörjare vad gäller dsrl, har en pentax k100 sen 2 år, och det var i samband med köp av den som MD4 blev damm samlare i hyllan. ;-), Det som är det finna med digital, man kan bränna va många bilder utan att det kostar och på så sätt lära sig tid vs bländare.

Då kommer du få lite kul framöver... En Pentax K100d och en A200 o leka med..Sådant är kul, Dessutom kan kamerorna få lite olika tillfällen för användande...

Jag hade som mina förra kamera en K10D... och nu A300.. Så lite liknande situation som för dig..

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto