** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

DxO Optics Pro - något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag håller på att försöka lära mig det där med raw... Såg i nyaste Foto (nr 4 2007) att de i nästa nummer skall ha
"Test DxO Optics Pro - unikt raw-konverteringsprogram som sköter allt automatiskt"

Det blev man ju nyfiken på, letade upp och laddade hem. Jag har nyss installerat och småprovat med en bild. Det "testet" ger naturligtvis ingenting, jag måste prova mer och börja läsa den mycket omfattande hjälp-pdf:en. För mig som amatör-amatör på området ser det ut att kunna en hel del. Jag sökte på forumet men hittade inga nyare kommentarer, så jag tänkte höra om någon mer insatt kan komma med kritik och kommentarer om programmet. Är det något att ha?

Länk till DxO: http://www.dxo.com/intl/photo

DxO är kanonbra vad gäller korrigering av objektivdistorsion, om rawkonverteringsdelen är i världsklass kan säkert somliga tvista.

Jag kollade din profil och du har ju en Canon 30D, så jag föreslår att du lär dig raw-hantering med hjälp av DPP till att börja med. Då behöver du inte lägga ut en enda krona eftersom du har fri tillgång till DPP som Canonägare och du får riktigt bra raw-konverteringar som du säkert blir nöjd med.

Här finns lite mer info:

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=386

Mvh/Lars-Erik

Tack Lars-Erik! Jo, jag använder Canons DPP som "standard" men man är ju nyfiken ;-). Har även tittat på Capture One LE eftersom den ingick som bonus när jag köpte minneskortet. Hittills är det DPP jag trivs bäst med, och efter att ha studerat bruksanvisningen och provat litet mer med DxO håller jag fast vid DPP.

Det är ju naturligtvis bäst att hålla sig till ett program tills man vet vad man håller på med, och sedan eventuellt prova andra. Det är bara det att det är svårt att låta bli att kolla när det dyker upp något som ser intressant ut.

Men det blir Canons som sagt, jag tycker att jag lättast får bra resultat med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar