Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX och F90x

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hallå, har lite frågor till dom kunniga:

1.) Är det någon mer än mig som har problem med att F90x inte läser DX-kodningen på filmen? Allt hade funkat fin fint men så slängde jag i en ny diarulle (Kodak Elit XC) och började fota utan att fundera allt för mycket på det. Slutartiderna blev ganska snabba men jag lade inte ner allt för stor tankekraft på det. Lämnade in första rullen och började fota lite på en utflykt med mina vänner. Fick tillbaka rulle 1 och det var.. tjah, SVART!

Började ana oråd och kollade kamerans ISO-inställning och whoila 1600 istället för 100. Ända sedan dess så tycks det som om den har slutat att läsa DX-kodningen på all film, har provat Ekachrome, Tri-X, Elit XC, Velvia, Sensia, you name it och med alla resultat.

2.) Är det så att S/V negativ är svårare att scanna än färgdia? Jag har scannat 2 rullar Tri-X men har inte fått någon riktig "stunns" i bildena, blir mest dassigt och grått, någon som har nått tips?

Och så ett litet sidospår: hur kommer det sig att vissa lyckas lägga in närmare 40 bilder på under en vecka?

/malm - ställer in ISO manuellt

Malm skrev:
problem med att F90x inte läser DX-kodningen på filmen?
Har du rengjort kontakterna? Det kanske räcker att gnugga spetsarna med sandpapper för att det skall börja funka.

Malm skrev:
2.) Är det så att S/V negativ är svårare att scanna än färgdia?
Japp. Mycket svårare, i alla fall med min Scan Dual 2. Nu har jag lyckats till slut efter otaliga timmar bakom kameran och framför skannern. Jag har skrivit om det i Forumet, så om det är Scan Dual 2 du har är en sökning att rekommendera. Tri-X är iofs grovkornig och lär nog bli ännu svårare att få bra eftersom kornet förstärks av den relativt låga upplösningen i skannern.

Ska prova att gå lös med lite sandpapper och testa. Skannern i fråga är en Kodak RFS-2000, en dyr sate för att massa år sedan som kanske har sett sina bästa dagar. Får göra ett nytt försök när min egen kommer.

Tack för ett snabbt svar
Mvh Anders

Sidospår: Guldmedlemmar kanske....?

Kan man inte programmera om F90 så att man måste ange ISO manuellt??

Eller är det bara supercanon som har den funktionen ??? ;)

Re: Re: DX och F90x

Stopp och belägg! Inte sandpapper. Om kontakterna är pläterade med något svåroxiderat så slipar du fram den oädla metallen under och sen är det verkligen fritt fram för oxid och dålig kontakt. Försök att gnugga med ett suddgummi.

Per

jimh skrev:
Japp. Jag har påpekat detta men det verkar som om det inte är åtgärdat.
Jag vet inte varför men jag känner mig lite besvärad av detta när jag ska titta igenom veckans bilder.. får hoppas på förändring framöver!

En liten tanke bara .
Om man ställer in ISO manuellt så tror F90 att det ska vara så även nästa rulle.
Så då får man hålla in DX knappen och ratta tills man kommer tillbaka till DX inställningen.

"1.) Är det någon mer än mig som har problem med att F90x inte läser DX-kodningen på filmen?"

Tänkte bara tala om att min F90x gör exakt som din..fast min har aldrig någonsin läst av en enda rulle...
har aldrig försökt fixa det men skriv gärna hur du gjorde om du lyckas=)

mvh niclas

festfotografen skrev:
En liten tanke bara .
Om man ställer in ISO manuellt så tror F90 att det ska vara så även nästa rulle.
Så då får man hålla in DX knappen och ratta tills man kommer tillbaka till DX inställningen.

Glömde juh att skriva in att DX kodningen finns mellan 6400 och 6 på inställnings skalan

Om min F90x inte behöll den manuella ISO-inställningen mellan filmbyte skulle jag inte använda kameran!
Jag ser det som en självklarhet för en kamera.

Jeppe skrev:

Kan man inte programmera om F90 så att man måste ange ISO manuellt??

Eller är det bara supercanon som har den funktionen ??? ;)

Undrar fortfarande....Är det så att man ställt in den manuellt så gäller ju det.......DX eller inte... CF 3 på min Canon...Har man den på manuellt så struntar kameran i DX-kodninen....

Följdfrågan blir då om Anders har den inkopplad eller om det verkligen är DX-kodningen som lagt av....eller så är det bara jag som inte kan läsa svensk skrift :D

Jag har råkat ut för något liknadne som Anders Malm med en EOS600. Detta hände när jag för första gången satte in iso800 film i kameran. Har inte haft möjlighet att kolla med en film som funkat för.

Jag har torkat av kontaktbläcken med aceton, men det hjälpte inte. Är det någon som har likanden erfarenhet?

Suddgummi

Suddgummi är utmärkt till kontaktytor eftersom det innehåller ett mycket milt slipmedel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar