Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dvd vs Bok/tidning (ps)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan85

Aktiv medlem
Hejsan
Är intresserad av att lära mig Photosop är lite trött på alla små guider i div fototidningar.
Fick erbjudande om att prenumera på tidningen PhotoshopMagasin
Det låter lockande men sen finns det massa Dvder man kan köpa.. vad rekomenderar ni..?

12nr psMagasin 599:-
Moderskeppets egna Dvder 200-700:- st
Hur gjorde ni för att lära er Photoshop som gröngöling?

Tack på Förhand

Alla tar ju till sig kunskap på olika sätt så det finns väl inget standardsvar för vad som är bästa sättet att lära sig på, men enligt min uppfattning är det betydligt enklare att lära sig genom videoguider än genom tidningsartiklar. Dom båda kan komplettera varandra bra men om jag skulle välja ett alternativ så är det video/dvd. Åtminstånde för nybörjare. Är du jättenybörjare kan du ju tex ladda ner moderskeppets grunder i photoshop gratis där man får en bra genomgång av alla verktyg och funktioner, sen har dom ju en massa andra gratis videoguider på hemsidan. Titta på dom och se om du gillar deras sätt att lära ut. Känns det bra för dig kan du ju köpa deras dvdkurser.
Enligt min personliga åsikt så var photoshopmagasinet verkligen inget att ha, men som sagt det kanske passar andra bättre.

Du glömde väl ett alternativ: distanskursen Digital bildbehandling på Jönköpings högskola (av samma personer som Moderskeppet). Om det passar eller inte varierar förstås. Jag tyckte den var intressant men det man verkligen lär sig på att förstås att öva, experimentera och åter öva.

Photoshop är inget enkelt program och tro att man skall lära sig det (hela) är bara att glömma. I varje fall för normalanvändaren.

För egen del resonerar jag som så:
1. Man kan göra allt med Photoshop. Så istället för att ladda ner andra program som ibland ligger på div gratis DVD, är det enklast att konsekvent hålla sig till PS.

2.Koncentrera dig på det du behöver och lär dig det.

3.Saknar du funktioner så ta till dig kunskapen om de bitarna och då kvittar det om det sker via webb, böcker eller DVD.

4. Råkar du snubbla över nåt du tidigare grubblat på, så ta vara på den informationen och lägg den så att du lätt kommer åt den vid behov.

5. Det är inte nödvändigt att hela tiden uppgradera till senaste version. Det blir bara ännu mer grejer man inte behärskar.

6. Det är inte bara att ta till sig kunskap, den skall bibehållas också, dvs har man inte använt en funktion på några månader är det lätt att glömma.

Till sist så kan du glömma mina rader. Skall jag vara ärlig skrev jag det bara för att reda ut begreppen för mig själv.

lycka till
lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar