Annons

DV-kameror i mellanprisklassen

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Plockade hem en Samsung D10 (billig dv kamera) och blev fruktansvärt besviken på kvaliteten.

fudnerar nu på att istället lägga lite med pengar och satsa på Samsung VP 590i istället

http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=2983

Så.. är det någon som mhar erfarenhet av just denna kamera eller DV kamera i "lägre delen av high end segmentet".


Anledningen till att jag var missnöjd med D10 var troligen att det "bara" var 460 Kpixlar... Är det stor skillnad mellan den och en med 800 Kpixlar???
 
Maverick28 skrev:

Anledningen till att jag var missnöjd med D10 var troligen att det "bara" var 460 Kpixlar... Är det stor skillnad mellan den och en med 800 Kpixlar???

1. För 10 000 kronor får du en hyfsad kamera. Mitt råd är att du köper en lite större modell eftersom de är lättare att hålla i handen. Stativ är ett måste, en enbentare kan fungera.

2. DV har en upplösning på 720 X 576, PAL. vilket ger cirka 415 000 pixlar. Inte ens Sonys IMX för 200 000 - 300 000 kronor har fler pixlar.

Problemet med billiga videokamror är två.
a) Dåliga objektiv. Objektiven till professionella DV-kamror kostar mellan 30kkr till 50kkr, och den kvaliteten syns. En DV-kamera som kostar runt 10kkr har oftast hyfsad objektiv, och jag har sätt flera TV-program filmade med sådana kamror.

b) Video, till skillnad från foto, kräver 3 st. CCD:er. En för varje färg RGB. Kamror med 1 CCD ger sämre bilder både skärpemässigt och färgmässigt. Det finns stor risk att röd färg blöder.

För 10 kkr finns det inget som jag ser skulle ge dig en dålig produkt. Jag hade dock också tittat på Panasonic och Sonys utbud i prisklassen.

Jag har endast använt en Panasonic 3-CCD kamera och Sonys proffskamror så jag kan itne recensera dessa kamror.
 
Instämmer..

Kan rekommendera Canon MVX2i 12000:-, Canon XM2 21000:-, Sony TRV950 20000:- och Sony DCR-PC120 15000:- ungefär..
 
Hamnst du på runt 20 000:- så föreslår jag att du tittar på alla 3 CCD kameror i den prisklassen.

Jag har bara erfarenhet av Panasonics NV-D100 vilket är en mycket bra kamera med bra mickar (klart acceptabla). Denna kameran är nu 5 år gammal och har slutat att tillverkas sedan länge.
 
KAn säga som så att med tanke på att detta inte skall användas för proffesionellt bruk så är smärtgränsen nämnda 10 lakan som Samsung 590 kostar.
Det är bara så att jag hört en hel del bra om den och jag gillar dess spec,

Men som sagt det som talar emot den (det enda) är just storleken...
 
Är det JVC som har en billig (~12Kkr) 3CCD-kamera på G? Har sett det nånstans. Kan de' va nåt? Jag har också märkt att min 1-CCD digital-8-Sony ger hyfsat resultat men det skulle nog behövas ett par CCD till. Bl.a. dynamiken är begränsad, så i solsken är det mycket blir helt vitt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.