Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DV-kamera och upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

ollecarlsson

Aktiv medlem
Jag har verkligen ingen koll på videorenderingar nu när jag gjort endel musikvideos. Men först och främst, är alla DV kamerorna hästlängder ifrån DVDfilmerna? Alla DV kameror jag använt och sedan spelat upp i fullscreen i Windows Media Player är ju i skitdålig kvalité jämfört med vilken divx rulle som helst? Grundar sig inte det i att de kört med stor rullfilm?

Men även om man dränker klippet i filterringar, syntetiskt korn, filmsimuleringar osv som programmet skapar högupplöst så blir ändå uppspelningen sjabbig som fan.

Nästa fråga är då även varför Windows Media Player inte spelar upp renderingen (okomprimerad .avi) i 720X480pixlar? (blir bara en mindre ruta) Har du koll? TACK!

Vad jag har förstått så blir upplösningen bättre visuellt när man tittar på resultatet på en TV än på dataskärmen, eftersom en TV endast visar bilden "interlaced" med 352x576 pixlar istället för 720x576 pixlar. (720x480 pixlar är NTSC-format, det amerikanska formatet, medan 720x576 pixlar är PAL, det europeiska formatet). I windows mediaspelare spelas DV-filmer normalt upp med 352x576 pixlar, men detta kan ändras om man högerklickar i videofilen och väljer egenskaper. Generellt sett så är DV-formatet ungefär lika bra som DVD-formatet, åtminstone när det gäller fullformat 4:3, men det kanske varierar beroende på aktuell komprimeringsgrad DVD-DV, och vilken typ av optik som används i den aktuella DV-kameran.

Tack!!

Tack för härligt svar! Jo jag såg att som i DivX Player så ser man den som den skall se ut. Varför är rörelseoskärpan linjerad och ser helkokko ut? Är det någon inställning vid renderingen? Alla vet väl hur rörelseoskärpa ser ut i en stillbildskamera men det ser verkligen skit ut i videon? Varför? Och hur gör man screenshots som går att importera i Photoshop? Det verkar vara något skydd de gjort så man inte kan ta skärmdumpar från videos? Konstigt.

Re: Tack!!

ollecarlsson skrev:
Och hur gör man screenshots som går att importera i Photoshop? Det verkar vara något skydd de gjort så man inte kan ta skärmdumpar från videos? Konstigt.

Det går inte att ta en skärmdump "bara sådär" för att videon spelas upp på overlayen.

(Lägg in tekniskt bla bla bla här.)

Prova BSPlayer, med den kan man lätt ta dumpar med en snabb knapptryckning. Det är ett sätt av många, men vad jag tycker om att använda själv.

/Henri

Re: Tack!!

ollecarlsson skrev:
Varför är rörelseoskärpan linjerad och ser helkokko ut? Är det någon inställning vid renderingen? Alla vet väl hur rörelseoskärpa ser ut i en stillbildskamera men det ser verkligen skit ut i videon? Varför?
Därför att bilden i videon är sammansatt av två olika bilder, udda linjer kommer från bild A och jämna linjer från bild B. När objekt har flyttat sig mellan de två olika bilderna kommer de inte passa ihop längre och då uppstår den linjerade rörelseoskärpan du pratar om.

Bättre förklaring finns här:
http://support.divx.com/cgi-bin/div...nl_JnBfY2F0X2x2bDE9fmFueX4mcF9wYWdlPTE*&p_li=

Re: Re: Tack!!

Biber skrev:
Därför att bilden i videon är sammansatt av två olika bilder, udda linjer kommer från bild A och jämna linjer från bild B. När objekt har flyttat sig mellan de två olika bilderna kommer de inte passa ihop längre och då uppstår den linjerade rörelseoskärpan du pratar om.

Bättre förklaring finns här:
http://support.divx.com/cgi-bin/div...nl_JnBfY2F0X2x2bDE9fmFueX4mcF9wYWdlPTE*&p_li=

Jag provade att ta "Field order: NONE (progressive scan)" och dem försvann...fan videoklipp är ju en helt annan värld än foto alltså hahaha...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar