Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DV, Hi8, Digital8

Produkter
(logga in för att koppla)

Pilbecker

Medlem
Jag har tänkt att köpa mig en digital videokamera men tycker att det är lite djungel över det hela. Bland annat har jag inte lyckats reda ut vad skillnaden är melan DV, Hi8 och Digital8, vilket verkar vara det som representerar marknaden.

Det tycks även vara så att om man läser vad det står i reklambladen om respektive modeller så får man betala betydligt mer för DV-kameror än motsvarande Hi8/Digital8-kameror.

Anledningen till att jag vill ha en digital videokamera är att jag relativt nyligen blev pappa och är förstås intresserad av att filma lillgrabbens framsteg och påhitt. Då jag även är intresserad av dragrace och går på en del sådana tävlingar så kommer kameran även att användas där.

vad säger ni som kan det här? Vad bör jag välja för kamera eller typ av kamera till mina användningsområden? Budgeten ligger runt 10 papp, gärna under... Alla tips och råd mottages med stor tacksamhet.
Mvh/Thomas
 
Grattis till sonen. Jag fick själv en son den 24 maj och köpte strax därefter en digital videokamera (Sony PC-115). Jag startade också en diskussion på fotosidan inför mitt videokameraköp. De bästa tipsen jag fick var att titta på följande sidor (där det bland annat finns recensioner):

www.cyberphoto.se

och även

www.smartson.se/


Diskussionen jag startade (där ytterligare information finns) ligger på följande adress:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=1288&highlight=videokamera

Lycka till!

/ Fredrik
 
Köp en DV kamera absolut.
Hi8 är ett äldre analogt medie och Digital8 är en vidareutveckling. Där du kan spela in digitalt men även spela upp gamla Hi8 band.
Ser ingen anledning till att köpa något av de två senare om man inte redan har en massa Hi8 band.
 
Grattis till lillgrabben!


Jag har använt mig av två olika DV-kameror. Båda har varit av märket JVC. Den första var JVC's första modell som kort och gott hette DV1. Den andra var en bland dom senaste och har modellnamnet GR-DVP3.

Jag har dock kommit underfund med en sak. Storleken har betydelse. Och då tvärt om mot vad vi män brukar tjafsa om :)

Den skall vara liten. Man tar aldrig med sig videokameran helt spontant om den är för stor. JVC's GR-DVP3 är mycket liten och ryms i skjortfickan om man så önskar (dock med ett litet häng på skjortan). Denna modell blev vald till årets videokamera 2001-2002 av EISA Awards.
Eftersom jag också har ett dragracingintresse så har jag självklart filmat lite från Tullinge med båda modellerna och uppnått gott resultat. Vad jag blev mest imponerad av vad hur kameran hanterade ljudet. Dragracingtävligar är ju ganska högljudda, men det var inga problem. Ljudet blev mycket bra enligt min åsikt.

Den senaste modellen som jag provat (GR-DVP3) kanske inte ryms inom din budgetram. Du får nog lägga på några tusingar till. Kanske till och med fem tusingar. Jag vet inte exakt i vilken prisklass den ligger. Men om den så kostar 15000:- så är det värt varenda krona. Den ger mycket gott resultat och är liten och smidig att ta med sig.
 
Senast ändrad:
Grattis!

Jag hade nog satsat på en DV. Då du enkelt kan överföra filmen till din dator (via Firewire) och redigera filmen för att sedan lägga den på en DVD eller CD-R så att du kan spela upp filmerna i en DVD spelare. Gör ju det hela desto roligare!

Men tänk på att inte spela över dina rå-filmer för att du är för ekonomisk för att köpa band, eftersom CD-R är ju inte det mest pålitliga lagringsmediat i världen.

Bankfack är ingen dum invenstering.
 
Nu är detta kanske lite "off-topic" här på fotosidan där vi främst diskuterar stillbildsfoto men ibland dyker det upp någon videofråga. Jag tycker det är OK.
Kort förklaring:

Hi8: Videosignalen spelas in analogt på ett 8mm-band. Kopiering/redigering från det bandet ger alltid kvalitetsförluster. Analoga signaler är alltid känsliga för störningar och allt möjligt. Fungerar som vilken videobandare som helst.

DV: Videosignalen spelas in i form av sifferkoder(digitalt) på en pytteliten videokassett. Tekniken är radikalt annorlunda och medger bl.a. helt förlustfri kopiering/redigering.
Kamerorna är små underverk och därför ganska dyra.

Digital8: Den digitala signalen är i princip identisk med den för DV(digital) men spelas in på ett 8mm-band(som för HI8). Skillnaden är främst att kamerorna är lite klumpigare+billigare och att banden är lite billigare för samma speltid.

Kvalitetsskillnaden mellan Hi8/digitalt är faktor 7 ungefär (tycker jag...) Jag har en Digital8-kamera och bilden blir så bra att man knappt tror sina ögon. Bättre än direktsändning... 100% ren bild som är knivskarp och utan en antydan till bildstörning.

Skillnaden i bildkvalitet mellan olika DV/D8-kameror är inte SÅ stor. Jag har den billigaste digitala kameran jag kunde hitta (Sony, 5000:) och bilden är som sagt mycket bra.
Det är nog smartast att försöka köpa en kamera som har hög mekanisk kvalitet.

Det har bilvit inne med minneskort+stillbildsfunktioner på videokamerorna och därför har priset höjts med runt 7000:-. Eftersom ingen videokamera ger bilder med ens acceptabel stillbildkvalitet kan man helt glömma den funktionen och köpa en bra ditigalkamera (stillbilds) för de pengarna istället.
 
Linmajon skrev:
Eftersom ingen videokamera ger bilder med ens acceptabel stillbildkvalitet kan man helt glömma den funktionen och köpa en bra ditigalkamera (stillbilds) för de pengarna istället.

Instämmer! Jag har, som sagt var, en Sony PC115 som tar ganska bra stillbilder (med videokameramått mätt - 1360x1020, 1,38M) men det är ändå inget att hurra åt. Å andra sidan kan det ju vara roligt att kunna fotografera av något och snabbt skicka iväg det via e-post. Många bilder här på fotosidan är också tagna med digital videokamera, t.ex. Julia Hildingssons mycket bra bilder (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=4309) som är tagna med en Sony DCR PC-9. Med andra ord duger bilderna till webpresentationer. Dessutom är det väl idag ganska svårt att få tag i en bra digital videokamera utan stillbildsfunktion?

Men givetvis ska man köpa en videokamera för videons skull och inte för den relativt kassa stillbildsfunktionen....

/ Fredrik
 
Jag håller inte med att man ska köpa den absolut minsta kameran, har själv en Canon MV-30I som är storleken större än de allra minsta.

MV30 och liknande passar mycket bättre i handen (tycker jag) än de små "cigarettpaketen", dessutom får man oftast en 3" monitor istället för 2".

Däremot håller jag med om att DV är det man ska satsa på.
 
Tack allihop :eek:)

Det är intressant läsning som ni alla har bidragit till, jag tackar ödmjukt. Jag har surfat runt lite och till viss del fastnat lite för Canon MV500i, eller ännu hellre 550i. Nån som har synpunkter på dessa modellerna?
Mvh/Thomas
 
Jag är tyvärr inte lycklig ägare (ännu) till någon DV-kamera men har en gamal VHS-C liggandes :-(

Det jag funderar över är möjligheterna att spela in från datorn till kameran dvs köra tillbaka den redigerade filmen till DV-bandet igen.

Jag tycker det verkar som att det är en försummad funktion eller något tillverkarna tar extra betalt för (rejält).
Någonstans tror jag at jag har sett att det skulle vara någon extra skatt på de modeller som har digital-in ???????????
 
Re: Tack allihop :eek:)

Pilbecker skrev:
Det är intressant läsning som ni alla har bidragit till, jag tackar ödmjukt. Jag har surfat runt lite och till viss del fastnat lite för Canon MV500i, eller ännu hellre 550i. Nån som har synpunkter på dessa modellerna?
Mvh/Thomas

Skillnaden verkar inte vara så stor, det som 550i har är 22x Zoom (mot 18x) och dessutom har du fotofunktion mot minneskort, vilket inte 500i har, dock har den fotofunktion mot DV-bandet.

Varning för 500 (utan i) för den har bara DV-utgång och ingen ingång, vilket ställer till det vid redigering i datorn då du inte får tillbaka filmen på DV-bandet efter redigering.
 
gundj skrev:
Jag tycker det verkar som att det är en försummad funktion eller något tillverkarna tar extra betalt för (rejält).
Någonstans tror jag at jag har sett att det skulle vara någon extra skatt på de modeller som har digital-in ???????????

Visst är det så..., jag tror att det är tullavgiften som är dyrare. DV-in finns på alla
DV-D8 kameror men funktionen är låst av tillverkaren.

För att "låsa" upp DV-in behöver man en så kallad DV-Widget som man kopplar till datorn, fungerar utmärkt...

Hos http://home.swipnet.se/studiovision/ kan man köpa en omprogrammerare hyfsat billigt...
 
Anledningen till att det är dyrare med en kamera med DV-in är att de (som bestämmer) tror att det ökar piratkopiering. eftersom det förs över digitalt så får man en lika bra kopia som orginalet. därför tar man ut en extra avgift för detta.

Jag har en Digital8-kamera och bilden blir så bra att man knappt tror sina ögon. Bättre än direktsändning... 100% ren bild som är knivskarp och utan en antydan till bildstörning.
Skillnaden i bildkvalitet mellan olika DV/D8-kameror är inte SÅ stor. Jag har den billigaste digitala kameran jag kunde hitta (Sony, 5000:) och bilden är som sagt mycket bra.

beror nog på vad man har för krav. jag brukade filman med en sony-trv6 och var helnöjd med den tills jag fick möjlighet att filma med en Canon XL-1.
inte mycket som duger längre kan jag säga.
köp en kamera du är nöjd med och prova ingen bättre är mitt råd.
 
Några synpunkter på förslagen.

Om att det inte finns någon kvalitetsskillnad mellan DV-kameror. Jag vet inte hur det är för kameror under 10000:- men jag använder både en Panasonic NV DX-100 och en Snoy DSR-300 och det är skillnad i kvaliteten på bilderna. Att detta inte har någon betydelse för familjefilmer är en annan sak. Alla har inte heller Canons L-objektiv på sina kameror av samma orsak.

Sedan detta om storleken. Det är vpårt att ta stabila bilder med en liten kamera. Med vår Panasonic, som är stor jmf med många billigare kameror, har jag svårt att ta stabila scener speciellt om de är längre än några sekunder. Med den stora Sony-kameran är det mycket enklare, även om det inte går av sig själv där heller.

Valet är skackiga bilder eller inga bilder alls. Någon stans finns det en grans där det kvitter. Mitt råd är att köp ett stativ. Samma regler gäller video som för stillbild, stabila stativ, inga billiga lätta. Ett bra alternativ är att köpa ett enbensstativ. Vi har ett bra och tungt Manfrotto som kostade ca 15oo:-. Förutom att det fungerar som stativ så stabiliserar det kameran vid frihandstagningar.
 
Och detta med tullen på DV-in.
Dessa tullar är gamla EU-tullar som kom till för att skydda undermånliga Europeiska VHS-bandspelare från konurrens av bättre japanska.

Problemet med en kamera med DV-in, och även analogt in för den delen, är att de klassas som videobandspelare och får en tull på 14% (åtminstone var den så hög för 3 år sedan när jag sist kollade.).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.