Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dustin, garantier, konsumentköplagen

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Har ett litet problem jag skulle vilja ha lite synpunker på av alla dessa kloka människor jag vet finns på Fotosidan.

Storyn:

29 sept 2006 köpte jag ett externt USB-kabinett hos Dustin och monterade in en vanlig hårddisk i det. Allt funkade prickfritt till början av september 2007, dvs strax innan garantin gick ut, då kabinettet havererade.

Jag reklamerade kabinettet 10 sept 2007 och skickade in det väl medveten om Dustins policy i sådana här frågor: Samtliga inkomna varor funktionstestas efter kundens felbeskrivning. Om Dustin AB finner produkten felfri utgår en testavgift om fn 250:- plus moms. Du bör därför i största möjliga utsträckning testa varan innan insändande samt vara noggrann i din felbeskrivning. Alltså var jag helt säker på att det var kabinettet och inte disken som var trasig, vilket också Dustin kom fram till. Jag skulle således få ett nytt kabinett. Problemet var bara att just min modell utgått och jag fick då möjlighet att välja ett annat i samma prisklass. Det jag då ville ha fanns inte i lager, utan den berknade leveranstiden var enligt hemsidan den 17 september vilket jag tyckte var okej, under förutsättning att den beräknade leveransen 2007-09-17 stämde någorlunda, vilket jag också meddelade och angav också ett annat kabinett jag annars ville ha.

Tiden gick, inget kabinett kom förrän den 19 oktober då mitt förstahandsalternativ inkommit.

Allt gott och väl, allt funkade prickfritt i drygt en månad då mitt nya kabinett havererade, närmare bestämt 29 november. Eftersom jag var medveten om Dustins policy, se ovan, så ville jag självklart även denna gång vara helt säker på att det var kabinettet och inte disken som gett upp. Det var dock svårt för mig att testa detta ordentligt eftersom jag inte hade tillgång till någon annan disk jag kunde riskera innehållet på, varför mitt testande drog ut på tiden och löstes genom att jag helt sonika köpte en ny disk, från Dustin f. ö, och monterade i kabinettet. Krasch!

Hörde av mig till Dustin 21 december och undrade hur vi kunde lösa situationen. Idag kom svar:
"Tyvärr har garantin gått ut på denna då det bara är ett års garanti."

Det är möjligt att Dustin har rätt i detta fall, men jag tycker ändå att det känns lite sniket på nåt sätt. Kan konsumentköplagen vara tillämplig? Vad säger forumfolket? Finns det nåt jag kan göra annat än att bita i det sura äpplet?

Konstigt

Om du fått ett nytt kabinett i ersättning bör det väl vara 1-års garanti även på detta? Från det datum du får det.
Om du inte får rättelse på detta föreslår jag att du byter till en annan leverantör med en annan inställnng till sina kunder.
Jag köper numer datorutrstning från ett företag med över 25 i branschen och med inställningen att återkommande kunder är bra kunder.

perstromgren skrev:
Läs på hos Konsumentverket, se här:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=125&lngCategoryID=1674

Där ser du att du har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, när leverantörens (ev.) garanti gått ut. Denna rätt gäller i tre år. Skillnaden är den att det är du som övertagit bevisbördan, dvs du måste visa att felet fanns där från början.

Per.

Reflektion: Mitt andra kabinett höll alltså bara drygt en månad, vilket jag tycker rimligen borde innebära att felet fanns där från början, men hur bevisar jag det? Grejen är ju också att det just är frågan om en utbytt artikel, vilket känns knepigt att hantera...

Normalt gäller 3 månadersgaranti på ersättningsprodukt eller reparation.

Tänk själv om tex en stereo går sönder 1 dag innan garantin går ut. Du går till affären och dom lagar. Den på 3 veckor... Du är glad och får den tillbaka och kopplar in den och vips så upptäcker du att den inte alls är lagad. Går tillbaka till affären nästa dag och då säger dom att garantin gick för för exakt 3 veckor sen!

Säg till vad som gäller eller vänd till KO.

/Rommél

Om du har fått en ny produkt så borde du väl lämpligtvis kunna kräva en ny garanti på denna, annars är du ju helt utan garanti vilket känns märkligt?

I och med att du har haft produkten i endast en månad så borde det o andra sidan inte vara några problem att reklamera varan med hänvisning att 1 månad ÄR ett ursprungsfel? (Du har ju idag 3 års reklamationsrätt.)

Dustin har garanterat rutiner som gör att dom returnerar varan till leverantören kostnadsfritt så att inte göra en kund nöjd med så enkla medel vore ju snudd på pinsamt.

/Anders

Jag vill minnas att jag läst att det skall vara ny garanti när man får en ny vara, att det är ändrat. Kommer tyvöärr inte ihåf var jag läste det.

nicrosoft skrev:
Jag vill minnas att jag läst att det skall vara ny garanti när man får en ny vara
Är också av den uppfattningen så länge som den nya varan är av ny typ.

T.ex om en kund köper en produkt X av en leverantör som i det här fallet, så kan leverantören byta ut produkten mot en ny produkt X utan att lämna ut ny garanti. Skulle det däremot som i det här fallet vara som så att produkten har utgått och kunden får en produkt Y istället så skall nytt kvitto med garanti utfärdas.

Har tyvärr inte heller någon bra referens i KKL att hänvisa till.

Anders, jag tycker att du ska ta kontakt med kommunens konsumentrådgivning, dom brukar ha bra koll på vilka regler och skyldigheter man har som kund.

Det här skulle kunna vara någonting om du påvisar att du fick den nya produkten levererad för en månad sedan;

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.

källa

Man bör skilja på garanti och reklamationsrätt. Garanti är inget som är lagstadgat utan är ett frivilligt åtagande från leverantören.

Däremot har man, som nämnts flera gånger, tre års reklamationstid och fel som uppstår inom 6 månader betraktas som ursprungliga och ska åtgärdas.

Jag tycker dock som Anders Malm, att du ska kontakta konsumentrådgivningen som kan ge mer precisa svar och som har koll på den praxis som gäller.

Tack för era synpunkter. Jag har redan kontaktat konsumentrådgivningen per e-post för att höra deras åsikt om det hela, men ännu inte fått svar. Ville ändå gärna höra er syn, och så skadar det säkert inte att sakligt berätta vad som hänt, med tanke på att fotosidan har 103290 medlemmar. Kanske även nån beslutsfattare på Dustin.

Såhär gick det till slut:

Jag kontaktade konsumentrådgivningen som menade att detta var en situation där förlängd reklamationstid var tillämplig. Jag meddelade Dustin detta och gav dem också länken till konsumentverket http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=691

Jag skickade också med ett utdrag ur ett utlåtande från Allmänna reklamationsnämnden:

"När en säljare efter reklamation har levererat en ny vara och det visar sig föreligga ett fel i den nya varan åligger det konsumenten att inom skälig tid anmäla detta till säljaren. Enligt den proposition som ligger till grund för konsumentköplagen utgör en sådan anmälan inte en reklamation i konsumentköplagens mening, och den kan därför göras efter den i 23 § tredje stycket konsumentköplagen föreskrivna preskriptionstiden. Enligt vad som också uttalades i propsitionen bör emellertid tvåårsregeln ges en analog tillämpning såtillvida att anmärkningar måste göras inom två år från omleveransen (prop. 1989/90:89, s. 123, jfr även Ramberg, Köplagen, 1995, s. 391 f. och Herre, Konsumentköplagen, 1999, s. 276 f.)."

Jag fick en returfraktsedel från Dustin och skickade in kabinettet och idag fick jag mail att de betalar tillbaka mina pengar. Av nån anledning byter de inte ut kabinettet mot ett nytt, alltså. Är jag för besvärlig, kanske? I stället beställer jag ett från komplett.se

Malm skrev:
Om du har fått en ny produkt så borde du väl lämpligtvis kunna kräva en ny garanti på denna, annars är du ju helt utan garanti vilket känns märkligt?
/Anders

Eftersom du inte har gjort något nytt köp - ej betalt för den nya produkten - så får du givetvis inte någon ny, förlängd garanti.

WFS) (Graylingman skrev:
Såhär gick det till slut:

Jag fick en returfraktsedel från Dustin och skickade in kabinettet och idag fick jag mail att de betalar tillbaka mina pengar. Av nån anledning byter de inte ut kabinettet mot ett nytt, alltså. Är jag för besvärlig, kanske? I stället beställer jag ett från komplett.se

Det är för att du reklamerade. Reklamation är inte ett annat ord för garanti.

Reklamation betyder att du lämnar tillbaks varan i utbyte mot pengar tillbaks.

Garanti är när tillverkaren åtager sig att reparera en vara kostnadsfritt.

Alltså, du kan bara begära garanti i ett år om inte tillverkaren har färlängd garanti.

Men enligt konsumentköplagen kan du begära återköp (reklamation) av en vara under längre tid än garantitiden.

Man kan säga att på sätt och vis är den till för att skydda dig mot varor som går sönder direkt efter garantitiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar