Graylingman
Aktiv medlem
Har ett litet problem jag skulle vilja ha lite synpunker på av alla dessa kloka människor jag vet finns på Fotosidan.
Storyn:
29 sept 2006 köpte jag ett externt USB-kabinett hos Dustin och monterade in en vanlig hårddisk i det. Allt funkade prickfritt till början av september 2007, dvs strax innan garantin gick ut, då kabinettet havererade.
Jag reklamerade kabinettet 10 sept 2007 och skickade in det väl medveten om Dustins policy i sådana här frågor: Samtliga inkomna varor funktionstestas efter kundens felbeskrivning. Om Dustin AB finner produkten felfri utgår en testavgift om fn 250:- plus moms. Du bör därför i största möjliga utsträckning testa varan innan insändande samt vara noggrann i din felbeskrivning. Alltså var jag helt säker på att det var kabinettet och inte disken som var trasig, vilket också Dustin kom fram till. Jag skulle således få ett nytt kabinett. Problemet var bara att just min modell utgått och jag fick då möjlighet att välja ett annat i samma prisklass. Det jag då ville ha fanns inte i lager, utan den berknade leveranstiden var enligt hemsidan den 17 september vilket jag tyckte var okej, under förutsättning att den beräknade leveransen 2007-09-17 stämde någorlunda, vilket jag också meddelade och angav också ett annat kabinett jag annars ville ha.
Tiden gick, inget kabinett kom förrän den 19 oktober då mitt förstahandsalternativ inkommit.
Allt gott och väl, allt funkade prickfritt i drygt en månad då mitt nya kabinett havererade, närmare bestämt 29 november. Eftersom jag var medveten om Dustins policy, se ovan, så ville jag självklart även denna gång vara helt säker på att det var kabinettet och inte disken som gett upp. Det var dock svårt för mig att testa detta ordentligt eftersom jag inte hade tillgång till någon annan disk jag kunde riskera innehållet på, varför mitt testande drog ut på tiden och löstes genom att jag helt sonika köpte en ny disk, från Dustin f. ö, och monterade i kabinettet. Krasch!
Hörde av mig till Dustin 21 december och undrade hur vi kunde lösa situationen. Idag kom svar:
"Tyvärr har garantin gått ut på denna då det bara är ett års garanti."
Det är möjligt att Dustin har rätt i detta fall, men jag tycker ändå att det känns lite sniket på nåt sätt. Kan konsumentköplagen vara tillämplig? Vad säger forumfolket? Finns det nåt jag kan göra annat än att bita i det sura äpplet?
Storyn:
29 sept 2006 köpte jag ett externt USB-kabinett hos Dustin och monterade in en vanlig hårddisk i det. Allt funkade prickfritt till början av september 2007, dvs strax innan garantin gick ut, då kabinettet havererade.
Jag reklamerade kabinettet 10 sept 2007 och skickade in det väl medveten om Dustins policy i sådana här frågor: Samtliga inkomna varor funktionstestas efter kundens felbeskrivning. Om Dustin AB finner produkten felfri utgår en testavgift om fn 250:- plus moms. Du bör därför i största möjliga utsträckning testa varan innan insändande samt vara noggrann i din felbeskrivning. Alltså var jag helt säker på att det var kabinettet och inte disken som var trasig, vilket också Dustin kom fram till. Jag skulle således få ett nytt kabinett. Problemet var bara att just min modell utgått och jag fick då möjlighet att välja ett annat i samma prisklass. Det jag då ville ha fanns inte i lager, utan den berknade leveranstiden var enligt hemsidan den 17 september vilket jag tyckte var okej, under förutsättning att den beräknade leveransen 2007-09-17 stämde någorlunda, vilket jag också meddelade och angav också ett annat kabinett jag annars ville ha.
Tiden gick, inget kabinett kom förrän den 19 oktober då mitt förstahandsalternativ inkommit.
Allt gott och väl, allt funkade prickfritt i drygt en månad då mitt nya kabinett havererade, närmare bestämt 29 november. Eftersom jag var medveten om Dustins policy, se ovan, så ville jag självklart även denna gång vara helt säker på att det var kabinettet och inte disken som gett upp. Det var dock svårt för mig att testa detta ordentligt eftersom jag inte hade tillgång till någon annan disk jag kunde riskera innehållet på, varför mitt testande drog ut på tiden och löstes genom att jag helt sonika köpte en ny disk, från Dustin f. ö, och monterade i kabinettet. Krasch!
Hörde av mig till Dustin 21 december och undrade hur vi kunde lösa situationen. Idag kom svar:
"Tyvärr har garantin gått ut på denna då det bara är ett års garanti."
Det är möjligt att Dustin har rätt i detta fall, men jag tycker ändå att det känns lite sniket på nåt sätt. Kan konsumentköplagen vara tillämplig? Vad säger forumfolket? Finns det nåt jag kan göra annat än att bita i det sura äpplet?