Mushkot
Aktiv medlem
Tjenahej! Slänger ut en ganska kort fråga som troligtvis har långa svar.. Jag provade för snart ett år sedan på att framkalla och förstora mellanformatsfilm för första gången. Resultatet kankse inte blev bländande tekniskt korrekt men estetiskt tilltalande för iaf mig. Men, jag skulle gärna vilja få det korrekt. (här är bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/973975.htm?set=mp )
Apparaten jag använde var en Durst M605 med färghuvud. Problemet jag fick var att det inte lyste ut fulla 6x6, och därför fick jag en så att säga omvänd vinjettering. Optiken var en 50mm nikkor, och jag gissar att det är här som problemet uppstår? Vad jag förstått av det jag lyckats söka fram på nätet så ä det ett diffusionshuvud som sitter i, då jag upptäckte att det var en halogenlampa som satt i. (vi saknade även transformator, varav vi fick göra den något klumpiga och icket så optimala kopplingen timer - batteriladdare - apparat)
Vad behövs för att kunna lysa ut ett 6x6 neg? Var kan man tänkas få tag i sånt?
Apparaten jag använde var en Durst M605 med färghuvud. Problemet jag fick var att det inte lyste ut fulla 6x6, och därför fick jag en så att säga omvänd vinjettering. Optiken var en 50mm nikkor, och jag gissar att det är här som problemet uppstår? Vad jag förstått av det jag lyckats söka fram på nätet så ä det ett diffusionshuvud som sitter i, då jag upptäckte att det var en halogenlampa som satt i. (vi saknade även transformator, varav vi fick göra den något klumpiga och icket så optimala kopplingen timer - batteriladdare - apparat)
Vad behövs för att kunna lysa ut ett 6x6 neg? Var kan man tänkas få tag i sånt?
Senast ändrad: