Annons

Durst M605 Color

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Tjenahej! Slänger ut en ganska kort fråga som troligtvis har långa svar.. Jag provade för snart ett år sedan på att framkalla och förstora mellanformatsfilm för första gången. Resultatet kankse inte blev bländande tekniskt korrekt men estetiskt tilltalande för iaf mig. Men, jag skulle gärna vilja få det korrekt. (här är bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/973975.htm?set=mp )

Apparaten jag använde var en Durst M605 med färghuvud. Problemet jag fick var att det inte lyste ut fulla 6x6, och därför fick jag en så att säga omvänd vinjettering. Optiken var en 50mm nikkor, och jag gissar att det är här som problemet uppstår? Vad jag förstått av det jag lyckats söka fram på nätet så ä det ett diffusionshuvud som sitter i, då jag upptäckte att det var en halogenlampa som satt i. (vi saknade även transformator, varav vi fick göra den något klumpiga och icket så optimala kopplingen timer - batteriladdare - apparat)

Vad behövs för att kunna lysa ut ett 6x6 neg? Var kan man tänkas få tag i sånt?

Senast ändrad:
Kort svar:
Du behöver en optik med brännvidd kring ca 75-90mm. Din 50mm är avsedd för småbildsformatet 24x36. Kolla på Tradera eller här på fotosidans annonsmarknad, man får dom rätt billigt.

Senast ändrad:
Det var snabbt! Och svaret var som jag misstänkte.. Då kan jag komma med ett par snabba frågor till: Vilken optik är att rekommendera? Finns någon vettig transformator att köpa till så man slipper batteriladdaren? Eller bör man satsa på kondensorlins istället, går det att få tag i och till vilket pris?
Förstoringsapparaten köpte min far på en återvinning för en tjuga har jag för mig, klart prisvärt!

En 50:a brukar vara anpassad för småbild och lyser som du kommit underfund med inte ut mellanformat. En 75:a eller 80:a är vad du behöver. Alla färghuvuden är av difustyp så är även alla variabel kontrast huvuden. Detta innebär dock inte att bilderna inte skulle bli lika skarpa för det blir dom. Skillnaden är att man får köra med lite hårdare inställning än om man använder kondensorljus vilket är riktat. Kondensorljuset ger högre kontrast beroende på något som kallas calliereffekt vilket i korthet går ut på att riktat ljus reflekteras mot tätare delar av negativet. Ett problem som jag tycker kan vara avgörande till kondensorns nackdel är att allt damm och skräp syns tydligare i och med att inget ljus kan "lysa runt", dessutom gör kondensorljus det betydligt svårare att få ordning på negativ med hög kontrast. När man framkallar film tar man hänsyn till om man skall använda kondensor eller difusljus, tiderna som anges i tabeller och olika listor på webben är oftast anpassade efter difusljus vilket innebär att negativen blir hårda för kondensorljus. Normalt kortar man framkallningstiden 10-15% för ett mjukare (lägre kontrast) negativ om man använder kondensorljus.

Du kan säkert få tag i en komplett Durst eller Fujimoto G70 (som tar format upp till 6*7) för en billig peng om du letar lite här på FS eller på Blocket.

En 6-linsig optik är bäst, då slipper man blända ner så mycket för att få optimal skärpa. Men de tre/fyrlinsiga funkar också ganska bra om man bländar ner till 8-11. Schneider Componon/Componon-S och Rodenstock Rodagon är 6-linsiga. EL-Nikkor 80/5,6 och Fujinon 90/5,6 är också 6-linsiga men de har även 3-4 linsiga med samma namn. Rodagon Rogonar och Schneider Componar är 3-4 linsiga.

Jag har en begagnad transformator till en Durst 605 som du kan få köpa men den är tung så frakten blir säkert dyr. Mejla mig så kan vi prata vidare om du är intresserad. Men Durst 605 ser man rätt ofta i annonser så kanske kan du få tag på transformator på närmare håll, så du kan hämta den direkt? Jag har även en tre-fyrlinsig Componar 75mm som du kan få billigt och frakten för den blir inte lika dyr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar