Annons

Durst 805m color och Fujimoto G70 Dichro

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag letar efter en första förstoringsapparat. Inledningsvis för sv men kanske i färg senare.
Jag dessa ovan nämnda på blocket.
G70 verkar ju ha både condensorljus och difuserat ljus. Men jag har inte riktigt förstått skillnaden. Jag fick intrycket att condensor är liksom hårdare? Mer kontrast eller så?

Jag använder fn Hasselblad 501cm (6x6 cm) och xpan (2.4x6.5 cm) så båda dessa räcker (Dom gör 6x9 resp 6x7).

G70 var billig men där ingick bara objektiv för småbild. Hur vet man om ett annat förstoringsobjektiv passar? Xpan är ju ett ovanligt format. Hur skall man göra med neghållare där? Jag hörde nån som använde nån slags glashållare som funkade för flera format. Det kanske kan vara nått?

Är det några andra skillnader som är viktiga att tänka på? Jag vill gärna kunna göra stora förstoringar eftersom jag kör mellanformat. Gärna över halvmetern iaf. Jag har hört att man kan svänga på huvudet och projicera på väggen. Går det med alla apparater?

Nu blev det en massa frågor men jag skulle iaf uppskatta lite input!

Mvh
Johan
 
Skulle jag valt, Fujimoto
Båda är bra apparater.
Har Durst en automatskärpa så hade jag inte valt den.
Jag har en 900 med servicebok där skärpan inte ligger rätt men har aldrig vågat skruva isär den.
 
Det är ganska lätt att göra sina egna neghållare för Fujimoton, jag gjorde dem av passepartout-papp. Mindre lätt på Dursten.
 
Jag har hört att man kan svänga på huvudet och projicera på väggen. Går det med alla apparater?
Nej inte alla men många.
Durst har ett väggfäste som är kanonbra, passar iallafall 1200.
Fördelen blir att den kommer ut från väggen o att du slipper pelaren.
Normalt sett när du höjer upp en apparat så är det pelarens placering som sätter gränsen för hur stor förstoring du kan göra.pappret/maskramen tar helt enkelt i pelaren.
Med ett väggfäste så kan du sätta en distans mellan fästet o väggen. O på så sätt öka ytan du kan projicera på. Har du samtidigt ett rullbord som du normalt lägger pappret på så kan du bara rulla undan bordet/sänka det så bör det gå att lägga pappret på golvet.
Vet däremot inte riktigt hur det funkar med skärpeinställningen. Men 1200an skall funka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.