Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumpa scanner för D1X ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hank

Medlem
Har efter några års "vila" börjat fotografera igen, men diabilderna som inte blev scannade förra omgången ger mig ångest. Mitt mål denna gång är att ha bilderna på väggen d.v.s. pappersbilder eftersom diorna nästan aldrig visades i projektor utan endast på ljusbord.

Så den stora frågan är, hur bra är en scanner idag i jämförelse mot en D1X ( samma pris beg. i Japan)
Jag tänker då mest på kontrast,skärpa och färgomfång .

Jag slipper damm och repor med D1X, men får brus, är det mera brus än en 5000:- scanner ?

Henrik Akesson

En digital spegelreflex i sexmegapixelklassen har mindre brus än filmen har korn. Mycket, mycket mindre. Så den punkten lär du inte ens behöva jämföra.

När det gäller kontrasten så är den jämförbar med en lågkontrastdia.

Skärpeintrycket är mycket högt på de digitala bilderna om motiven inte har så mycket detaljer. Däremot får du mer riktiga detaljer med film vilket kan vara viktigt för vissa motivområden som t ex landskap.

Brus: jo det kanske är sant, frågan ter sig ju då hur D1X bruset "ser ut". Men det löser sig.

Det jag har lite emot de flesta "äldre" digitalkamerorna är hur träd/löv ser ut om man jämför mot dia/papper, det blir inte löv utan mest "ludd". Blir det samma tendens om man scannar diat?

Hur bra fungerar dagens ICE och allt det därna ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar