Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dumma kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

ganska

Aktiv medlem
kan man inte införa straff för dom som ger "dumma kommentarer" i form av tex "varför laddade du upp den här bilden?" och kommentarer som "ööö jaha?" straffet skulle kunna vara en form av "avstängning" i 2 veckor eller liknande och om det upprepas flera gånger permanent avstängning? dessa kommentarer förstör nämligen bara det finns inget bra i dom!

//mvh Viktor Olsson

Håller med dig om att vissa kommentarer inte är särskilt konstruktiva. Däremot tycker jag det är lite väl hårt att stänga av någon för dem. Möjligtvis om de är rent oförskämda eller kränkande och om detta upprepas trots varningar och den möjligheten finns ju för fotosidans redaktörer redan nu och har även praktiserats vid några tillfällen. Förbud och straff ska man försöka undvika i det längsta, det är min filosofi.

jag är också imot straff tror inte på fängelser eller liknande men detta ser jag inte som ett straff på det sättet utan mer som en läxa eller vad man vill kalla det. Jag tycker dessa kommentarer tar bort alla fotoglädje och man känner sig helt enkelt in sugen på att fota och detta måste ändå vara det värsta man kan utsätta nån för på en "fotosida" men om vi gör såhära? först en varning om det uprepas en "avstängning" i 2 veckor för att sedan stänga av helt? så att personen ifråga har chans att skärpa sig utan något som helst "straff"

Tycker inte man ska dra sig för förbud när de direkt drabbar någon som är helt oförtjänt av det. Någon som lägger upp sin första bild ska inte behöva höra "jaha?" "varför laddade du upp den här bilden?" Två veckors avstängning tycker jag inte alls låter dumt.

Det är väl så det går till nu?

Om det anses vara en olämplig kommentar så får personen ifråga en tillsägelse.

Om det upprepas så kan det bli avstängning.

ja men detta känns ganska ludigt? kanske lägga in ett system under varje kommentar i form av "anmäl denna kommentar" eller liknande

ganska skrev:
ja men detta känns ganska ludigt? kanske lägga in ett system under varje kommentar i form av "anmäl denna kommentar" eller liknande

Den funktionen finns oxå :)

"OBS! Vänligen beakta våra regler för bildkommentarer! [ny version 2003-11-24]
Tycker du inte att bilden följer reglerna; rapportera den till oss på redaktionen istället för att uttrycka det i en egen kommentar! För kommentarer som inte följer reglerna, använd knappen vid kommentaren för att rapportera den."

Men alla kommentarer är väl kommentarer de också, eller? De säger väl kanske något om vad betraktaren tänker när denne ser bilden.

åå detta har jag inte sett då ber jag om ursäkt för det och tar tillbaka mitt förslag om en sådan funktion med tanke på att den redan finns:D

inte en kommentar som "ööö jaha?" detta förstör bara självförtroendet och är väldig kränkande samma sak med kommentarer som "vaför laddade du upp denna bild?"

Man måste ju se meningen med kommentaren, är den till för den som tagit bilden eller är den till endast för den som ger kommentaren. En kommentar som "Varför tog du denna bilden?" ser jag endast som att den är till för den som ger kommentaren.

PeterLj skrev:
Man måste ju se meningen med kommentaren, är den till för den som tagit bilden eller är den till endast för den som ger kommentaren. En kommentar som "Varför tog du denna bilden?" ser jag endast som att den är till för den som ger kommentaren.
Men kan inte det vara en seriös fråga? Alla bilder är kanske inte på tex fina motiv och fotografen hade kanske en speciell tanke som man inte kan se enbart genom att titta på bilden. Fotografen kanske ville som målaren utrycka tex "ångest" på en bild. (Hur skulle en sådan bild se ut?)

ganska skrev:
inte en kommentar som "ööö jaha?" detta förstör bara självförtroendet och är väldig kränkande samma sak med kommentarer som "vaför laddade du upp denna bild?"
Förstår din reaktion, men, jag tror att de flesta lixom jag här på fotosidan nog anser att en sådan kommentar säger mer om den som kommenterar än om det som kommenteras. Jag tycker man ska vara beredd på att det bland de 20000 medlemmarna finns personer som har svårt för både det ena och det andra vad gäller kommunikation. Enklast är att antingen helt enkelt ignorera kommentaren, eller kanske bäst, att ta den bokstavligt, dvs att den som kommenterar har mycket svårt att uttrycka sig men helt ärligt vill veta mer om bilden. Det kan ju vara t ex en dyslektiker.

Om man ärligt talat inte alls fattar varför bilden togs så tycker jag att det är ens skyldighet att motivera varför också.

"Bilden är oskarp, inget tydligt motiv eller något som blicken fäster sig på.

Jag förstår ärligt talat inte vad du var ute efter?"

Typ något i den stilen, det kan väl inte vara så svårt?

jag tror det är svårt om man precis köpt sig en kamera och är nöjd med en bild, laddar upp den och får kommentarer "varför laddade du upp den här bilden?" då tar men det ganska personligt tror jag och det är inte shyst även fall man är dyslektiker eller inte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar